Mina Yngel Dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snajzan
    Användare
    • maj 2012
    • 2

    Mina Yngel Dör!

    Har sedan ett par månader tillbaka haft i gång mitt yngel kar på ca 54 liter, får väldigt många honor som tuggar, jag tömmer honorna själv, det funkar jätte bra första veckan med ynglen, sen dör en efter en. Det börjar med att dom simmar runt lite konstigt sen hittas dom döda.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit!!

    Vilken art har du?
    Har du honan i ett annat akvarium och tömmer ynglen i yngelkaret som är separat?

    Är yngelkaret igång, dvs med filer och matas det i det karet eller har det varit tomt i ett par månader med vatten men inga fiskar?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Dålig vattenkvalitet?

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Du

        kanske har för många yngel i ditt 54L? Vattenkvaliteten?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag funderade på om det kan vara så att vattenvärden temp, pH, Nitrat osv skiljer sig från där honan går med ynglen samt där ynglen hamnar då de spottas ut, yngelkaret.

          Om skillnaden är stor eller relativt stor kan de nog bete sig så?!

          Jag skulle strax innan tömning ta bort 90% av vattnet i yngelkaret och fylla på med vatten för földrakaret där ynglen går med sin mor precis innnan tömning av honan.

          Nojjig, tja kanske?!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Jag skulle strax innan tömning ta bort 90% av vattnet i yngelkaret och fylla på med vatten för földrakaret där ynglen går med sin mor precis innnan tömning av honan.

            Nojjig, tja kanske?!
            Inte det minsta!
            Helt rätt metod för undvika skillnader i vattenkvalitet och osmiskt tryck.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Snajzan
              Användare
              • maj 2012
              • 2

              #7
              Tackar! =)

              Jag har haft lite blandade sorter, just nu går det kadango där i, har även haft Golden, Frieri , Hongi. Men utan bättre resultat. Vet att jag hade lite problem med nitrit tidigare, köpte nåt som hette Nitrit Killer, för att få ner värdet, har även mätt med sticka, den enda som är lite lågt är väl PH, kanske runt 6.5 Honan plockar jag från mitt stora kar, och tömmer i en lite bytta, sedan flyttar jag ynglerna till "lilla" karet. Matar dom morgon och kväll med NLS som e malt samt räkmix då och då, byter vatten 1 gång i veckan.

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #8
                Jag tycker absolut du borde byta vatten oftare. Jag byter 40-50% var annan till var tredje dag.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag misstänker ändå att du borde ta vatten från vuxen akvariet just inann du flytar över jag skulle också föreslå att du kör yngelfiltret i vuxenakvariet en månad eller så i det stora akvariet fram till det är dags för tömning då får du ett inkört filter.

                  Sedan brukar jag byta 30% 2-3 gånger i veckan i yngelakvarier. Toppenvatten gynnar tillväxten
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Doktor-T
                    Jag tycker absolut du borde byta vatten oftare. Jag byter 40-50% var annan till var tredje dag.
                    Håller med. Iofs vet jag inte hur mycket du matar men i en sån liten burk krävs tätare vattenbyten när man kör hård belastning. Mata oftare 3-4 ggr per dag. En gång på morgonen och 2-3 ggr på kvällen och byt vatten därefter, typ varannan dag.

                    Det är jobbigt att dra upp yngel så jag gör det bara när jag verkligen känner att jag har tid/lust/roliga firrar som lekt.

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Dares tips om att ta vatten från huvudburken är ett mycket bra tips.

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Vad har du för filter i yngelkaret?

                        DaRes tips om att köra filtret i vuxenkaret är perfekt för att ha samma bakteriekultur i bägge baljorna.

                        Man får aldrig glömma att det finns inget känsligare än småyngel.

                        Stora vattenbyten i yngelbaljan är inget jag rekommendera så länge du inte känner till vattenkvaliteten du häller i.
                        Har du kommunalt vatten innehåller detta kloramin eller klor vilket är bakteriedödande och direkt skadligt/dödligt i för stora koncentrationer.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...