Kompis till A aeneocolor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FINN
    Användare
    • juni 2010
    • 679

    Kompis till A aeneocolor.

    Jag har gjort i ordning ett 375lit kar till en grupp (8-10st) Astatotilapia aeneocolor som jag hämtar till helgen. Men nu vet jag inte om jag ska ha det som ett artkar eller om jag ska ha en Viktoria sort till. Vad finns det för några som klarar en hetsig aeneocolor och helst i samma storlek?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Önskar jag kunde hjälpa dig. Bumpar ifall någon annan har ett förslag.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • FINN
      Användare
      • juni 2010
      • 679

      #3
      Jag fick inget svar så de blev 'blue scraper'.
      Inhandlat och klart.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av FINN
        Jag fick inget svar så de blev 'blue scraper'.
        Inhandlat och klart.
        De lär med stor sannolkhet hybridisera, sen är risken att omnicaeruleus är lite för tuffa också. Den enda jag skulle prova med aeneocolor är Astatoreochromis alluaudi ,

        Kommentar

        • FINN
          Användare
          • juni 2010
          • 679

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          De lär med stor sannolkhet hybridisera, sen är risken att omnicaeruleus är lite för tuffa också. Den enda jag skulle prova med aeneocolor är Astatoreochromis alluaudi ,
          Alluaudi blir så stora, jag får hålla koll på dom. Just nu så tar aeneocolor för sig rejält. Om det blir några yngel som klarar sig i burken må det vara hänt men blir det hybrider lär dom vara ganska lätta att se skillnad på och då kasseras dom. Jag har inte tänkt att börja odla dom effektivt fören till våren och då separerar jag dom.

          Kommentar

          • Bobtail
            NCS Medlem
            • januari 2012
            • 85

            #6
            Hej Finn!
            Jeg holder med Albin, og siger at dine N.omnicaeruleus bliver alt for dominerende mod dine A. aeneocolor!
            N. omnicaeruleus lever også kun af alger, hvilket A. aeneocolor ikke udelukkende gør. Fodrer du med vanligt fiskefoder, kan du risikere at dine N. o ikke vil trives.
            N.o kommer fra Victoriasøen,- A.a kommer fra Lake Albert!

            Jeg ville købe Haplochromis ruby green, som kompis til A.a! De lever af det samme foder, og har samme temperament... Dog kan der være risiko for hybridisering.

            Mvh Kim
            www.victoriacichlider.dk

            Kommentar

            • FINN
              Användare
              • juni 2010
              • 679

              #7
              Ursprungligen postat av Bobtail
              Hej Finn!
              Jeg holder med Albin, og siger at dine N.omnicaeruleus bliver alt for dominerende mod dine A. aeneocolor!
              N. omnicaeruleus lever også kun af alger, hvilket A. aeneocolor ikke udelukkende gør. Fodrer du med vanligt fiskefoder, kan du risikere at dine N. o ikke vil trives.
              N.o kommer fra Victoriasøen,- A.a kommer fra Lake Albert!

              Jeg ville købe Haplochromis ruby green, som kompis til A.a! De lever af det samme foder, og har samme temperament... Dog kan der være risiko for hybridisering.

              Mvh Kim
              Just nu så är det aeneocolor som piskar upp omnicaeruleus blir det någon förändring där är det bara att håva upp dom och i med dom i ett annat kar.
              Dom får en räkmix med mycket grönt i och det toppar jag med lite mysis och ett flingfoder från Tropical, Tanganyika flingor med spirulina, krill & squid mm.
              Jag vet att aeneocolor kallas för 'lake albert small' men finns dom verkligen i lake albert?

              Kommentar

              • Bobtail
                NCS Medlem
                • januari 2012
                • 85

                #8
                Ja, A.a kommer fra Lake Albert og Lake Edward.

                Præcis - vigtigt med meget grøntfoder til dine Neochromis. Vær forsigtig med at give dem for meget protein! Så får du bare maveproblemer.
                www.victoriacichlider.dk

                Kommentar

                • FINN
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 679

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bobtail
                  Ja, A.a kommer fra Lake Albert og Lake Edward.

                  Præcis - vigtigt med meget grøntfoder til dine Neochromis. Vær forsigtig med at give dem for meget protein! Så får du bare maveproblemer.
                  Trodde den kom från Georgesjön, Edwardsjön & Kazingakanalen men inte att den fanns i själva Lake albert.

                  Kommentar

                  • Bobtail
                    NCS Medlem
                    • januari 2012
                    • 85

                    #10
                    Det er lidt forskelligt hvad der står om oprindelse - men Greg Steeves er ihvertfald pålidelig som kilde. http://www.hillcountrycichlidclub.co...aeneocolor.pdf
                    www.victoriacichlider.dk

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bobtail
                      Det er lidt forskelligt hvad der står om oprindelse - men Greg Steeves er ihvertfald pålidelig som kilde. http://www.hillcountrycichlidclub.co...aeneocolor.pdf
                      Som lite off topic så har har några gånger föreslagit för föreningen att vi ska stödja C.A.R.E.S Presservation program som Greg Steeves, Paul V. Loiselle och Klaus Steinhaus bland andra tjatar på mig om



                      det kanske vore nåt

                      Rätt många på denna lista har bidragt med bilder och annat till artregistret:
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Kanske skulle vi uppdatera artregistret även här med rätt info.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bobtail
                          Det er lidt forskelligt hvad der står om oprindelse - men Greg Steeves er ihvertfald pålidelig som kilde. http://www.hillcountrycichlidclub.co...aeneocolor.pdf
                          Det är långt ifrån säkert att dessa liknande fiskar från dessa sjöar är samma art. Haplochromis sp. "victoria nile" skulle ju också kunna vara samma art eftersom den är väldigt lik, även om det skiljer lite i färgerna.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av FINN
                            Alluaudi blir så stora, jag får hålla koll på dom. Just nu så tar aeneocolor för sig rejält. Om det blir några yngel som klarar sig i burken må det vara hänt men blir det hybrider lär dom vara ganska lätta att se skillnad på och då kasseras dom. Jag har inte tänkt att börja odla dom effektivt fören till våren och då separerar jag dom.
                            Omnicaeruleus blir ju inte mycket mindre och är dessutom aggressivare.

                            Du lär inte se skillnad på hybrider innan fisken börjar färga vid 5-7 cm.

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av FINN
                              Jag vet att aeneocolor kallas för 'lake albert small' men finns dom verkligen i lake albert?
                              Handelsnamn behöver inte betyda så mycket, inte ens vetenskapliga namn. Kolla bara Hoplias malabaricus, den finns inte i Malabar i Indien utan i Sydamerika.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...