Kan krabbor klättra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • augusti 2012
    • 50

    Kan krabbor klättra?

    Hej,
    mina koiar blev jättestora snabbt och jag fick erbjudandet av killen i akvariebutiken att byta dem mot en krabba. Så igår blev jag stolt ägare av krabban Tvåben (jag gillar att ge mina fiskar namn och krabban hade bara två ben på ena sidan). I morse när jag gav fiskarna mat syntes krabban inte till och nu på kvällen hade jag fortfarande inte fått syn på honom. Nu har jag vänt och vridit på stenar och rötter men Tvåben syns inte till. Vart har han tagit vägen?

    Jag funderar på ifall han har klättrat ut ur akvariet (detta har inget lock), har letat på golvet men har hittills inte sett honom. Har ni något tips på vart man ska leta i hemmet och hur länge klarar dom sig utan vatten?
  • poujac
    Användare
    • maj 2006
    • 170

    #2
    Jeps dom kan klättra, ganska duktiga är dom oxå.
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

    Kommentar

    • jettu
      Användare
      • augusti 2012
      • 50

      #3
      Attans också. Ska jag avbryta sökandet och sörja istället? Luktar krabblik?

      Kommentar

      • Jesper.Broman
        Användare
        • november 2012
        • 9

        #4
        Han/hon sitter nog och trycker nånstans

        Kommentar

        • jettu
          Användare
          • augusti 2012
          • 50

          #5
          Menar du att han sitter och tycker innanför eller utanför akvariet? Jag har letat på hela toaletten (detta akvarium står på toaletten), under tvättmaskinen, i karlns smutsiga kalsingar, under badrumsmattan, dessutom i hela hallen.. Det är visserligen lite konstigt ifall den skulle ha klättrat ut eftersom det är 3-4 cm kant ovanför vattenytan men när jag letat så noga i akvariet att jag lyckats hitta identifiera varenda räka som bor där så tycker jag att han borde ha setts till.... Är detta ett vanligt problem hos krabbor? (att dom försvinner)

          Kommentar

          • endymion

            #6
            De klättrar ur främst vid fullmåne.

            Kommentar

            • jettu
              Användare
              • augusti 2012
              • 50

              #7
              idag återfanns han inne i akvariet, han kanske hade grävt ner sig i sanden. Hur som helst dog han ett par timmar senare av okänd anledning. Upp och ned låg han i akvariet... vilken av guppyna är skyldig till det? Och varför ligger dom upp och ner när dom är döda?

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Den kanske har ömsat skal, och det är det tomma skalet som ligger upp o ner??
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Jesper.Broman
                  Användare
                  • november 2012
                  • 9

                  #9
                  Ja det är nog mest troligt

                  Kommentar

                  • jettu
                    Användare
                    • augusti 2012
                    • 50

                    #10
                    hur ser man skillnad på en död krabba och ett ömsat skal? Jag har inte sett honom igen i akvariet (fast under mina 48 timmar som krabbägare har herr Tvåben mest varit osynlig och jag mest orolig). Räcker det förresten med en rot som sticker upp ur akvariet eller ska krabbor ha sandstrand? (ifall han nu skulle överleva)

                    Kommentar

                    • Jesper.Broman
                      Användare
                      • november 2012
                      • 9

                      #11
                      Kolla i skalet om det är tomt. Och bäst trivs dom egentligen om dom har en landdel med torv eller nån slags grövre jord där dom kan gå upp och gräva gångar i.

                      Kommentar

                      • jettu
                        Användare
                        • augusti 2012
                        • 50

                        #12
                        ok, då ska jag be min pojkvän inspektera krabbresterna. Jag tycker döda djur är lite för läskigt, vågade just som just fiska upp honom och lägga i en påse. Jag har fortfarande inte sett Tvåben, men om han överlevt detta ska jag bygga en liten flotte år honom

                        Kommentar

                        • jettu
                          Användare
                          • augusti 2012
                          • 50

                          #13
                          En biologkompis kom över idag och inspekterade den eventuellt döda krabba. Han konstaterade att skalet inte var tomt. Det känns sådär att ha bytt två stora koiar mot en död krabba. Kan man gå tillbaka till affären för att få ett nytt djur eller brukar man räkna med sånt här?

                          Kommentar

                          • roedkft
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 189

                            #14
                            Ang. klättringen så insåg jag att så är fallet en gång när jag ryckte till och tänkte: "Jädrar, vilken stor spindel!" Nu var det ju inte en spindel som kom krypande över parketten... Krabba nr 2 hittades bakom akvariet.

                            Tätning av varje tänkbar utgång är det som gäller om man ska ha krabbor -de är grymma på att rymma.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...