Växt takt Satanoperca?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Växt takt Satanoperca?

    Var på akvarielagret i helgen och såg då deras Satanoperca redlip som de har där och insåg då hur små mina verkligen är. Han som hade dem innan mig hade haft dem i uppskattningsvis ett år och jag har snart haft dem i 6 månader men tycker de växer fruktansvärt långsamt i jämförelse med alla de andra fiskarna jag har.
    2st är lite större, de var de redan när jag köpte dem, men de andra 4 känns som de knappt vuxit alls...

    Någon som har erfarenhet av dessa? Är orolig för de inte fått nog med mat tidigare så de inte kan växa typ som discusar kan bli.
    Mvh
    //Alf
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Jag är ingen expert på just denna fisk men om jag inte missupfattar dig så är fisken idag runt 1,5 år.
    Då borde de vara könsmogna och ganska stora.
    Satanoperca är allätare så ett bra proteintillskott i fodret är en förutsättning till god tillväxt.
    Att fiskar stannar i växten av dåligt/felaktigt foder är tyvärr ingen ovanlighet.
    Kanske någon tarmsjukdom i tidig ålder oxå kan vara boven i dramat.

    Hur stora är fiskarna idag?
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Dessa ska enligt förra ägaren vara VF men han kunde inte säga var de var fångade men sålda som VF på akvarielagret och allt jag kan göra är att ta hans ord för det. Så teorin att de haft någon tarmsjukdom är inte alls omöjligt.

      Dessa får en blandning av frysforder och olika andra foder som tex discus D50+ just för att jag ville vara säker att de får i sig det som de behöver. Alla mina andra Ciklider får samma mat och växer så det knakar så känns inte som att det är maten som är problemet hos mig.

      Största fisken är uppskattningsvis runt 12cm och minsta kring 7cm. Tycker knappt de vuxit alls sedan jag köpte dem :/
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det är nog Pabbes ögonstenar. De har skötts mycket väl i ett 1200 liters kar tror jag.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Jag tror att förklaringen är att Satanoperca helt enkelt är rätt svåra. Det är inte lätt att få till fullo tillgodose deras krav i akvarium. De äter långsamt, kräver mat många ggr per dygn och mycket bra vatten. Det är mao inte konstigt att de växer långsammare än de andra arterna.

          Med VF är det också så som med alla andra arter att man vet ibland hur länge de gått i butiken men aldrig hur länge de gått hos exportören eller grossisten. Eller under vilka förhållanden. Sånt leder till att fisken stannar i växten.

          Jag tycker dock att det brukar ordna upp sig i slutändan även om det kan ta tid. Mycket tid ibland...

          mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Håller med Olof! Det krävs 50% vattenbyten eller mer per vecka och mat 3-5 ggr per dag.. Satanoperca växer långsamt i allmänhet och blir könsmogna först efter 2års ålder.. Mina redlips växte väldigt olika snabbt men alla andra fiskar växte snabbare!
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Kanske ska investera i 1 eller 2 foderautomater så man kan mata lite fler gånger per dygn, eftersom jag jobbar skift så kan matningstiderna variera lite mellan olika veckor. Mer än 2 gånger per dag är ganska svårt ändå.

              Flaggcikliderna och chokladcikliderna ärter nästan bara från ytan så har flyttades till dem och sjunkande till satanoperca och Guianacarorna men av dem äter satanoperca bra mycket fortare.

              Vatten byter jag runt 30% i veckan så kanske ska öka det till 50% då, vad tror ni?
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Choklader växer väldigt mycket fortare än Satanoperca.. jag hade en kull Choklad yngel som kläcktes bra mycket senare än mina Redlips yngel och de växte både ikapp och om så att de på ca ett år eller strax under var uppe i ca 10cm medan Satanopercan kanske var uppe i max 5cm...

                Jag brukade mata ca 4ggr per dag.. var av 3ggr från att jag kom hem från jobbet =) Men å andra sidan så kanske du övermatar de andra då..
                50% byten av vatten är nog att rekommendera.. Fick förklarat för mig av Hans på Zoomässan för ett gäng år sedan att man kunde se vattenbytena som att rökigt rum... tänk dig själv att tex. bara byta 20% luft i veckan i ett rökrum kanske lite överdriven jämförelse men det har en poäng =)



                Ursprungligen postat av affealien
                Kanske ska investera i 1 eller 2 foderautomater så man kan mata lite fler gånger per dygn, eftersom jag jobbar skift så kan matningstiderna variera lite mellan olika veckor. Mer än 2 gånger per dag är ganska svårt ändå.

                Flaggcikliderna och chokladcikliderna ärter nästan bara från ytan så har flyttades till dem och sjunkande till satanoperca och Guianacarorna men av dem äter satanoperca bra mycket fortare.

                Vatten byter jag runt 30% i veckan så kanske ska öka det till 50% då, vad tror ni?
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  Hur varmt har du i karet? Min upplevelse med deamon var att det var en jävla skillnad mellan det de gick i 23 grader och 29..

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Jag har runt 28 grader i karet eftersom jag bara har fiskar från sådana regioner så antar jag att de mår bäst så. Sedan så påverkas väll deras matsmältning av temperatur om jag inte är ute och cyklar?
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 432

                      #11
                      Ursprungligen postat av affealien
                      Jag har runt 28 grader i karet eftersom jag bara har fiskar från sådana regioner så antar jag att de mår bäst så. Sedan så påverkas väll deras matsmältning av temperatur om jag inte är ute och cyklar?
                      Jo, metabolismen ska öka i takt med att temperaturen ökar

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Ska byta mer vatten och försöka mata dem lite oftare så får jag återkomma om någon/några månader så får vi se vad som hänt.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Ja, det verkar som om det är några slags "tusenbröder" du fått. Om du och förre ägaren haft dem 18 månader tillsammans och han köpt dem som VF i butik borde de väl vara uppåt två år nu?
                          Mina (som mycket riktigt DaRE antar nog är de du såg på lagret) köpte jag som VF när de var runt 7 cm. De växte nog 0,5-1 cm i månaden, blev könsmogna när jag haft dem kanske 15-18 månader (satanopercan är ju väldigt sen i könsmognad, runt två år gamla innan de blir det).
                          Jag matade mycket med skalade, mosade gröna ärtor, bra flingfoder (tetra pro vegtabel), pellets ibland, hackade musslor eller fryst mysis. Alltså inget särskilt.
                          Det man ska tänka på är som nämnts, att de äter långsamt och då bör gå med andra inte alltför glupska arter.
                          Jag har aldrig haft så hög temperatur. 26-27 funkade och de lekte bra också.

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Blir nog att jag försöker mata på dem lite extra nu och hålla bra koll på deras växtakt så får jag avgöra till våren om de verkar växa något eller om det verkar kört.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            Arbetssätt...