Skivan under karet ser ut att bångna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vsen
    Användare
    • juli 2012
    • 5

    Skivan under karet ser ut att bångna?

    Hallå!
    Har en fundering. Har haft karet igång i lite mer än 2 månader nu. 375a aluram som står på 3 staplar lecablock med spånskivor (ja, inte direkt fuktsäkert tyvärr..) Mellan karet och skivan högst upp ligger ett liggunderlag kan tilläggas.
    Nu är det som så att jag sett det länge men aldrig tänkt på det som ett problem. Däremot hade jag föräldrarna på besök helgen som var och de påpekade detta ganska snabbt.

    Det är nämligen som så att övre skivan (19mm spånskiva) ser ut att bångna mellan mittersta stapeln och yttre stapeln på var sida.
    Hur ska jag agera? Är inte så jäkla sugen på en sprucken botten och 375L på golvet (och i de 3 rummen under med mera) Bor nämligen på fjärde våningen i studentrum.

    Är det tömning som gäller för att se var problemet sitter? Det som är oroande är att det är en 19mm skiva, cirka 50cm mellan staplarna.
    Man böjer nämligen inte en 19mm skiva som är 50cm lång lätt om man säger så. Måste vara ett förbannat jäkla tryck där..
    Skivan har inte heller utsatts för fukt. Skulle den blivit fuktig skulle jag märkt detta tycker jag. Om de nu inte läcker i botten och har trängt igenom liggunderlaget dvs. Men inga tecken på fukt på skivans undersida.

    Någon med tankar eller rent av erfarenhet av liknande? Kommentera gärna!
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    Du behöver nog inte vara orolig om det bara böjt sig mellan mittersta och yttersta för då har du 3 punkter där det bär jämnt antar jag. Mellan där spelar ingen större roll då du har aluram. Annars byt skivan till massivt trä, gärna som varit inomhus ett par månader.

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Varför skiva överhuvudtaget?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • vsen
        Användare
        • juli 2012
        • 5

        #4
        2 bilder med blixt.




        Några utan blixt.






        Jodå, jag är medveten om att liggunderlaget är lite mer inklämt under karet i mitten. Blev så av någon anledning. Ligger några millimeter längre in under ramen.

        Kommentar

        • vsen
          Användare
          • juli 2012
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av tege
          Varför skiva överhuvudtaget?
          Tänkte att det vore onödigt att ha karet mot blocken direkt.Risk för någon liten lös bit eller så som sticker upp.
          Kändes då som en bra idé att ha en skiva istället för bara liggunderlag.
          Detta då jag var lite dåligt påläst gällande ramakvarier när jag satt igång detta. Hade en 175 likadant förr utan problem. Så tänkte inte så mycket på det. Tyckte inte om aluställningen jag fick med 175an så bojkottade det sen dess.

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Du har allt tryck på mitten och är ej bra,skall vara i varje hörn.Det ser du på liggunderlaget.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Mats
              Hej.
              Du har allt tryck på mitten och är ej bra,skall vara i varje hörn.Det ser du på liggunderlaget.
              mvh Mats
              Håller med. Aluram är gjort för att lastas i hörnen nu serd et faktisklt ut som högra hörnet hänger med tyngden på mittendelen.

              Mitten bör nog vara lägre.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Jesper.Broman
                Användare
                • november 2012
                • 9

                #8
                Ja det är tryck på mitten och det är inte bra men annars är det ingen fara att det bågnar. Ser likadant ut på mitt 660l och det är liggunderlaget och i mitt fall frigoliten som ej trycks ihop när det inte finns nåt fast under utan det trycker ner skivan istället. Men trycket på mitten hade jag åtgärdat om jag var dig

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  Stenarna är inte lika höga. töm och mät om ser ej bra ut ^^

                  Kommentar

                  • vsen
                    Användare
                    • juli 2012
                    • 5

                    #10
                    Ja det var ju inte lika roligt.
                    Får tacka för svaren. Får se hur jag gör, dåligt med plats och fordon (studentrum) så inte helt lätt att fixa nya block. Kanske säljer karet istället.

                    Kommentar

                    • Jesper.Broman
                      Användare
                      • november 2012
                      • 9

                      #11
                      Du behöver inte köpa nya block. Låna ett långt vattenpass av någon, töm akvariet och lyft bort det sen kan du flytta om stenarna och kolla med vattenpasset så att det blir bra. Hade samma problem själv med ett 375l för några år sen som också stod på 9st lecablock. Det var lite pyssel men det går att få det bra

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #12
                        Ta bort stapeln på mitten.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • vsen
                          Användare
                          • juli 2012
                          • 5

                          #13
                          Men jäkligt bra att få besked. Nu får de bara hålla ihop tills jag fått sålt på fisken.
                          Blir att ersätta med en liten kub på 137 liter när karet är borta.

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #14
                            Ursprungligen postat av vsen
                            Ja det var ju inte lika roligt.
                            Får tacka för svaren. Får se hur jag gör, dåligt med plats och fordon (studentrum) så inte helt lätt att fixa nya block. Kanske säljer karet istället.
                            Köp en rejäl skiva.. stavlimmad tex, inte speciellt dyrt!
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • aejohansson
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 432

                              #15
                              lägg frigolit mellan blocken och skivan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...