Om Fototävlingen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Om Fototävlingen

    Hej! då jag hittat en del i andra trådar om vad ni tycker om fototävlingen får ni gärna fortsätta skriva här.

    Ursprungligen postat av doohan
    Fototävlingen!

    Jättekul och man får se många fina bilder på fina fiskar. Jag ogillar dock röstningssytemet å det grövsta. Så som alla vet så röstar många på favoritart och bortser då från många saker som bör beaktas i ett tävlingssammanhang. Svårighetsgrad, komposition, skärpa osv. Så jag vill gärna se ett nytt system när det gäller bedömningen av de bilder som deltar i fototävlingen. T, ex! 50% av rösterna kommer från medlemmar och 50% från en kunnig jury som ska beakta det tekniska hos bilderna.....
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    amen
    detta har jag oxå försökt påpeka länge och därför varken deltager jag eller röstar i densamma
    Ursprungligen postat av doohan
    därför jag också har slutat att delta i den tävlingen.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tack tege at du samlade ihop det.

    Jag tycker vi ska vara bättre på att lyfta frram sponsorer (tege har en del förslag som vi kommer jobba på)

    Jag tycker priserna ska vara synligare och tydligare.

    Jag tycker det kan bli lite mer tydligt vad som krävs för att vinna dessa priser
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Tack tege at du samlade ihop det.

      Jag tycker vi ska vara bättre på att lyfta frram sponsorer (tege har en del förslag som vi kommer jobba på)

      Jag tycker priserna ska vara synligare och tydligare.

      Jag tycker det kan bli lite mer tydligt vad som krävs för att vinna dessa priser
      Låter som bra förslag David.



      Ursprungligen postat av doohan

      Jättekul och man får se många fina bilder på fina fiskar. Jag ogillar dock röstningssytemet å det grövsta. Så som alla vet så röstar många på favoritart och bortser då från många saker som bör beaktas i ett tävlingssammanhang. Svårighetsgrad, komposition, skärpa osv. Så jag vill gärna se ett nytt system när det gäller bedömningen av de bilder som deltar i fototävlingen. T, ex! 50% av rösterna kommer från medlemmar och 50% från en kunnig jury som ska beakta det tekniska hos bilderna.....
      Önska kan man alltid göra detta ang jury, men är troligtvis inte genomförbart.

      Sedan tycker jag inte att man ska ta allt för allvarligt på tävlingen, utan se det lite som en kul grej inom föreningen...Se det lite som ett sätt att tävla mot sig själv och försöka att utvecklas som fotograf.

      Det som jag tycker känns viktigt är att få kreativa bildkommentarer från personer som vet en del om fotografering så att man kan rätta till en del nybörjarfel.
      För oavsett vad man fotar fisk, fågel eller människor så finns det en del grundregler man ska tänka på när man tar ett foto eller vid en redigering.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Skulle inte du Göran kunna skriva en kort eller lång artikel för webben och cb om lite tips kring akvariefotografering och efterbehandling?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • december 2005
          • 1295

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Skulle inte du Göran kunna skriva en kort eller lång artikel för webben och cb om lite tips kring akvariefotografering och efterbehandling?
          Så kan det gå när man sticker ut hakan och tycker till

          Inte helt omöjligt att detta går att ordna, måste ta mig en funderare. Kan ju få bli ett litet vinterarbete kanske.

          Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Nej..

            Det heter ju att det är en fototävling och det finns tydliga regler för vad som gäller för att delta, Då ska det också fungera som en tävling och inte ett lotteri. Du vet själv att det tar en del tid att ta bilder och försöka snygga till de ev fel som finns på de bilder vi tar. Jag blir skitsned när bra bilder inte beaktas för t ex dess svårighet osv å en stor stillastående malawi som gäspar vinner. Den kan ju nästan fotas med stativ och oftast räcker det med en svart bakgrund runt firren. Ja en sådan bild måste ju bara vinna för en stor malawi står ju aldrig still å gäspar stort

            Hur lång tid tar det per månad för några personer(jury) att kika på ca 5-8 bilder? Är det något som bara är rimligt kunna ske en gång per år`Sedan förstår jag att du Göran inte tycker det är så viktigt att vinna när du redan vunnit så mycket

            Jag gillar fototävlingen, men betyg/bedömningen av bilderna var ju bättre på ciklider.se med en skala 1-10 poäng.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag tror det vore riktigt trevligt med en jury, jag ser egentligen bara ett problem. Om vi tar 3 personer till juryn så kan inte de delta i tävlingen, mend et kanske inte är något problem. Kanske räcker det med två i juryn?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Spontant så tycker jag att ett vinnande foto inte behöver vara tekniskt perfekt. En ögonblicksbild som fångar något intressant kan vara överlägsen en superskarp och ultimat komponerad/efterbehandlad bild.
                Anders L

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jag tror det vore riktigt trevligt med en jury, jag ser egentligen bara ett problem. Om vi tar 3 personer till juryn så kan inte de delta i tävlingen, mend et kanske inte är något problem. Kanske räcker det med två i juryn?
                  Personligen tycker jag det vore väldigt olyckligt med en jury, det trevliga med fototävlingen är att det engagerar ganska många medlemmar som varje månad går in och röstar. Om vi då ska ha en jurry som varje månad dissar dom som röstar och ställer allt på ända så har vi snart inga som röstar överhuvudtaget. Då blir det en jurystyrd tävling.
                  Hur ska vi hitta en jury som är 100% neutral i våran lilla förening.

                  Jag ska titta på en ide jag har om det skulle göra någon skillnad i de tävlingar som varit.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av anli
                    Spontant så tycker jag att ett vinnande foto inte behöver vara tekniskt perfekt. En ögonblicksbild som fångar något intressant kan vara överlägsen en superskarp och ultimat komponerad/efterbehandlad bild.
                    Håller med fullständigt.
                    Det är väl samtidigt det som är grejen att alla har sin ide´om vad som är en bra bild. Det är även det som gör foto/bild tävlingar spännande, det är nästintill omöjligt att förutse vinnaren på förhand.
                    Men visst tillsätter man en jury så vet man snart hur dom tänker och alla skapar bilder som passar juryn.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag är för en demokratisering, vi är så få i föreningen att vi kan ha omröstningar rätt ofta.

                      Vi kanske skulle ta fram några skilda grova ideer kring upplägg röstning och annat som folk får rösta på.

                      Jury eller ej.
                      Poäng eller placering.
                      ...
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...