Belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • november 2002
    • 406

    Belysning

    Nån som har en åsikt om dessa lampor till ett kar?
    Köp och sälj Belysning & armaturer enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
    Jimmy
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    #2
    Ursprungligen postat av Hoffa
    Nån som har en åsikt om dessa lampor till ett kar?
    http://www.tradera.com/led-stralkast...1860_168221693
    Hej Hoffa

    Behöver självklart se ljuset för att bedömma men iallafall. Troligen är LEDarna av traditionell varmvit typ.När man tillverkar sånna vita led utgår man ifrån en blå In/Ga nitrid som man blandar med en gul eller röd fosfor.Det ger ett för ögat vitt ljus..Dvs man får en reflextionskurva med två toppar, en blå och en gul/orange, vilka blandas i huvet till vitt.
    >Detta ger som en konsekvens att färgåtergivningen i cyano/grönt samt röd/violett blir svag..Efterson det saknas i ingående ljus kan det ju då inte reflekteras.
    De röda,lite längre våglängderna saknas dessutom,vilka växterna behöver.....

    Min åsikt:jag skulle inte använda enbart varmvita LED.
    -------------------
    Mats

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      #3
      Ok det va bra info, då återstår det att hitta en bra belysning då. Inga förslag
      Jimmy

      Kommentar

      • Suma
        Användare
        • januari 2011
        • 606

        #4
        Ursprungligen postat av Hoffa
        Ok det va bra info, då återstår det att hitta en bra belysning då. Inga förslag
        Jag har byggt själv och blandare då 6000 + 10000 + Royal blue ca 450nm.... (Har inga växter).Ljuset är lite för kallt och de blå lyser ibland igenom..Algerna växer bra,tyvärr.Kanske beroende på lite kraftigt ljus runt 600nm.Skulle idag ta bort några blå, ersätta med röda runt 640nm samt lite färre 6000 och fler 10000. Man lär sålänge man lever...utvecklingen går så snabbt att det är svårt att hänga me.

        Det finns en annan väg att gå,man blandar då ljuset enligt RGB dvs Röda+gröna+blåa dioder.Då kan man iallafall teoretiskt få en betydligt bättre kulöråtergivning. ..däremot så inbillar jag mig att effekten blir kraftigt lidande.
        Så kompromissen blir väll blanda med dopade vita iallafall.

        Finns en del trådar här på Ciklid.org som beskriver olika blandningar..
        -------------------
        Mats

        Kommentar

        • Hoffa
          Användare
          • november 2002
          • 406

          #5
          Nån som kör med MH eller är det oekonomiskt?
          Jimmy

          Kommentar

          • pny
            Användare
            • april 2002
            • 210

            #6
            Det är en vanlig missuppfattning att man tror RGD-LED skall ha bra färgåtergivning. En grundförutsättning för bra färgåtergivning är att ljuskällan har ett brett spektrum som återspeglar de spektrala komponenterna hos de objekt man skall belysa. En RGB-LED har endast tre spektrala komponenter och uppfyller i allmänhet inte detta.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • januari 2011
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av pny
              Det är en vanlig missuppfattning att man tror RGD-LED skall ha bra färgåtergivning. En grundförutsättning för bra färgåtergivning är att ljuskällan har ett brett spektrum som återspeglar de spektrala komponenterna hos de objekt man skall belysa. En RGB-LED har endast tre spektrala komponenter och uppfyller i allmänhet inte detta.
              Hej Du har helt rätt, det är spectralkurvan som är intressant och där är valet av LED kritiskt.. RGB har relativt väl men snäva områden vilket gör att kurvan ser ut som en berg-&-dalbana, vilket kommer att ge flipp effekter. De vita LEDarna har ju en liknade problem iom att de är konstuerade som de är. CREE har en variant som skulle vara intressant att titta på : http://www.ledrise.com/files/68110.pdf
              där ligger en vit LED som bas.
              Hursomhelst utvecklingen går snabbt framåt och vi står mitt i ett teknikskifte.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • Hoffa
                Användare
                • november 2002
                • 406

                #8
                Herregud eran diskussion ligger ju på professors nivå fattar nada.
                Jimmy

                Kommentar

                • Suma
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hoffa
                  Herregud eran diskussion ligger ju på professors nivå fattar nada.
                  OK lite sprättigt formulerat...av en tillfällighet så kollar jag in spektralkurvor vs. led e.t.c på betald arbetstid, därav de lätt hysteriska tonläget.Man falller bara in i vardags trallen.
                  -------------------
                  Mats

                  Kommentar

                  • Hoffa
                    Användare
                    • november 2002
                    • 406

                    #10
                    Problemet är att ni är nog väldigt duktiga på detta och jag vet va ljus är men inte mer
                    Jimmy

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      #11
                      Läs lite om fotosyntes så kommer du nu förstå snacket och varför man vill ha speciella våglängder osv. Sedan kompletterar man det men lite färger som gör det estetiskt snyggt.

                      Lite snabb om fotosyntes på wikipedia
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      Arbetssätt...