Inredningstips i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkwind
    Användare
    • oktober 2012
    • 24

    Inredningstips i akvariet

    Tjena. Detta är mitt första akvarium. Tänkte hör lite vad ni har för tips?

    Något som ser helt fel ut eller har ni några små eller stora förbättringar?

    Längst bak till vänster är det några cabomba som skall bort sen men hade dem i början nu som snabbväxande. Höger bak är det några ludvigia som kommer stå kvar där de är.

    Till vänster fram är det Pogostemon helferi och till höger fram Staurogyne repens. Tänkte försöka få ihop det till en form av heltäckande matta.

    Har tänkt att ha någon mossa eller CUBA på rötterna.

    Möjligtvis någon anubias på stora roten i mitten.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen!

    Jag tror att det kan bli bra när växterna kommer igång. Kör du någon gödning? Vad har du för belysning?

    Det jag tycker ser mindre bra ut är dom röda stenarna som skiljer sig väldigt mycket mot bakgrunden.

    Kommentar

    • hawkwind
      Användare
      • oktober 2012
      • 24

      #3
      Jag kör pmdd och ska nog börja med Co2. Belysning är juwel-originalen 2 x 24w och reflektorer ska på.

      Jag vet att de skiljer sig en del men jag gillar verkligen det röda mot det svarta gruset. Men vi får se hur det blir med det.

      Kommentar

      • Kaya
        Användare
        • februari 2007
        • 27

        #4
        jag håller nog lite med Erik där, men du kan ju flytta dem lite ifrån så att du kan få en mer spridning av dem så ser det inte ut som sektioner.
        Självklart har alla olika smaker och du ska följa ditt hjärta, men jag svarade bara för att du frågade.

        apr växter, jag skulle nog vänta lite med växter, vänta så att dom växterna du redan har växer lite, sen ett tips är också att plantera vissa växter nära stenarna som möjligt även mellan dem, så ser det mer naturligt och vilt ut.
        kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner

        Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.

        Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          #5
          Jag tycker som dom andra att de röda stenarna inte passar in riktigt, jag brukar försöka matcha stenar med en eventuell bakgrund och bottenmaterial för att få bästa helhetsupplevelsen men jag uppfattar det också som mer verklighetstroget. Sedan tycker jag inte alls det är snyggt när det ligger så mkt grus på vänster sidan i framkanten. Absolut max för mig är så som det ser ut på högerkanten. Du kan ju sänka nivån lite på vänstersidan och låta det slutta bakåt för att få samma höjd i bakkanten som du har nu. Ha slutning på gruset tycker jag ökar djupkänslan också. (konstigt nog)

          Sedan är det ju ett juwel lido väl? Detta karet är ju ganska högt så jag skulle försöka bygga rötterna lite på höjden istället för att utnyttja det och få karet att kännas större. Kanske bli svårt med dom bitarna du har men går ju att komplettera med något mer långsmalt som man kan ställa lite diagonalt uppåt.

          Mkt synpunkter, hoppas det var det du ville ha och inte tog det för hårt, det ser bra ut nu också och viktigast är att man själv är nöjd.

          Kommentar

          • hawkwind
            Användare
            • oktober 2012
            • 24

            #6
            Tack för alla tips. Jag har gjort om lite. Så säg gärna vad ni tycker.

            Nu behöver jag bara hitta någon bottentäckare och så behöver resten växa till sig. Ska eventuellt täcka den högra roten med mer mossa.

            Vad tycker ni om de 2 ljusa stora stenarna till vänster? Är de för ljusa?

            Har den här bakgrunden men tycker det är svårt att hitta snygga stenar som passar.

            Slimline basalt gneiss 60A

            Det gröna strilröret är provisoriskt. Det blev lite strömt för kampfisken så jag behövde fixa något. Funderar på att täcka den med någon mossa eller något.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Mycket bättre tycker jag! Dom ljusa stenarna blir bra sen med lite alger.

              Snygg burk!

              Kommentar

              • roedkft
                Användare
                • juni 2010
                • 189

                #8
                Det där kommer bli läckert

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Cool burk!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...