Omsilikonat 600l luftbubblor och lite sånt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Omsilikonat 600l luftbubblor och lite sånt.

    Tja, silikonat om akvariet nu och varit grymmt nogrann med silikonfria och fettfria ytor och gjort allt som man ska, Men har blivit en del luftbubblor och sprickor ser det ut som här och där, ganska mycket på vissa ställen. Märke att glaset var lite ojämnt och snedskuret. Var väl inte något proffs som skärt glaset direkt.

    Detta karet är på 140cm långt, 70cm högt och 60cm djupt. 12mm glas. Helglas.

    Jag körde på Sikasil-E silikon. Det skulle tåla det. 0.57N/cm2 tror jag det stog och Shore-A eller va de heter mellan 25-30. Ringde upp tillverkare och dom sa att det ska hålla men dom kan inte ge några löften. Såklart för det är ju inte dom som silikonar =)

    Känndes fint och gick åt 3tuber sen var jag tvungen att lägga den bakre fogen ( inte limningen ) Med casco glas silikon då det andra tog slut, och affären var inte öppen. Fläskade på ganska bra med silikon och gjorde en fog op 1,5cm ut på varje sida alltså totalt 3cm..

    Har blivit lite konstiga sprickor och bubblor nu när jag fyllt på det....Orolig..

    Men jag har god marginal på fogen och det är fullt upp till kanten nu här bakom mig sedan nån timma tillbax.

    Vad tror ni ? Har ni varit med om detta? Är jag sämst på att silikona Förövrigt ganska händig faktiskt.

    Har inte pressat ihop glasskivorna för mkt och inga överdrivna mellanrum..
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    Bump, Anyone ?

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      det finns olika anledningar
      dåligt silicon
      dåligt skuret glas
      ihopmontering av ej räta vinklar
      för stor press av fogarna
      silicon som börjar torka innan montering
      för lite silicon
      för gammalt silicon
      ej rengjorda ytor gammal siliconfilm
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        det finns olika anledningar
        dåligt silicon, Silikonet är Sikasil-E.
        dåligt skuret glas, Jo det såg så ut.
        ihopmontering av ej räta vinklar, var nog inget proffs som skärt glaset.
        för stor press av fogarna, Förstår inte vad du menar riktigt, har inte pressat några fogar inte
        silicon som börjar torka innan montering, tog mindre än 2 minuter efter jag lagt att jag monterat.
        för lite silicon, Har haft rikligt med silikon.
        för gammalt silicon, Ny batch går ut 2013
        ej rengjorda ytor gammal siliconfilm, Skrapat som en tok och torkat med oljefri aceton.

        Kommentar

        Arbetssätt...