Ny 840 liter, Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av Mikael W
    40 cm kanske (ska mäta). Det blir tydliga ljuskäglor med lite skuggigare emellan, och ganska skuggigt i akvariehörnen.
    Okej, du har dom så pass högt ovanför och ändå täcker inte 3 st en 2 metersburk alltså... Jag trodde att ljuset skulle sprida sig mer än så faktiskt. Då får jag nog tänka till lite gällande placeringen av min enda spott. Min tanke är att köra ett 30W T8 grolux i framkant/mot mitten, ett blått ledrör bakåt i burken och sen ha spotten i mitten vinklad. Tänkte då att spottens ljus skulle blandas med de andra två... Hmmm får nog testa lite ovanför andra burken som har samma mått. Om du har lust att kolla höjden på dina så skulle det vara nice!

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #17
      Mätte. Det är 50-55 cm. Sen har jag skuttiga firrar, så jag måste ha täckglas. De "äter" en massa ljueffekt, tyvärr. Är så led på täckglas, de blir snabbt smutsiga och går inte att få rena, ens med ättika. Borde kanske testa med hönsnät i stället.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Mätte. Det är 50-55 cm. Sen har jag skuttiga firrar, så jag måste ha täckglas. De "äter" en massa ljueffekt, tyvärr. Är så led på täckglas, de blir snabbt smutsiga och går inte att få rena, ens med ättika. Borde kanske testa med hönsnät i stället.
        Okej! Jag testade idag över en annan burk och jag tycker att den spred ljuset ungefär som jag tänkt mig. Men det kommer att märkas hur det blir utan all annan belysning, jag släckte inte ner befintlig så det kanske blir en helt annan grej sen.

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #19
          Min burk är 70 hög

          Hej,

          Jag kör med de spottar du visar (med vit&blå led) i min malawiburk. De hänger ca 40 cm över burken, men jag har täckglas och precis som Mikael skriver så tappar jag mycket ljus pga täckglasen. Täckglas är ett gissel med den nya ledtekniken. Min malawis är ungdjur
          och hoppar ibland vi matning, framförallt mina Copdaichromis Elongate Luawala.

          Min belysning består av två Led spots, T-5 1 blått och 1 "grolux" samt en ledramp längst bak för att få lite mer "rörelse/skimmer" i vattnet

          Jag har de olika belysningarna på lite olika timers och helt klart är att "Copa" gillar när det endast är två spottar på över burken.

          Det blir ett spännande projekt att följa din nya burk!

          Björn H
          Senast redigerad av diskus; 05 november 2012, 14:15.
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Ursprungligen postat av diskus
            Hej,

            Jag kör med de spottar du visar (med vit&blå led) i min malawiburk. De hänger ca 40 cm över burken, men jag har täckglas och precis som Mikael skriver så tappar jag mycket ljus pga täckglasen. Täckglas är ett gissel med den nya ledtekniken. Min malawis är ungdjur
            och hoppar ibland vi matning, framförallt mina Copdaichromis Elongate Luawala.

            Min belysning består av två Led spots, T-5 1 blått och 1 "grolux" samt en ledramp längst bak för att få lite mer "rörelse/skimmer" i vattnet

            Jag har de olika belysningarna på lite olika timers och helt klart är att "Copa" gillar när det endast är två spottar på över burken.

            Det blir ett spännande projekt att följa din nya burk!

            Björn H
            Skulle vara intressant att se bild på din burk. Helst med all belysning tänd och en bild med bara spottarna. Din burk är 2 meter va?

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #21
              Oh vart handlade du riverstone modulerna?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #22
                Ursprungligen postat av Punkfredd
                Oh vart handlade du riverstone modulerna?
                Leasing i sumpan.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #23
                  Så ja! Idag kom Christer hem med nya burken till mig så nu har man lite att pyssla med i helgen

                  Jag lägger upp lite bilder när det börjar likna något!

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #24
                    Har tyvärr varit riktigt dålig på att uppdatera här!

                    Det har hänt en hel del saker hemma, allt är inte akvarierelaterat utan man får ju passa på att tapetsera om och en massa andra saker när man ändå håller på. Det har ju dessutom blivit fler projekt än att "bara" dra igång nya burken. Min dubbelställning med 375rna revs i helgen och dom burkarna står nu i sovrummet på en nybyggd bänk. Så nu är platsen där nya burken ska stå tom och bygget av bänken kan börja. Nu har jag barnen hemma den här veckan så det blir väl inget gjort förrän till helgen eller nästa vecka.

                    Ska dra upp lite bilder sen också

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #25
                      Att man aldrig kan lära sig att inte göra för många saker på samma gång. Men ibland måste man ju göra det ena för att man ska kunna göra det andra och det har verkligen genomsyrat det här projektet. MEN! Igår tvättades sanden och burken fylldes upp, känns riktigt bra!

                      Tyvärr har jag jobbat mest efter jobbet och då är det ju kolsvart ute så jag har inte kunnat ta så mycket bilder som jag hade tänkt. I dåligt ljus funkar mobilkameran sådär. Sen har jag fokuserat på att bygga och fixa så jag har glömt att fota. Nu i helgen ska jag ta lite bilder. Firrarna ska flyttas över också efter en månad i en 250 litersburk. Det har dock funkat fint.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #26
                        Att man aldrig kan lära sig att inte göra för många saker på samma gång. Men ibland måste man ju göra det ena för att man ska kunna göra det andra och det har verkligen genomsyrat det här projektet. MEN! Igår tvättades sanden och burken fylldes upp, känns riktigt bra!

                        Tyvärr har jag jobbat mest efter jobbet och då är det ju kolsvart ute så jag har inte kunnat ta så mycket bilder som jag hade tänkt. I dåligt ljus funkar mobilkameran sådär. Sen har jag fokuserat på att bygga och fixa så jag har glömt att fota. Nu i helgen ska jag ta lite bilder. Firrarna ska flyttas över också efter en månad i en 250 litersburk. Det har dock funkat fint

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #27
                          Några bilder på nuläget. Tagna med paddan...

                          Lite disigt i nya burken och ingen fisk än, kanske imorgon
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Lite bättre bild på stora burken (förutom att tv syns mitt i)
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #29
                              Ser riktigt trevligt ut!

                              Idén med väggen är ju sjukt smart, du få komma med lite nya bilder sedan när du spikat ihop den igen
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #30
                                Tack, det blir mäktigt med 3,5 meter lång "burk"! Väggen ska uppdateras nu också så jag återkommer med det när jag drar igång det projektet, måste vila ett tag nu bara och framför allt spara ihop lite mer stålar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...