Cleithracara maronii, meget nervøse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Andersen
    Användare
    • mars 2012
    • 86

    Cleithracara maronii, meget nervøse

    Hej

    Jeg fik 5 stk Cleithracara maronii , Nøglehuls chiklider, ca 4-5cm, for ca 2 mdr siden. De faldt hurtigt til, og svømmende fint rundt og var meget friske når der blev fodret. Alt var fint.
    Så pludselig i løbet af en formiddag, blev de fuldstændig paniske. Der var ikke noget om morgenen, men til middag var de helt i panik, og lå gemte under hvad de nu kunne finde, rødder, sten, eller andet. Deres farve var også angst farver.
    Jeg prøvede at lokke med lidt foder, men de kom ikke frem. Det er nu 2 uger siden, og de er stadig paniske. Så snart nogen kommer i nærheden af akvariet, så banker de rundt i ruderne og dækglasset, og gemmer sig helt væk, endda helt ind i mallens hule.

    Hvad kan der være sket? De var alene hjemme, den formiddag det skete, så de er ikke blevet skræmt af noget ude fra. Der var ikke ændret noget i akvariet, vandet var ok, temperaturen var ok. Jeg har skiftet vand et par gange siden, det gør ingen forskel. Der er kun 5 maller i akvariet foruden dem.
    Jeg er helt på bar bund og har ingen ideer om hvad der er sket. Har nogen af I andre oplevet noget lignende?
  • Gäst

    #2
    Hej! Jag tror det kan bli svårt att finna ett entydigt och klart svar på vad som hänt men jag tänker att det kan vara bättre att resonera kring det än att du inte får något svar alls.
    Du skriver att vattentemperaturen var ok utan att ange en siffra men ligger tempen i nedre delen av toleransspektrumet kan det vara värt att öka något då endast ett fåtal grader kan ha stor inverkan på aktivitetsnivån samt välbefinnandet (Bl.a matlusten). Det kan vara extra betydelsefullt när individerna inte är fullvuxna vilket ju dina inte är. Du skriver vidare ochså att vattnet är ok samt att du har gjort ett par vattenbyten... Så jag antar att du har koll på eventuell nitrit? Var akvariet relativt nystartat när fiskarna släpptes i (?) så stämmer det dock oroväckande bra tidsmässigt med när problemen startade. Till sist bör nämnas att arten allmänt ofta anses vara rädd och orolig av sig... Enligt min erfarenhet trivs de bäst i ganska tätplanterade akvarier tillsammans med mindre, snälla och orädda fiskar som visar att det är riskfritt att simma omkring samt ta mat direkt från ytan etc etc. Du skriver ochså att du har 5 maller... Vad är det för art?

    Har jag missuppfattat eller misstolkat något ber jag om överseende då jag inte är speciellt bra på danska!

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Hans Andersen
      Användare
      • mars 2012
      • 86

      #3
      Tak for interessen, jeg er heller ikke så skrap til svensk, så det går nok

      Temperaturen er 25-26 grader, og akvariet var godt kørt ind, så det er ikke det. Nitrit har jeg også tjekket, ok. Mallerne er L104 de laver ingen ballade.

      Det er rigtigt at det er en ret sky art, men disse fisk var meget tamme og fremme hele tiden, så derfor undrer det mig at de lige pludselig blev så bange.
      I dag er der lidt bedring, de kom alle frem da fodrede dem, og svømmende rundt indtil jeg rørte mig og de fik øje på mig, så flygtede de igen. Det er da et lille fremskridt. Jeg har sat 6 gubbyer ned til dem, netop for at de kan se at det er sikkert, det kan være det er det der hjælper. De spiser godt, så det er nok bare at vente.

      Kommentar

      Arbetssätt...