Strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • augusti 2007
    • 128

    Strömavbrott

    Har just haft strömavbrott här i Sköndal, drygt 3 timmar. Jag hann hem och dra ut kontakterna till mina ytterfilter och har nu rengjort och dragit igång dem.
    Säkert är det bara jag som inte har koll men finns något skydd som kan kopplas till strömuttagen så att filtrena inte går igång när strömmen kommer tillbaka ?
  • poujac
    Användare
    • maj 2006
    • 170

    #2
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Var också drabbad i Gubbängen. 16-19.15. Hade i vanlig ordning gjort delvattenbyte på söndagen igår. Tror inte man behöver oroa sig för ytterfilter som stått stilla några timmar om de är i bra skick. Har förut glömt sätta igång ytterfilter efter vattenbyte och satt igång de dagen efter, 12 tim eller så, utan några konsekvenser. Då har jag iofs innerfilter också.
      Skönt strömmen är åter. Började bli kallt inne då det drabbade fjärrvärme och allt annat också.

      Kommentar

      • Jan Kohler
        Användare
        • augusti 2007
        • 128

        #4
        Ok tack för tips. Man blir ju en aning orolig när det händer, skönt att strömmen är tillbaka.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          När Gudrun var i farten för några år sedan, så var jag utan el i nästan en vecka. Inte gjorde jag rent några filter! Bytte bara vatten i karen varannan dag, och i de karen där syrekrävande fiskar fanns så byttes vatten varje dag.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Jag håller med Wilhelm i frågan. Jag har haft strömavbrott lite då och då genom årens lopp (bor på landet). De har varat från bara några minuter till 9 timmar (Orkanen Per). För någon vecka sedan kom jag hem och insåg att en propp hade gått. Då hade elen varit borta i 8 timmar. När jag har haft ett längre avbrott byter jag alltid vatten (30-50%). Om något filter redan är rejält skitigt brukar jag rengöra det, annars inte. Så det är nog lugnt. Det största problemet vid ett längre avbrott den här årstiden är nog kylan misstänker jag.

            /Jocke

            Kommentar

            Arbetssätt...