Könsbestämmning Tyrranochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    Könsbestämmning Tyrranochromis

    Hej,

    Kom över 3 st Tyrannochromis macrostoma , någon som vågar gissa kön utifrån nedanstående bilder?
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Den tredje fisken:

    Kommentar

    • perik9
      Användare
      • april 2002
      • 161

      #3
      En säker hona tror jag allt att det är iallafall
      Perran

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Två hanar och en hona, men du får nog mata på dem ordentligt.

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • april 2012
          • 424

          #5
          Dom där rackarna blir rätt stora har jag för mig. Vad ska dom gå i för kar?
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • december 2005
            • 418

            #6
            Bra, känner mig själv lite för osäker för att göra en avancerad gissning. Tycker själv att sista fisken mest liknar en hona, vilken är det ni tror på?

            Albin; ja de är magra! Stödmatar nu med ett lite fetare foder som vi ger till våra abborrar på jobbet så det blir snart bättre.

            Doktor-T; ja de blir stora upp mot 35 cm. De går i ett 720 ihop med Protomelas ornatus , P. virgatus "gome", Fossochromis rostratus, Buchoccromis rhoadesii, Nimbochromis livingstonii , några white lips och mbunas. Alla fiskar är rätt små men kommer säkert få ta bort något med tiden.

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Det blir säkert häftigt med dessa rovisar. 720 blir nog i minsta laget när dom vuxit sig till 30+ cm. Sålänge du inte fyller karet med moduler och dylikt lär du nog klara dig något år iaf.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                Har hållt och odlat de flesta av arterna förut, både i 720 L och 960. Det har fungerat bra så räknar inte med att behöva uppgradera akvariet, även om det vore kul Men du kanske har andra erfarenheter?

                Sneglade tidigare på Protomelas sp. mbenji thick lips och Champsochromis caeruleus , men de verkar generellt tycka att 2-meteters kar är för små. Visserligen finns ju C. spilorhynchus som ett lite mindre trevligt alternativ.

                Hörde förresten från en vän att du är duktig på att meka med Corvetter.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Skulle tro att ett 720 L kan bli tajt för Macrostoman. Hade ett par i ett 1225 L för några år sen och hanen var inte så snäll mot honan

                  Men å andra sidan har du lite mer fisk i burken än vad jag hade och då kanske det blir lite lugnare. Jäkligt ball fisk är det hur som helst.

                  Försökte mata min med rödzebror (ungfisk på 5-6 cm) men han struntade totalt i dom. Sen köpte jag honor till min Fryeri som gick i burken (kostade typ 160:-/styck eller liknande). Då jäklar passade det. Han klippte tre av dom första kvällen. Och jag som inte trodde han brydde sig om mindre fiskar...

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • december 2005
                    • 418

                    #10
                    Ok, vi får la se hur det går. Det tycks som att många andra lyckas med den i 2-meters kar, men det kan ju precis som du beskriver bero på en mängd olika faktorer.

                    Har också noterat deras rovgirighet, mina små white-lips bor numera uteslutande bakom Aqua-terra bakgrunden. Dessutom har Tyrannochromiesen ett "klipp" i käken jag inte sett förut. Har hänt flera gånger att de låser fast sig i varandra om de siktar på samma pellets.

                    Såg förresten Erik att du satt upp en ny burk. Väldigt lika mått som den jag köpte av dig för några årsedan om jag inte minns fel. Saknade du den?

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Jag tycker det är mittfisken som är hona. Den sista ser ut som det är bara pigment i könsöppningen, vilket får hålet att ser större ut om man tittar lite slarvigt. Men det är rätt ofta det ser ut så på malawiciklider.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markus_A
                        Ok, vi får la se hur det går. Det tycks som att många andra lyckas med den i 2-meters kar, men det kan ju precis som du beskriver bero på en mängd olika faktorer.

                        Har också noterat deras rovgirighet, mina små white-lips bor numera uteslutande bakom Aqua-terra bakgrunden. Dessutom har Tyrannochromiesen ett "klipp" i käken jag inte sett förut. Har hänt flera gånger att de låser fast sig i varandra om de siktar på samma pellets.

                        Såg förresten Erik att du satt upp en ny burk. Väldigt lika mått som den jag köpte av dig för några årsedan om jag inte minns fel. Saknade du den?
                        Ja den nya burken har väldigt lika mått. Men det har tidigare inte funnits möjlighet att ha en så pass stor burk på den plats den nu ska stå. Nu flyttar jag in mina två 375 L till sovrummet, som tidigare stått där.

                        Har du kvar den burken? Den var väl typ 160 x 70 x 70 cm?

                        Kommentar

                        • Markus_A
                          Användare
                          • december 2005
                          • 418

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Ja den nya burken har väldigt lika mått. Men det har tidigare inte funnits möjlighet att ha en så pass stor burk på den plats den nu ska stå. Nu flyttar jag in mina två 375 L till sovrummet, som tidigare stått där.

                          Har du kvar den burken? Den var väl typ 160 x 70 x 70 cm?
                          Nej den sålde jag för drygt ett år sedan, innan vi hade visning av lägenheten. Stylisten vi hade hemma tyckte av någon oförklarling anledning att lågenheten skulle sälja bättre (se större ut) utan akvariet.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...