Oreochromis lidole

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Sørensen
    Användare
    • februari 2005
    • 114

    Oreochromis lidole

    Her er min sidste nyerhvervelse fra Unimati i Randers, Danmark.
    Ole havde dem med over til Køge Akvariemesse.

    Oreochromis lidole kommer fra Malawi søen, og omegn.
    Mit par måler ca. 17.cm, og går i et mindre akvarium med en skille plade i midten.
    Her skal de gå indtil jeg får plads i det store akvarium.

    Er der nogen her, der har haft dem?
    Med venlig hilsen.
    Jan Sørensen
    www.vestafrika.dk
    E-mail: D.O.S.T@jubii.dk
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Trevliga foton, de kommer till artregistret!!

    Tack!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Ursprungligen postat av Jan Sørensen
      Her er min sidste nyerhvervelse fra Unimati i Randers, Danmark.
      Ole havde dem med over til Køge Akvariemesse.

      Oreochromis lidole kommer fra Malawi søen, og omegn.
      Mit par måler ca. 17.cm, og går i et mindre akvarium med en skille plade i midten.
      Her skal de gå indtil jeg får plads i det store akvarium.

      Er der nogen her, der har haft dem?
      Vem är det som har identifierat dem? Oreochromis karongae , Oreochromis lidole och Oreochromis squamipinnis är i princip omöjliga att skilja åt om man inte är expert. Mina Oreochromis karongae kommer från University of Hull och jag är därmed tämligen säker på att de är rätt art. Det finns en artikel att läsa om dem här. http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00903&lopnr=14

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Liten jämförelse:


        Senast redigerad av DaRe; 09 november 2012, 06:38.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Jan Sørensen
          Användare
          • februari 2005
          • 114

          #5
          Jeg er godt opmærksom på at Oreochromis lidole , Oreochromis karongae og Oreochromis squamipinnis er svære at skille ad.

          Derfor er jeg også i fuld gang med at finde ud af hvor de kommer fra.

          Ligeledes pløjer jeg første gangs beskrivelser, og andet igennem for at finde forskellene på de 3 omtalte arter for der er forskel selv om de måske er små.

          Billederne på nettet er svære for jeg tror at de er rodet godt sammen for de 3 arters vedkommende.

          Den side kender jeg godt David, så den bliver læst grundigt:


          Men Albin det lyder spændende med dine Oreochromis karongae , hvordan går det med dem, har du billeder af dem?

          Lige et billede af hannens kønsorgan, og så skal jeg nok vende tilbage når jeg har fundet ud af mere.

          Mangler din han også den hvide søm i gatfinnen som her på billedet?
          Senast redigerad av Jan Sørensen; 10 november 2012, 22:40.
          Med venlig hilsen.
          Jan Sørensen
          www.vestafrika.dk
          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Mina Oreochromis karongae är ca 30-35 cm i dagsläget, och de ska få ett större kar inom den närmaste framtiden. Jag tycker att dina fiskar ser något annorlunda ut främst i munnen, det ser ut som munnen är lite bredare och samtidigt spetsigare. Men jag tycker att du skulle försöka få tag i George Turner och få hans syn på saken. Kanske kan Ola Svensson förmedla en kontakt.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Testa denna mail: george.turner@bangor.ac.uk
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Jan Sørensen
                Användare
                • februari 2005
                • 114

                #8
                Ja jeg kan godt se forskellen på munden Alban, hvor stor er din han på biledet.?
                Din har den hvide søm på gatfinnen, og min mangler.

                Men jeg er på sporet af den i Danmark:

                Malawi Amager(akvariebutik i København), har også haft Oreochromis lidole , og efter en snak med Tonny B. Andersen i Vorbasse ender sporet hos Malawi Carsten(akvariebutik i Jylland), der skulle have fanget Oreochromis lidole , og Oreochromis karongae i Malawi søen.

                Så står bare tilbage at finde ud af hvilken der er tale om.

                Tak for linket til George Turner ham vil jeg kontakte.
                Senast redigerad av Jan Sørensen; 12 november 2012, 08:57.
                Med venlig hilsen.
                Jan Sørensen
                www.vestafrika.dk
                E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag håller redan på att mailväxla med honom. Kan jag göra något så hör av dig.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Jan Sørensen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 114

                    #10
                    Så har jeg lidt mere opdatering.

                    Carsten har fanget arten i Chipuka som unger, fangst stedet kan ses på linket her.
                    Link: https://maps.google.dk/maps?hl=da&ll...01692&t=h&z=19

                    George F. Turner har set billederne af arten på Oles hjemmeside, og mener at der er tale om Oreochromis karongae ud fra hoved formen, kæbe størrelse og form.
                    Link til billederne: http://www.unimati.dk/GalleriAndreCichlider.htm

                    Min tråd på Cichlids.dk om arten.
                    Link: http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1474088

                    Jeg er stadig I tvivl om, hvilken art jeg har.
                    Alban din han har en hvid søm i gatfinnen, det har min ikke.
                    Har din han altid, som udfarvet haft denne hvide søm?
                    I Turners materiale har Oreochromis lidole hannen denne hvide som i gatfinnen.

                    Alban har du flere billeder af hannen, og hunnen?
                    Senast redigerad av Jan Sørensen; 08 januari 2013, 18:21.
                    Med venlig hilsen.
                    Jan Sørensen
                    www.vestafrika.dk
                    E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Båda mina hanar har en vit söm ja. Hanen är bara utfärgad när han leker, annars är den grå. Den är årstidslekare och leker hos mig ca halva året. Ett beteende som jag inte har sett hos någon annan fisk är att de öppnar munnen och hyvlar/plöjer av överst millimetrarna på botten särskilt i samband med matning.

                      Båda mina hanar har en vit söm ja. Hanen är bara utfärgad när han leker, annars är den grå. Den är årstidslekare och leker hos mig ca halva året. Ett beteende som jag inte har sett hos någon annan fisk är att de öppnar munnen och hyvlar/plöjer av överst millimetrarna på botten särskilt i samband med matning.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jan Sørensen
                        Så har jeg lidt mere opdatering.

                        Carsten har fanget arten i Chipuka som unger, fangst stedet kan ses på linket her.
                        Link: https://maps.google.dk/maps?hl=da&ll...01692&t=h&z=19

                        George F. Turner har set billederne af arten på Oles hjemmeside, og mener at der er tale om Oreochromis karongae ud fra hoved formen, kæbe størrelse og form.
                        Link til billederne: http://www.unimati.dk/GalleriAndreCichlider.htm

                        Min tråd på Cichlids.dk om arten.
                        Link: http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1474088

                        Jeg er stadig I tvivl om, hvilken art jeg har.
                        Alban din han har en hvid søm i gatfinnen, det har min ikke.
                        Har din han altid, som udfarvet haft denne hvide søm?
                        I Turners materiale har Oreochromis lidole hannen denne hvide som i gatfinnen.

                        Alban har du flere billeder af hannen, og hunnen?
                        Säger George F. Turner detta lär det vara så bra bestämt som det kan bli utan att dissekera arten.

                        Tack för infon om fångstplats!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Jan Sørensen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 114

                          #13
                          Jeg må have dem over i det store akvarium, så snart mine Oreochromis niloticus niloticus har leget, og leveret unger.
                          Og så vente på at, der kommer noget mere størrelse på dem, og evt. skaffe et par mere ovre hos Unimati.
                          Senere må jeg så, have en snak med George F. Turner.

                          Alban: den adfærd med at høvle/skovle med åben mund, hen over de øverste milimeter af bundlaget efter føde gør mine også.
                          Men mine Oreochromis niloticus niloticus , har også denne adfærd, så måske er det et fællestræk hos nogle arter i Oreochromis slægten?

                          (dobbelt post slettet)
                          Senast redigerad av Jan Sørensen; 10 januari 2013, 16:45.
                          Med venlig hilsen.
                          Jan Sørensen
                          www.vestafrika.dk
                          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                          Kommentar

                          • Jan Sørensen
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 114

                            #14
                            En lille opdatering.

                            Jeg har sat parret over i det store akvarie til Oreochromis niloticus niloticus , så nu er der gang i den.

                            På det første billede kan man se, at Oreochromis lidole hannen har gravet en stor grubbe,
                            og midt i den har han lavet en høj, hvori han har gravet en lille grubbe.

                            På billede 2 ser man hvordan Oreochromis niloticus niloticus hannen, har gravet en enkelt grubbe.

                            Håber snart at kunne vise billeder af legen hos en eller begge arter.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Jan Sørensen; 18 januari 2013, 17:27.
                            Med venlig hilsen.
                            Jan Sørensen
                            www.vestafrika.dk
                            E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                            Kommentar

                            • Jan Sørensen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 114

                              #15
                              En opdatering:

                              Jeg sender mit Oreochromis lidole par over til Sven O Kullander på Naturhistoriska riksmuseet.
                              Måske kan han finde ud af hvilken art det er.

                              Jeg har sat 20 unger på ca. 4-5. cm over i mit store akvarium, så jeg beholder stadig arten.
                              Det skulle så give flere hanner, og hunner til senere studier.

                              Jeg skal nok lægge fotos og info op under vejs.
                              Med venlig hilsen.
                              Jan Sørensen
                              www.vestafrika.dk
                              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...