Hjälp mina fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hjälp mina fiskar dör

    Mina fiskar trillar av pinnen en efter en.
    Dom senaste 4 dagarna har jag plockat upp 5 döda fiskar.

    Har mätt nitritvärdet, hur bra som helst.
    Ph ligger på 9.

    Har bra med rörelse i vattnet.

    Vad händer???
    Ideer??
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    #2
    Ursprungligen postat av LottaW
    Mina fiskar trillar av pinnen en efter en.
    Dom senaste 4 dagarna har jag plockat upp 5 döda fiskar.
    Har mätt nitritvärdet, hur bra som helst.
    Ph ligger på 9.

    Har bra med rörelse i vattnet.

    Vad händer???
    Ideer??
    Hej Lotta

    pH 9 låter lite högt tycker jag nog....
    Vad har du för fisk?
    Vad ligger pH på i ingående vatten?

    Skulle nog börja med att byta lite vatten för att få ner pHt.

    mvh mats o
    -------------------
    Mats

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Suma
      Hej Lotta

      pH 9 låter lite högt tycker jag nog....
      Vad har du för fisk?
      Vad ligger pH på i ingående vatten?

      Skulle nog börja med att byta lite vatten för att få ner pHt.

      mvh mats o
      Jag har bara vatten från kranen uppmätt till 8.5 i Ph.
      Har Råda sand plus en vit korallsten i akvariet.

      Malawiciklider av arterna Röd Zebra, Saulosi, Protomelas Taeniolates Hinderi, Fire fish, Pseudotr, acei Ngara, Demasoni, och några Maswa

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av LottaW
        Jag har bara vatten från kranen uppmätt till 8.5 i Ph.
        Har Råda sand plus en vit korallsten i akvariet.

        Malawiciklider av arterna Röd Zebra, Saulosi, Protomelas Taeniolates Hinderi, Fire fish, Pseudotr, acei Ngara, Demasoni, och några Maswa
        Ps bytte vatten i förrgår. 1/2 mängden

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          9 låter väldigt högt, även om kranvattnet är 8,5 brukar det snabbt sjunka till runt 7, även i ett dricksglas om man dricker vattnet.

          Vad mäter du med?

          Andra hypoteser, hur länge har akvariet varit igång? Hur rengör du filter? Vilket filter har du? Hur ser fiskarna ut att må i övrigt? De som dör visar de några symtom innan de dör.

          Sorry för massor av frågor men det kan vara många anledningar tror jag.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            DaRe är något på spåren, att ditt PH skulle öka så pass mycket i akvariet låter konstigt. Gissar på att ditt PH-test är dåligt, vilket får mig att tro att ditt nitrittest är lika dåligt. Använder du teststickor eller dropp-test och hur gamla är dem i så fall?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre_N
              DaRe är något på spåren, att ditt PH skulle öka så pass mycket i akvariet låter konstigt. Gissar på att ditt PH-test är dåligt, vilket får mig att tro att ditt nitrittest är lika dåligt. Använder du teststickor eller dropp-test och hur gamla är dem i så fall?
              Jag har Tetra Test NO2 dropp samma med Ph testet.

              Kan det vara korallstenen som höjer värdet så mycket?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                9 låter väldigt högt, även om kranvattnet är 8,5 brukar det snabbt sjunka till runt 7, även i ett dricksglas om man dricker vattnet.

                Vad mäter du med?

                Andra hypoteser, hur länge har akvariet varit igång? Hur rengör du filter? Vilket filter har du? Hur ser fiskarna ut att må i övrigt? De som dör visar de några symtom innan de dör.

                Sorry för massor av frågor men det kan vara många anledningar tror jag.
                Akvariet har varit igång lite mer än 3 månader, filtret har jag inte rengjort då jag är rädd att jag sabbar bakteriebalansen, Fluval 405 filter.

                Dom som dör har inte visat något innan, jag hittar dom oftast på morgonen.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pierre_N
                  DaRe är något på spåren, att ditt PH skulle öka så pass mycket i akvariet låter konstigt. Gissar på att ditt PH-test är dåligt, vilket får mig att tro att ditt nitrittest är lika dåligt. Använder du teststickor eller dropp-test och hur gamla är dem i så fall?
                  Jag köpte testerna i torsdags då dom fått in dom i onsdags, så jag hoppas verkligen inte att dom är gamla.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Korallsten kan höja lite mig veterligen, tills den är täkt med alger och annan beläggnking sedan har den väldigt begränsad påverkan på pH.

                    Låter skumt minst sagt.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Korallsten kan höja lite mig veterligen, tills den är täkt med alger och annan beläggnking sedan har den väldigt begränsad påverkan på pH.

                      Låter skumt minst sagt.
                      Mycket skumt, bör jag tömma allt och starta om från noll???

                      Totalt har jag tappat 17 fiskar under tiden akvariet har varit igång. I början tänkte jag att ok, bakteriefloran har inte stabiliserat sig så lite svinn får man räkna med, men nu blir jag orolig, hittade malen (hanen) död också.

                      Är det att rekom, att jag tömmer bort all inredning vaskar runt i sanden och tömmer bort det mesta för att fylla upp igen, eller sabbar jag allt då?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Tror inte du tjänar nåt på att starta om. Vilken inreding har du? Några plastmaterial? Liggunderlag?

                        Om nu pH:t är så högt kan det ju vara boven. Hur högt går skalan på pH testet? Är du säker att du genomför det korrekt och läser av det rätt?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Tror inte du tjänar nåt på att starta om. Vilken inreding har du? Några plastmaterial? Liggunderlag?

                          Om nu pH:t är så högt kan det ju vara boven. Hur högt går skalan på pH testet? Är du säker att du genomför det korrekt och läser av det rätt?
                          Inget plast alls, rådasand, en korallsten, en mopanirot 35 cm, svart keramikrör (bohålor), 2 st lavasten. anubis 4 st, vanlig granit ca 12 mindre byggda som ett röse.
                          Fluval pump samt en streamer. Doppvärmare ( 27 grader i vattnet ).
                          Ph testet går upp till 10.

                          Genomfört rätt tror jag , sköljde ur behållaren flera gånger i akvariet innan jag fyllde på 5 ml, droppade i 7 droppar skakade lätt och läste av mot pappret med färgskalan.

                          Kommentar

                          • Malawifisk
                            NCS Medlem
                            • december 2012
                            • 95

                            #14
                            Själv tycker jag att tetratest pH kan vara lite svårtolkat inte så stor skillnad
                            på blåfärgen mellan 8-9.Många med Malawiciklider tillsätter bikarbonat både för att höja pH och stabilisera buffringen.Där brukar finnas någon ledtråd innan fiskarna dör står vid ytan, andas häftigt, äter inte osv vilket i sin tur kan leda till ett beslut och medicinera.Jag skulle rengjort filtret tar man det lite försiktigt brukar det bli kvar tillräckligt med nyttobakterier byta vatten regelbundet men inte för mycket ca 1/3 del. Sen kan man alltid prova någon "snällare" medicin som inte tar död på nyttobakterierna som eSHa 202, Easylife Multicura eller liknande om man har en misstanke att det är någon bakterie eller liknande som tar kål på firrarna. Personligen är jag tveksamt ill rötter i malawi akvarium skulle plockat bort mopaniroten.
                            http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Tror dina tester är kassa har du 9 i ph samt döda fiskar måste du ha nitrit eller nitrat
                              att få ph9 måste man tillföra en hel del ph höjande preparat

                              tror du har nitrit samt nitrat gör rent filtret o gör ett antal större vattenbyten
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...