0.1 mg/l nitrit och fråga om PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkwind
    Användare
    • oktober 2012
    • 24

    0.1 mg/l nitrit och fråga om PMDD

    Har läst gamla trådar men hittade inget exakt som gav mig svar.

    fråga 1.)

    Startade upp mitt akvarium för cirka två veckor sen.

    Väntade en vecka och släppte sedan i 6 stycken zebrafiskar. Akvariet är ett 120 L juwel.

    En dog två dagar senare. När jag kom hem såg jag att en av fiskarna hade en liten liten bulle på magen som var lite röd. Tänkte att det är nog ingen större fara men efter två dagar var den helt borta. Vet inte om den dött och de andra käkat upp den under natten. Den betedde sig inte annorlunda eller något. Under denna tiden var det ingen märkbar nitrit.

    Så nu har jag 5 fiskar och har som sagt inte haft något nitritproblem hittills men igår så låg den på 0.1 mg/l så imorse gjorde jag ett vattenbyte på 25% Mätte nu på dagen och nitrit värdet ligger kvar på 0.1.

    Ska jag fortsätta med vattenbyten varje dag och i så fall hur mycket? Skall jag salta eller är det onödigt?

    Tilläg: Inga av fiskarna står och flåsar. Alla simmar runt pigga och glada.

    --------------------

    fråga 2.)

    Har jag lagom många fiskar? Vet att man inte ska överbefolka och det har jag inte tänkt men tänkte om 5 var för lite. Funderade även på en ancistrus, tänkte att den kanske käkar upp lite överbliven mat och hindrar nitritstigning om det finns sådan men det kanske är dumt så här tidigt.

    ---------------------

    fråga 3.)

    Har börjat med PMDD men hur gör jag om jag gör flera vattenbyten i veckan. Skall jag alltid sätta till PMDD? Blir ju lite beroende på vad ni rekommenderar på fråga 1.

    Har tillsatt 5 ml av varje utblandad vätska vid vattenbyte istället för de rekommenderade 12 nu i början för att testa.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag skulle nog tillsätta bakterier på flaska, så att den nyttiga bakteriefloran kommer igång snabbt.
    Ancistrus är alltid bra att ha i akvarier. Köp små, de är bäst på att käka alger och rester.
    Vänta med PMDD tills akvariet är i balans och du har växter som kräver det.
    5-6 firrar i ett 120 är väl lagom.
    Du får säkert fler tips, sen är det bara att välja!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • hawkwind
      Användare
      • oktober 2012
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jag skulle nog tillsätta bakterier på flaska, så att den nyttiga bakteriefloran kommer igång snabbt.
      Ancistrus är alltid bra att ha i akvarier. Köp små, de är bäst på att käka alger och rester.
      Vänta med PMDD tills akvariet är i balans och du har växter som kräver det.
      5-6 firrar i ett 120 är väl lagom.
      Du får säkert fler tips, sen är det bara att välja!
      Jag tror dock jag behöver pmdd.

      Jag har lite ludwigias, pogostemon helferi, cabomba så jag antog jag behövde det men det kanske inte är nödvändigt då.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Tycker du att växterna behöver PMDD så ska du naturligtvis hälla i det!
        Sen läste jag fel. Du har sebrafiskar, jag trodde sebraciklider!
        Då kan du ha fler! 5st är lite av den sorten.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • hawkwind
          Användare
          • oktober 2012
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Tycker du att växterna behöver PMDD så ska du naturligtvis hälla i det!
          Sen läste jag fel. Du har sebrafiskar, jag trodde sebraciklider!
          Då kan du ha fler! 5st är lite av den sorten.
          Ja ludwigiorna ser ut att behöva lite gödning.

          Självklart skall jag ha mer zebrafiskar. Tänkte mest om det var dåligt med fler nu vid starten? Men då skaffar jag någon mer. 5 till är det lagom nu i starten?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            Användare
            • september 2012
            • 155

            #6
            Ursprungligen postat av hawkwind
            Ja ludwigiorna ser ut att behöva lite gödning.

            Självklart skall jag ha mer zebrafiskar. Tänkte mest om det var dåligt med fler nu vid starten? Men då skaffar jag någon mer. 5 till är det lagom nu i starten?
            Jag har lite filosofier angående dessa saker som är begrundansvärda.

            Min tes är att växterna ska ha mat från dag ett, har de allt de behöver så kommer de att ge alger mindre spelrum. Det är även bra att börja med en så stor växtmassa som möjligt för att sedan ta bort överflödet när karet kommit igång ordentligt. Hornsärv är en typiskt bra växt att ha i en uppstartsfas då den växer på fantastiskt från dag ett, den brukas bäst som flytväxt. Andra bra alternativ kan vara Limnobium Laevigatum.

            Det finns ändå folk som påstår att gödning till nyplanterade kar är som julbord till tvååringar, de har allt de behöver men det blir bara en jäkla gegga av alltihop. Säger man så så gör man det enkelt för sig, det finns fler parametrar att ta hänsyn till, ljus bland annat.

            Jag tjötar gärna lite mer om detta om du har lust


            Angående Nitrit, ser fisken ut att ha det gött så kan du slappna av, då är stridsåtgärder helt onödiga. Nitrit finns alltid i en kedja, den är allt annat än magisk så den hoppar inte över steg..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            Kommentar

            • hawkwind
              Användare
              • oktober 2012
              • 24

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Jag har lite filosofier angående dessa saker som är begrundansvärda.

              Min tes är att växterna ska ha mat från dag ett, har de allt de behöver så kommer de att ge alger mindre spelrum. Det är även bra att börja med en så stor växtmassa som möjligt för att sedan ta bort överflödet när karet kommit igång ordentligt. Hornsärv är en typiskt bra växt att ha i en uppstartsfas då den växer på fantastiskt från dag ett, den brukas bäst som flytväxt. Andra bra alternativ kan vara Limnobium Laevigatum.

              Det finns ändå folk som påstår att gödning till nyplanterade kar är som julbord till tvååringar, de har allt de behöver men det blir bara en jäkla gegga av alltihop. Säger man så så gör man det enkelt för sig, det finns fler parametrar att ta hänsyn till, ljus bland annat.

              Jag tjötar gärna lite mer om detta om du har lust


              Angående Nitrit, ser fisken ut att ha det gött så kan du slappna av, då är stridsåtgärder helt onödiga. Nitrit finns alltid i en kedja, den är allt annat än magisk så den hoppar inte över steg..
              Köpte igår 6 zebrafiskar till. En har mystiskt försvunnit. Förstår inte. De ser ut att trivas bra och kommer överens. Har totalt 10 nu.

              Hade 0.1 i nitritvärde tills igår. Då hade det stigit till 0.2. Gjorde ett 50% vattenbyte idag.

              0.2 kan väl inte vara bra så jag antar jag ska fortsätta med dagliga vattenbyten nu eller är det lugnt. Fiskarna ser ut att må bra men jag är ju orolig att en har dött p.g.a nitriten.

              Vill helst inte köpa massa onödiga vattenmedel och sånt. Vill försöka få det bra ändå. Eller är jag bara dumt envis.

              Vilka andra bra växter finns det att ha i nu vid uppstart? Gillar inte flytväxter alls egentligen. Funderar på dammlevermossa eller vad det heter och fästa på rötterna men det kanske inte växer så fort.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Vill helst inte köpa massa onödiga vattenmedel och sånt. Vill försöka få det bra ändå. Eller är jag bara dumt envis.
                Ja, skulle tro det!
                Köp Toxivec, så löser du problemet enkelt!! Jag brukar använda det och det funkar!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  Användare
                  • september 2012
                  • 155

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkwind
                  Köpte igår 6 zebrafiskar till. En har mystiskt försvunnit. Förstår inte. De ser ut att trivas bra och kommer överens. Har totalt 10 nu.

                  Hade 0.1 i nitritvärde tills igår. Då hade det stigit till 0.2. Gjorde ett 50% vattenbyte idag.

                  0.2 kan väl inte vara bra så jag antar jag ska fortsätta med dagliga vattenbyten nu eller är det lugnt. Fiskarna ser ut att må bra men jag är ju orolig att en har dött p.g.a nitriten.

                  Vill helst inte köpa massa onödiga vattenmedel och sånt. Vill försöka få det bra ändå. Eller är jag bara dumt envis.

                  Vilka andra bra växter finns det att ha i nu vid uppstart? Gillar inte flytväxter alls egentligen. Funderar på dammlevermossa eller vad det heter och fästa på rötterna men det kanske inte växer så fort.
                  Nitrit är så lätt att neutralisera. Byter man mycket vatten så skjuter man sig ofta i foten. Lider fisken så ska man naturligtvis byta vatten, bleka i färgen, står vid ytan eller något annat tråkigt och onaturligt.

                  Hornsärv kan du köpa och lägga i, det kommer dra näring ur vattnet rejält.

                  Salt är en sak som gör att skadeverkningarna av Nitrit minskar i princip helt. Googla efter rätt mängd till ditt akvarium.

                  Så, verkar fisken må kass, åtgärda. Bryr de sig inte så kan du ta det lite lugnt. Blir du lugnare av att byta vatten, gör det.

                  Mata lite mindre nu ett tag, då drar det rätt sig.


                  Jag brukar inte mäta i mina akvarier om det inte ser galet ut. Felaktiga tester har nog haft ihjäl mer fisk än Nitrit någonsin kommer göra.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • hawkwind
                    Användare
                    • oktober 2012
                    • 24

                    #10
                    Ok. Tack till er båda för tipsen. De verkar må bra och nitritet stiger inte så jag tar det lite lugnt så får vi se. Annars kanske det får bli lite bakterier på flaska.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...