Nytt sällskapsakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sysse
    Användare
    • november 2012
    • 6

    Nytt sällskapsakvarie

    Hej!
    Jag har just satt upp ett nytt 112 liters kar och skulle vilja höra vad ni tycker om inredningen, val av fiskar och växterna. Jag har inte speciellt mycket erfarenhet med akvarier, bara ett 60 liters som jag hade när jag var liten.

    Det som jag har lärt mig nu har jag läst på forumar och fått av min lokala djuraffärs ägare, så jag är mer än öppen för tips och kritik!

    https://plus.google.com/u/0/photos/1...79092392367970 (Länk till mitt akvarium, bilden är inte av bästa kvalitet)

    Edit, DaRe:
    Senast redigerad av DaRe; 04 november 2012, 16:55.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hej och välkommen, jag editerade ditt inlägg så syns akvariet direkt. Ser trevligt ut. Du har en scala ser jag. Är det bara en eller flera? Antagligen har du ett för litet (på höjden) akvarium för scalarer, men det finns många andra coola ciklider du kan testa, snäcklekare från tanganyika exempelvis, kolla på dessa:
    Lamprologus

    Läs på vad du kan så du ökar glädjen genom att de trivs bättre och visar upp sig på bästa sätt.

    Eller så går du på sydamerika och dvärgciklider, fast iofs du kanske inet ville ha fisktips inser jag nu
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Sysse
      Användare
      • november 2012
      • 6

      #3
      Jag har två scalare, frågade djuraffärs ägaren vilka fiskar scalare går ihop med och även om jag kan ha dem i mitt kar (köpte karet från samma butik) och fick som svar att scalarna passar in utan problem?

      Alla tips behövs, ska söka runt efter information och läsa på så mycket jag bara hinner =)

      Tack för ditt svar och editeringen av inlägget!

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Har du någon form av filtrering? Ser bara en syresten.

        Edit: välkommen
        Anders L

        Kommentar

        • Sysse
          Användare
          • november 2012
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av anli
          Har du någon form av filtrering? Ser bara en syresten.

          Edit: välkommen
          Har en pump som jag köpte på samma gång som karet, djuraffärs ägaren tipsade om pumpen.

          Hurudan filtrering borde jag satsa på? Vad är det bästa till ett sällskaps akvarium som detta?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jodå scalarer passar bra med de andra fiskarna men generellt behöver de ha minst 55 cm högt akvarium, tror jag man brukar säga. Dock vet jag inte om den odlade varianten du har är en mindre sort som kanske går att ha i ett mindre akvarium, kanske någon annan vet?

            Är pumpen en som är på utsidan med slangar in eller är det en "syresten" med slang till en lite pump som blåser in luft i syrestenen eller en liten pump du sätter på insidan av glaset med sugproppar som cirkulerar vattnet?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Lite varianter på filter...

              Ytterfiler: http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/32_53
              Innerfilter, med sugproppar: http://www.pwss.se/home.php?cat=620
              Syrepump med syresten: http://www.akvariehobby.se/shop/cate...d_category=115

              Butikerna jag länkar till är rabattbutiker till Nordiska ciklidsällskapet där du får rabatt som NCS medlem, hehe jag tar varje tillfälle som medlemsansvarig i föreningen :have a nice day_mid!!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Sysse
                Användare
                • november 2012
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jodå scalarer passar bra med de andra fiskarna men generellt behöver de ha minst 55 cm högt akvarium, tror jag man brukar säga. Dock vet jag inte om den odlade varianten du har är en mindre sort som kanske går att ha i ett mindre akvarium, kanske någon annan vet?

                Är pumpen en som är på utsidan med slangar in eller är det en "syresten" med slang till en lite pump som blåser in luft i syrestenen eller en liten pump du sätter på insidan av glaset med sugproppar som cirkulerar vattnet?

                Scalarna är ganska små i jämnförelse med vilka jag har sett här på forumet. Vad jag har förstått ska man ta scalare i jämna antal, alltså 2, 4, 6 etc. Vad är det mest optimala antalet? Har nämligen funderat att skaffa 2 eller 4 scalare till.

                Jag har en syresten med pump som blåst in luft och så har jag även pump som cirkulerar vattnet i högra hörnet

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Det är alltså en luftpump du har. Jag skulle nog rekomendera att skaffa ett innerfilter av passande storlek till ditt akvarium i stället. Med tillräcklig filtermassa där bakterier kan trivas och bryta ner skadliga avfallsföreningar. Den skapar vattenrörelse av vattenytan som syresätter. Det finns olika tillverkare
                  Anders L

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Fast är det inte ett innerfilter då i högra hörnet?
                    De pumparna låter som ett utmärkt val även om du säkert kan skippa syrestenen då¨den inte gör särskilt mycket nytta då du ändå har en cirkulationspump, det räcker att vattnet rör sig för att du ska få ned syre i det.

                    Jag skulle stanna med 2st scalarer i det karet, fast det är svårt att veta om du har en av varje kön kan jag tänka.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Hoppsan jag tog tid på mig att svara så det blev konstigt.
                      Missade att du hade en vattencirkulationspump.
                      Sorry
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Sysse
                        Användare
                        • november 2012
                        • 6

                        #12
                        Okej bra att veta, skulle annars ha köpt flera scalare nu kommande vecka.

                        Tack för informationen, fick mycket att tänka på. =)

                        Kommentar

                        • Sysse
                          Användare
                          • november 2012
                          • 6

                          #13
                          Ännu en fråga.

                          Jag har läst att tumregeln för hur många fiskar man har är ungefär 2 liter vatten per fisk, stämmer detta?

                          Hur många fiskar kan man ha i ett 112 liters kar?

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sysse
                            Ännu en fråga.

                            Jag har läst att tumregeln för hur många fiskar man har är ungefär 2 liter vatten per fisk, stämmer detta?

                            Hur många fiskar kan man ha i ett 112 liters kar?
                            Den tumregeln är nog ganska föråldrad tror jag. 15-20 firrar ska väl vara lagom i ditt akvarium. Förstås beror det ju på hur stora och livliga fiskarna är, små fiskar behöver mindre utrymme än stora.

                            Edit: Försökte räkna på ditt foto och kom till 20 fiskar, och det ser väl ganska lagom ut, eller hur.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Den tumregeln är nog ganska föråldrad tror jag. 15-20 firrar ska väl vara lagom i ditt akvarium. Förstås beror det ju på hur stora och livliga fiskarna är, små fiskar behöver mindre utrymme än stora.

                              Edit: Försökte räkna på ditt foto och kom till 20 fiskar, och det ser väl ganska lagom ut, eller hur.
                              Håller med. Mer fisk ger större belastning och kräver större filter.
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...