Val av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Toompa
    Användare
    • september 2012
    • 247

    Val av ytterfilter

    Börjar ledsna på mitt fluval 205 ytterfilter då det börjat läcka lite och tycker att jag har mycket partiklar o skit kvar i vattnet. Sen är det väll i underkant för ett 240liters akvarium också. Så nu tänkte jag höra om ni kan rekommendera något bra filter? Va först lite inne på fluval fx-5 men det kanske är väldigt mycket overkill, dock är det ju aldrig fel med stor filtermassa.
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    #2
    kör en fx5a, då kan du alltid byta kar sen. Det behöver heller inte bli superströmt beroende på hur man fixar med utblås och liknande.

    kör en fx5a, då kan du alltid byta kar sen. Det behöver heller inte bli superströmt beroende på hur man fixar med utblås och liknande.

    Kommentar

    • Toompa
      Användare
      • september 2012
      • 247

      #3
      okej ja det eller kanske ett Eheim 2075 Pro3. eller nått annat haha svårt

      okej ja det eller kanske ett Eheim 2075 Pro3. eller nått annat haha svårt

      Kommentar

      • Toompa
        Användare
        • september 2012
        • 247

        #4
        att det ska vara så svårt o välja ytterfilter haha blir galen

        att det ska vara så svårt o välja ytterfilter haha blir galen

        Kommentar

        • Jan Kohler
          Användare
          • augusti 2007
          • 128

          #5
          Val av ytterfilter

          Har alltid haft Eheim och är nöjd.
          Jan

          Kommentar

          • Toompa
            Användare
            • september 2012
            • 247

            #6
            Har äntligen gjort slag i saken och det blev ett Eheim 2075 prof.3

            Har äntligen gjort slag i saken och det blev ett Eheim 2075 prof.3

            hmm varför får jag dubbla inlägg hela tiden för

            Kommentar

            • Toompa
              Användare
              • september 2012
              • 247

              #7
              Tips på hur man ska starta upp nya filtret när man får hem det. Ska jag hälla över lite filtermaterial och vatten från gamla filtret i det nya så man får med sig lite bakteriekultur? Borde väll vara det bästa? Hur placerar ni era in och utblås? Hört att om man placerar dom i varsin ände kan man få döda fläckar istället för att ha dom på samma sida. Hur gör ni?

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Köra det nya filtret samtidigt som det gamla i någon månad så har du ett bra fungerande filter medan det nya bygger upp en egen bakteriekultur för att bryta ner skit med.
                Bästa är nog insuget på ena sidan och utblås på andra av den anledning du säger. Tycker jag i alla fall.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • Toompa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 247

                  #9
                  Nu har ju filtret varit igång i snart 1 månad och jag är riktigt nöjd Tycker jag fått bort mycket av alla små partiklar som for runt innan och filtret går tyst o fint. Har gjort rent förfiltret 1 gång och det va mycket smidigt En sak jag är missnöjd med är utblåset med strilröret, då man monterar en slangbit mellan dom båda rören så det blir typ helt omöjligt att vrida på strilröret o justera vinkeln upp mot vattenytan. Fattar inte att dom inte satt någon bättre koppling där.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...