Placering över bjälkat trägolv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Placering över bjälkat trägolv.

    Är nu inflyttad i det nya hemmet där jag tapetserar och renoverar för fullt för att sedan kunna lägga tiden på ett nytt akvarium som skall pryda vårat nya vardags rum.

    Har mätt ut bjälkarna i golvet och den första som ligger närmast väggen där det skall stå går 50 cm ut, nästa 60, och sen 60 imellan igen. Jag hade tänkt ha ett akvarium med måtten 150x80 cm, detta skulle ju innebära att det blir svårt att placera akvariet PRECIS ovan på reglarna, men är detta nödvändigt? Bara jag fördelar vikten på så många reglar som möjligt eller?

    Ska fördela ut vikten med någon slags skiva över golvet också.

    En vän till mig skall svetsa ihop en stålställning till mig,

    MÅSTE jag ha ställbara ben på den, eller funkar det om den bara är överdimensionerad i bjälkmått. DVS omöjlig att den kan kröka sig av akvariets vikt.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Har egentligen ingen koll på det här med bjälkarna. Däremot ställbara ben, det underlättar ju en hel del annars får du börja fundera på vad du ska justera höjden med i annat fall. Jag har byggt alla mina bänkar av trä, bor i en betongkåk och golvet är långt ifrån vågrätt. Jag har justerat med spikbläck, plywoodbitar m.m.

    Min 2 metersburk skiljer det 2 cm på höjden, och det på gjutet golv...

    Allt beror ju lite på hur pass jämnt golvet är och ifall du har tänkt att bygga in bänken. Ska du inte bygga in bänken blir det ju inte jättesnyggt med div märkliga saker synliga under vissa av benen.

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Jag har torpargrund i ett hus byggt på 50 talet. Jag har ett 1120 liters som jag efter konsultation gjorde brickor till. 15 cm i diameter o 6 mm tjocka i rostfri plåt. Det är åtta fötter o inga problem. Har inte ens kollat var balkarna går.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Jag har torpargrund i ett hus byggt på 50 talet. Jag har ett 1120 liters som jag efter konsultation gjorde brickor till. 15 cm i diameter o 6 mm tjocka i rostfri plåt. Det är åtta fötter o inga problem. Har inte ens kollat var balkarna går.
        Skönt att höra, Jag tror jag övernojjar rejält för jag har ställt mig och småhoppat och tryckt ifrån med fötterna och golvet är i princip helt stumt.

        MEN, man gör ju allt för att slippa en vatten läcka...

        Men det är väll ställbara ben som gäller då verkar det som.

        Han skulle kunna tillverka dessa själv sa han så de blir ju inga problem isåfall.

        Känns jäkligt kul att projektet närmar sig!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Suck... Möblerade om i vardags rummet idag... Det är fan lite svaj/svikt i golvet som gör mig något skraj...

          Väggen akvariet skall stå emot är bärande och hoppar jag på reglarna där så svajar det litelite... hoppar jag imellan reglarna så svajar det MYCKET...

          Med svajar menar jag att jag ser att möblerna rör på sig.

          Det låter och lever när man går över vardagsrummet...

          Tycker redan det här är psykiskt jobbigt och funderar på att lägga om planerna helt och ha akvariet i sovrummet istället...

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Jag har torpargrund i ett hus byggt på 50 talet. Jag har ett 1120 liters som jag efter konsultation gjorde brickor till. 15 cm i diameter o 6 mm tjocka i rostfri plåt. Det är åtta fötter o inga problem. Har inte ens kollat var balkarna går.
            Har du någon svikt i ett sådant golv? Vibrationer och linande?

            Kommentar

            • kingdiamond
              Användare
              • juni 2008
              • 45

              #7
              Du har inte möjlighet att underifrån stötta reglarna?
              Jag gjorde så i mitt gamla hus med torpar grund.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av kingdiamond
                Du har inte möjlighet att underifrån stötta reglarna?
                Jag gjorde så i mitt gamla hus med torpar grund.
                Nej tyvärr. Detta är ovanvåningen i ett radhus med sovrum under... kan ju bli ett fint tillfälle att introducera tjejen för en strippstång....

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Punkfredd
                  Nej tyvärr. Detta är ovanvåningen i ett radhus med sovrum under... kan ju bli ett fint tillfälle att introducera tjejen för en strippstång....
                  Ha ha ja det är väl ett sånt tillfälle där man får förena nytta med nöje

                  Trist om det inte går att lösa på något sätt nu när du ändå kommit en bra bit på vägen! Borde det inte gå om du bygger någon form av större underlag, typ en upphöjd sektion som du ställer bänken på vilken du lättare kan få att inte påverkas av golvet? Om den hamnar mellan golvbjälkarna så borde det bli stumt?

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Ha ha ja det är väl ett sånt tillfälle där man får förena nytta med nöje

                    Trist om det inte går att lösa på något sätt nu när du ändå kommit en bra bit på vägen! Borde det inte gå om du bygger någon form av större underlag, typ en upphöjd sektion som du ställer bänken på vilken du lättare kan få att inte påverkas av golvet? Om den hamnar mellan golvbjälkarna så borde det bli stumt?
                    Eller hur- Tror inte det är tillfälle att slänga upp den planen nu i gravid v 37 bara....

                    Tanken är att ha en skiva nertill av hårt träslag... sen ställningen med 6 ställbara ben med rätt breda fötter, sen en skiva ovanpå den, sen frigolit eller liggunderlag, sen akvarium....

                    Det är ju i princip idiotsäkert....

                    Får fylla upp akvariet långsamt och testa och känna mig fram helt enkelt.

                    Tänker inte ge upp att ha det i vardagsrummet. Och att en långsmal bokhylla från ikea gungar när man stampar bredvid den behöver ju inte betyda att ett tungt akvarium gör det.

                    Golvet håller det är ingen tvekan där, men är såklart orolig för vibrationerna.

                    Längtar till den dagen man flyttar in i en enplansvilla med betonggrund. Då blir de akvarier längs varje ledig vägg!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Nej tyvärr. Detta är ovanvåningen i ett radhus med sovrum under... kan ju bli ett fint tillfälle att introducera tjejen för en strippstång....
                      Haha, den var kul Det lär ju ha blivit populärt har jag läst.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Lyfter upp denna tråden lite. Har träffat på en granne på gården som haft ett 540 i sitt vardagsrum. Samma radhus som jag bor i och han sa att de var hur lugnt som hellst. Men att de blev lite sättningar i parketten. Men då hade han det på någon slags ben och utan något som. Fördelade ut vikten imellan benen och golvet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...