Flytta Chokladciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Flytta Chokladciklider

    Jag skall flytta mitt chokladciklidpar från 300 litern till 325 litern, där skalarena går. Nu är det bara så att Ph-värdet skiljer en del mellan akvariumen.

    I skalarekuben har jag ett stabilt Ph på 6,2 och i 300 litern ligger Ph på mellan 7,0 och 7,5 ..Som ni märker så svänger det lite i det akvariumet.

    Hur skall jag säkrast flytta över chokladcikliderna, för att omställningen inte skall bli för kraftig ?? det är visserligen inga himmelsvida skillnader, men det är skillnad. Och jag är osäker på hur pass känsliga de är
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • Jonny
    Användare
    • mars 2010
    • 231

    #2
    Kör inkoppning precis som vid köp av fisk. Bästa sättet tycker jag e när man använder en stor spann som man har ca 1/3 med gamla vattnet o sen fyller på med en mindre slang (typ luftslang) vattnet från akvariet dom ska i. Glöm ej att ha luftpump med syre under tiden du gör inkoppningen.

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      jag brukar i vanliga fall använda en hink som jag koppar in dem ifrån har även en syrepump som går under tiden

      Så jag kan göra som vanligt då ?? var lite orolig eftersom det är ganska surt vatten i kuben, men neutralt i 300 litern, var rädd omställningen skulle bli för stor om jag gjorde som jag brukar. Lite beroende på vad det är för fisk jag skall koppa in, så tar det mellan 30 min och en timme
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      Arbetssätt...