Mitt 4 meters revkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Mitt 4 meters revkar.

    Hej!

    Efter att ha haft ciklider till och från i 20 år så har jag numera inga ciklider i huset.
    Jag har konverterat mitt stora akvarium till salt, detta efter ett par års testande i ett 500 liters saltkar.

    Jag skar loss alla moduler ur karet och limmade in 3 st invändiga sumpar. Samt återmonterade BTN-modulerna. Sumparma är ett teknikfack, ett refugium med djup sandbädd samt ett osmosvattenfack för avdustat vatten.

    Karet har varit igång i 5 veckor med ca.70 kg levande sten. Jag har matat i karet i 4 veckor och har fått en hel del amfipoder i karet. Räknar med att karet har cyklat och igår fick karet sina första saltfiskar. Fyra st närodlade Banggaier (Obs denna art är mycket nära utrotning i det fria).

    Det pågår ett belysningsbygge som när jag är klar innehåller ca 1200 Watt LED, det är enormt mycke ljus och jag hoppas på att det ska räcka för en bra tillväxt av koraller.

    Välkomna till mitt nya kar
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Mina nya bangaier.
    Det som tvingar mig att ha ett visst tempo är att i 500 litaren pågår ett korallkrig och det har blivit för trångt för korallerna.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Coolt!!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        jag blir mållös! Ser fram mot fortsättning.
        Anders L

        Kommentar

        • Toompa
          Användare
          • september 2012
          • 247

          #5
          Grymt ska bli kul o följa

          Kommentar

          • Micke.S
            Användare
            • oktober 2012
            • 14

            #6
            wow. Har du byggt det på plats?

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Ös på med bilder sen, har alltid undrat hur btn -moduler skulle göra sig i ett saltkar. Berätta gärna mer också om dina interna sumplösningar, är det för att minimera ljud eller bara praktiskt?
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Jag såg ett program på TV, på ett ställe hade de råkat släppa ut bangaier och där fullkomligt exploderade dem. Fanns mängder men konstigt nog fångades dem inte där då, det kanske skulle bli ändring på det påstod dem då i och med att det fanns så många så skulle det förmodligen vara väldigt lönsamt. Någon som vet något mer om det?

                Det känns dumt att fånga slut på dem där de finns naturligt, bättre att fånga slut på dem där de råkat introduceras. Jag minns tyvärr inte vad revet hette där de råkat släppa ut dem.

                Häftiga firrar hur som helst och kul att du fått tag i närodlat.
                Senast redigerad av Pierre_N; 04 november 2012, 22:45.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Hej!

                  Efter att ha haft ciklider till och från i 20 år så har jag numera inga ciklider i huset.
                  Jag har konverterat mitt stora akvarium till salt, detta efter ett par års testande i ett 500 liters saltkar.

                  Jag skar loss alla moduler ur karet och limmade in 3 st invändiga sumpar. Samt återmonterade BTN-modulerna. Sumparma är ett teknikfack, ett refugium med djup sandbädd samt ett osmosvattenfack för avdustat vatten.

                  Karet har varit igång i 5 veckor med ca.70 kg levande sten. Jag har matat i karet i 4 veckor och har fått en hel del amfipoder i karet. Räknar med att karet har cyklat och igår fick karet sina första saltfiskar. Fyra st närodlade Banggaier (Obs denna art är mycket nära utrotning i det fria).

                  Det pågår ett belysningsbygge som när jag är klar innehåller ca 1200 Watt LED, det är enormt mycke ljus och jag hoppas på att det ska räcka för en bra tillväxt av koraller.

                  Välkomna till mitt nya kar
                  blir säkert skitcoolt mycket bilder bara

                  en fråga bara du är inte rädd för erodering (stavning) av aluminiumet?
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Tack för alla trevliga kommentarer
                    Ja,, Bangaier som är närodlade är riktigt cool att ha i karet.

                    Inte oroligt ett dugg när det gäller aluminiumet, skiter det sig så gör det det
                    Men ja har kört en 130litare med alu-ram som sump i två år helt utan komplikationer.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Wooow, sånt ser man bara på museum...

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke.S
                        wow. Har du byggt det på plats?
                        Nej, köpte akvariet på Akvastabil i Danmark.
                        Detta är en fortsättningstråd om Larry Nilsson´s akvariebygge Mitt Akvariebygge - del 1 kan läsas i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642


                        Här är en tråd i ämnet, det finns även en inledande tråd
                        Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • faltaren
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 341

                          #13
                          Mäktigt. Sneglat på salt med. Är det mycket roligare än sötvatten?

                          Kommentar

                          • fart66
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 191

                            #14
                            Dette var bare lekkert litt av et akvarium.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Tack för trevliga kommentarer
                              Nej svårt är det inte,,,,,,,,det svåra är att fatta en massa beslut hur man vill att det ska se ut ett år senare.
                              Sen spelar ju plånboken en riktigt stor roll, det går om man vill att spendera 500 000 på ett kar i min storlek hur lätt som helst. Därför gäller det att vara lite händig och fixa o trixa, samt ha lite tur och hitta teknik, fisk och koraller utan att bli ruinerad.

                              Belysning är en sådan sak som det går att spara in massor om man bygger själv.

                              Men det viktigaste är att ha en tålig familj som står ut
                              Här är en bild från varadagsrummet som det ser ut just i detta nu.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...