Förbud vad det gäller Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Förbud vad det gäller Äppelsnäckor

    Från och med 1 januari kommer det att vara förbjudet att handla med, eller göra reklam för äppelsnäckor inom EU. Jag länkar till ett annat forum som jag följer (där fick jag infon):



    /Jocke
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    fick samma info med denna länk, frågan är om man blir tvungen att ha ihjäl alla man har då??

    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      En av konsekvenserna med fri rörelse då ökar väl kanske riskaerna med att man tar med sig grejor mellan länderna, snäckor i detta fall, och ställer till oreparerbar skada i det närmaste.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        fick samma info med denna länk, frågan är om man blir tvungen att ha ihjäl alla man har då??

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01%3ASV%3AHTML
        Vad jag förstår kommer det att vara tillåtet att äga äppelsnäckor, dock inte sälja eller marknadsföra dem.

        /Jocke

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Vad jag förstår kommer det att vara tillåtet att äga äppelsnäckor, dock inte sälja eller marknadsföra dem.

          /Jocke
          jo, men i mitt fall är det ju inte något alternativ som du vet, lite för många att ha kvar som du vet
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            jo, men i mitt fall är det ju inte något alternativ som du vet, lite för många att ha kvar som du vet
            Nej, jag vet Peter. Du har lite fler än vad du har nytta av själv...

            /Jocke

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Vad jag förstår kommer det att vara tillåtet att äga äppelsnäckor, dock inte sälja eller marknadsföra dem.

              /Jocke
              Får man skänka bort dem ?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det finns rätt mycket info hos jordbruksverket. Detta är ett urval:



                "Beslutet innebär att det inte längre är tillåtet att handla med Pomacea-snäckor, byta exemplar med varandra eller hälla ut akvarievatten med snäckor i avlopp eller i miljön."

                Mer info om snäckförbudet http://www.jordbruksverket.se/amneso...680002798.html

                Frågor och svar http://www.jordbruksverket.se/amneso...680003147.html

                Varför blir Pomacea-snäckor förbjudna?
                Läs svaret
                Vilka arter berörs av beslutet?
                Läs svaret
                Hur känner jag igen en Pomacea-snäcka och dess ägg?
                Läs svaret
                Får jag köpa Pomacea från länder utanför EU?
                Läs svaret
                Får jag köpa in och sälja Pomacea i min zoobutik?
                Läs svaret
                Får jag köpa Pomacea i en zoobutik?
                Läs svaret
                Får jag köpa Pomacea på nätet?
                Läs svaret
                Får jag byta exemplar med andra akvarister?
                Läs svaret
                Vad gör jag med Pomacea som jag redan har hemma i mitt akvarium?
                Läs svaret
                Vad gör jag om jag vill bli av med mina Pomacea-snäckor?
                Läs svaret
                Jag vill importera vattenväxter från ett land utanför EU, vad gäller?
                Läs svaret
                Vad gör jag om jag tror att jag har sett en snäcka ute i naturen?
                Läs svaret
                Vad gör Jordbruksverket om snäckor hittas i en våtmark?
                Läs svaret
                Hur länge gäller reglerna?
                Läs svaret
                Senast redigerad av Ola Svensson; 15 november 2012, 13:53.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Får man skänka bort dem ?
                  Nej, de ska brännas

                  "Snäckorna (vare sig vuxna, ägg eller juveniler/småsnäckor) får absolut inte komma ut i miljön. Man får alltså inte hälla ut vatten med snäckor i avloppet eller direkt ut i naturen. Snäckorna ska samlas upp, läggas i täta behållare, exempelvis plastburkar med lock, och skickas till förbränning."
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    [Frågor och svar http://www.jordbruksverket.se/amneso...680003147.html


                    Vad gör jag med Pomacea som jag redan har hemma i mitt akvarium?

                    De snäckor som en privatperson redan har i sitt akvarium behöver inte destrueras men snäckorna (vare sig ägg, småsnäckor eller vuxna individer) får absolut inte komma ut i miljön. Du får alltså inte hälla ut vatten med snäckor i avloppet eller direkt ut i naturen. Snäckorna ska samlas upp, läggas i täta behållare, exempelvis plastburkar med lock, och skickas till förbränning.

                    Lite underligt svar. Om man har akvarium så är det självklart att man byter vatten och vattnet tar ju vägen någonstans. Varför inte bara skriva att alla skall avlivas även hos privatpersoner. Det är ju egentligen det som sägs....
                    Ingen skickar väl gammalt akvarievatten i slutna behållare till destruktion som miljöfarlgt avfall.....

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Om man har akvarium så är det självklart att man byter vatten och vattnet tar ju vägen någonstans. Varför inte bara skriva att alla skall avlivas även hos privatpersoner. Det är ju egentligen det som sägs....
                      Ingen skickar väl gammalt akvarievatten i slutna behållare till destruktion som miljöfarlgt avfall.....
                      Svaret baseras på lagen. Du får ha dem, de måste inte avlivas. Du kan vattna blommor med vattnet eller hälla ut det i trädgården. I praktiken innebär det förstås det du säger, men det skulle vara ett mycket större ingrepp att förbjuda att hålla dem. De kan inte kräva att folk ska avliva sina husdjur.

                      Det jag tycker blir fel är formuleringen vatten med snäckor. Hur är det med vatten utan snäckor? är det t.ex. OK att sila vattnet eller menar det vatten från akvarium med snäckor?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Fredrik89
                        Användare
                        • mars 2012
                        • 124

                        #12
                        Varför ska förbudet mot äppelsnäckor gälla för Sverige borde inte detta beslut endast gälla de EU länder där äppelsnäckor kan tänkas överleva i naturen?

                        Kommentar

                        • Fredrik89
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 124

                          #13
                          I augusti 2009 hittades en Pomacea- snäcka (P.insularum) för första gången i Europa, i Ebrodeltat i nordöstra Spanien. Snäckorna har påverkat det naturliga ekosystemet och invaderat risodlingar. Bekämpningen har varit dyr och omfattande.
                          Är Spaniens risodlingar av en sådan ekonomisk vikt att de måste skyddas?

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fredrik89
                            Är Spaniens risodlingar av en sådan ekonomisk vikt att de måste skyddas?
                            Förmodligen är det så att spanjorerna är bra på att utnyttja EU för att få en massa bidrag till höger och vänster!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Det har nog mer med den fria rörligheten att göra. Är något tillåtet att sälja i ett land ska det vara tillåtet i alla. Är något förbjudet i ett land ska det vara förbjudet i alla. När vi gick med i EU ansåg förhandlare inte att det var viktigt att få undantag i denna fråga, men det är nog mer skandalöst att man inte förhandlade fram att saker inte skulle få säljas i Sverige än tvärt om.

                              Jag har lite svårt att se att problemet är att äppelsnäckor inte får säljas i Sverige. Problemet är att organismer som härstammar från akvarier orsakar ekologisk skada i känsliga naturområden och ekonomisk skada för bönder. Detta är förstås illa nog men äppelsnäckorna, kräftorna som underminerar broar och vägar mm. gör att det blir svårare att argumentera mot det totalförbud mot ciklider som vissa vill ha (de är med som "potentiell risk" när det gäller en sjukdom man inte vill ha in i karpodlingar).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...