Salt mot allt hos sötvattenfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Salt mot allt hos sötvattenfiskar?

    En tanke som slog mig såhär när jag sitter på jobbet mitt i natten.
    Detta verkar ju vara mirakelkuren enligt många, mot stress och i stort sett alla sjukdommar hos sötvattenfiskar.
    Jag undrar om det finns någon vetenskaplig skrift som bevisar att det fungerar och i så fall vad det påverkar.
    Är detta bara ännu en av alla seglevade myter inom denna hobbyn eller finns det belägg för det. Är inte intresserad av vilka som saltar och hur mycket nu utan mer vad salt i vattnet påverkar hos fiskarna och i så fall varför det är bra för dem?

    Hoppas på några svar eller i alla fall några teorier som kanske kan leda till en intressant diskussion.
    Mvh
    //Alf
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Jag har också tänkt denna tanken några vändor. Är ju inte så att man själv saltar sina sår när man skadat sig

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ola brukar ju just säga att det inte finns några bevis utom när det gäller nitritförgiftning då salt minskar effekterna av nitritet dvs ökar fisken syreupptagning i det vattnet (tror jag)

      Dock har jag personligen haft problem med delade fenor på mina gephyrum och efter att jag saltat förra veckan så tvärvände det och det syns tydligt att det läker. Ingen som helst vetenskaplig studie dock.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        En stor del av fiskens energi går år at hålla igång den osmotiska pumpen dvs cellernas electrolysbalans. Olika studer vissar på olika men mellan 20-50% av fisken energiåtgång sägs användas för detta. Detta styrs hos sötvattenfiskar av hormonet prolaktin.
        När du saltat upp fiskens omgivande vatten så minskar trycket på osmospumpen och den energiåtgången så fisken kan lägga denna energi på annat t.ex bekämpa sjukdomsalstrare. Hos saltvattenfisk är processen omvänd ochhär styrs pumpen av hormonet Cortisol

        En annan poäng är ju att när du saltat upp så ändrar du livsmiljön för fisken något men betydligt mycket mer för en mindre organism som en parasit

        En odlare i asien säger så här om salt

        Salt, a great gift for any aquarist!

        Being a good remedy...
        Since I started rearing my first goldfish with my dad, he has emphasized the use of salt to me. Every Discus lover and breeder I meet say the same for Discus.

        Why?
        • It's damn CHEAP!
        • The filter will not be adversely harm in anyway.
        • Majority of fish species and Discus will not be harm.
        • Promotes growth of slime coating.
        • Together with some medication can help your Discus recover faster.
        • Sick fish will not be push "over the limit" unlike Potassium Permanganate or formalin.
        • At least 7 parasites are eliminated quickly, such as Costia, Trichodina and Chilodonella as well as flukes and other ectoparasites.
        • When in contact, it's not harmful to humans.
        • It can also assist osmoregulation problems caused by bacterial ulcers; help clear congested gills.
        • It helps calm fishes suffering from stress.
        How it helps?
        Osmosis, as you will recall, is the movement of water from an area of high concentration to an area of low concentration.
        Killing of parasites
        If we reverse the osmotic gradient by adding salt to the water (making the environment low concentration of water), the osmotic flow will reverse. So now, instead of water being drawn into the parasite, it will now be drawn out, dehydrating the organism. Haha! Clearly, smaller organisms such as flukes, will be affected quicker than the much larger Discus. In addition to controlling parasites, short-term baths help clear congested gills by lifting away cellular debris and excess mucus.
        Getting rid of osmotic stress
        One effect of stress is to interfere osmoregulation, a long-term salt bath (5 grams per litre) can help alleviate osmotic stress. It reduces the osmotic gradient and thus reducing the water flow into the fish. This is particularly important in soft water because it contains less dissolved substances and thus creates a stronger osmotic effect than hard water. The same effect occurs with bacterial ulcers. Ulcers are holes in the skin; water can flood into the fish's body. Reducing the osmotic gradient by adding a small amount of salt to the water, will reduce water ingression to the fish.

        >> Treatment dosages:
        Prolonged immersion:
        5 grams per litre(5 ppt - 0.5%). Such a treatment would be useful if treating bacterial ulcers and reducing your fishes stress level.
        Bath treatment for freshwater ectoparasites and bacterial gill disease.
        15 grams per litre (15ppt - 1.5%). As to how long you can leave discus in the solution this varies greatly from seconds to 30 minutes, on average so watch for them to tilt and watch their gills closely to ensure they are still moving. Once the fish are back in the fresh water tank they should regain composure in a few minutes. During the treatment your fish may show some interesting discolouration, do not worry this is short term. You can do it 5 times in a day with no lasting negative effects and the dips should continue until signs of infection are gone.

        >> Points to remember...
        • Fully dissolve all salt to prevent injury to your fishes.
        • Aerate the water in bathing treatments.
        • Remove fish if they ‘go over’ as weaker ones may not stand the full treatment time.
        Salt can be bought from anywhere. Some people prefer to buy them from aquarium shops, but I just use home salt from my mum's kitchen. I must say, that all aquarium shops should have salt for sale. Only use salt that do not contain anti-caking agents such as sodium ferrocyanide, or your fishes health would be in danger.
        Regards,
        Sam Chng


        Vad man skall tänka på är att prolaktin också har en annan funktion det kallas t.om Hormonet av faderskap. Då man sett att injicerad man PCl så ökar man det yngelvårdande beteendet. (Intressant tycker jag då många mukvattenfiskar inte leker i hårdare vatten.)

        För den som vill läsa vidare finns följande studier som berör ämnet.

        McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

        Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec

        Carsten Schradin and Gustl Anzenberger “Prolactin, the Hormone of Paternity” News in Physiological Sciences, Vol. 14, No. 6, 223-231, December 1999

        Dominique P. Bureau and C.Young Cho “An Introduction to Nutrition and Feeding of Fish” Fish Nutrition Research Laboratory Dept. of Animal and Poultry Science University of Guelph, Guelph, Ontario

        Hanns-J. Krause “Reducing the pH Value, But How?” Diskus Brief, The International Discus Journal, Vol. 1, No. 4, December 1994

        Joseph Gargas “Water Chemistry for the Discus Culturist” FAMA Magazine, March 1991
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Stiligt Kaj, tack för detta..Det låter onekligen som det finns en del att lära här!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Perfekt, lite åt detta hållet jag var ute efter.
            Så det man gör egentligen är att ge fisken " mer energi" till att tex läka sår sådär lite enkelt sagt?
            Ska leta fram de du tipsade om och läsa på lite mer.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Precis plus att du förändrar levnadsmiljön mer för sjukdomsalstrare än för fisken.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Mja... vet inte hur mina pansarmalar skulle gilla detta?
                Anders L

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Är inte det en myt. Jag har aldrig märkt att mina reagerat negativt på en saltkur.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Är inte det en myt. Jag har aldrig märkt att mina reagerat negativt på en saltkur.
                    Ingen aning. Har bara saltat när jag trodde det behövdes... någon enstaka krasslig fisk eller så.
                    Har väldigt stabilt vatten i Uppsala btw... kanske inte lika stenhårt som förr, och ph som har sjunkit till 7 men har i alla fall haft väldigt lite trubbel. Inget diskusvatten precis men ändå
                    Anders L

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Jag är också inne på Kajs linje att salt och pansarmalar är en seglivad myt. Jag har aldrig märkt några problem på pansarmalar när jag tillsatt salt. Jag har haft upp åt 1 dl / 100 liter vid några tillfällen och mindre vid ett flertal tillfällen utan att märka någon negativ påverkan på corydoras.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        Ursprungligen postat av olof
                        Jag är också inne på Kajs linje att salt och pansarmalar är en seglivad myt. Jag har aldrig märkt några problem på pansarmalar när jag tillsatt salt. Jag har haft upp åt 1 dl / 100 liter vid några tillfällen och mindre vid ett flertal tillfällen utan att märka någon negativ påverkan på corydoras.

                        mvh

                        olof
                        Bra att veta, ifall behovet skulle uppstå°
                        Anders L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...