Könsbestämma Chokladciklider. Bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Könsbestämma Chokladciklider. Bild

    har köpt två Chokladciklider, jag tror det är två hannar, men vissa av mina kompisar hävdar att det är hane och hona. Den ena är mindre än den andra, men de skall vara ungefär lika gamla enligt handlaren.

    Nu hoppas jag att någon här inne kan hjälpa mig att avgöra

    '
    Bägge två tillsammans.


    Den större


    Den mindre
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • järnvägar
    Användare
    • mars 2008
    • 87

    #2
    För att slippa gissningslek Fånga och vänd, jämför båda samtidigt, har man två bredvid varandra, och inte allt för stor storlekskillnad så är det den säkraste metoden...... Eller får du vänta till dom börjar flytta all inredning till ena sidan av karet För då tittar rör o pastill ut....

    Men visst, ser ut som den större har klart längre utdragna bröstfenor.. Huvudformen tycker jag är svår att gå på innan dom blir större.

    Grattis oxå En av dom häftigaste firrarna enligt min mening...

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      De är rätt skygga än, så jag vill inte börja jaga dem i karet för att fånga upp dem Jag har studerat korten väldigt noga. Och den yngre är rundare i kroppen, och har betydligt kortare fenor än den andra ...Så man kan ju alltid hoppas på att det är hane och hona
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Tittar man i artregistret för Hypselecara temporalis så ser det inte ut att vara annat än standardskillnader mellan könen, större, mer utdragna fenor samt mer av en pannpuckel på hanen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Tittar man i artregistret för Hypselecara temporalis så ser det inte ut att vara annat än standardskillnader mellan könen, större, mer utdragna fenor samt mer av en pannpuckel på hanen.
          Alla standardskillnader finns, förutom pannpuckeln, men det beror förmodligen på att de är ungdjur

          Skall man gå på det, då är det en hane och en hona jag har fått tag på
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Av det jag ser skulle jag faktiskt också tippa på att du har en av varje. Den mindre ser ut at ha klart mindre puckel eller branthet på pannan, mer strömlinjeformad.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ciklidtok
              Användare
              • september 2008
              • 506

              #7
              Det är det jag också har kommit fram till, framförallt genom att studera korten. jag fick ju för mig att det var två hannar, men hon som sålde dem var väldigt osäker. Men eftersom de är såpass snälla, så köpte jag bägge två, med planeringen att köpa honor sedan. Men som det verkar, så behöver jag inte göra det nudå
              I butiken var de mest grådassiga bägge två, men de har fått jättefin färg nu, och den större har klarare färger än den mindre. Den mindre har dessutom nästan bara en svart prick/fläck på kroppen och en svag antydan till en svart fläck vid roten på stjärtfenan. Den andra har en tydlig svart fläck, som går ut i en svart rand från vardera siadan och sträcker sig längs hela kroppen, och slutar i en tydlig svart fläck på stärtfensroten.
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #8
                Ser ut som hona och hane.

                Kommentar

                • Ciklidtok
                  Användare
                  • september 2008
                  • 506

                  #9
                  Ursprungligen postat av salmberg
                  Ser ut som hona och hane.
                  Vad härligt, Vad glad jag blir .....trots att jag hade fel :p
                  www.ciklidtok.weebly.com
                  *720 liter
                  *375 liter
                  *300 liter
                  *275 liter
                  *112 liter

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    ja, det ser ut som hona och hane. Cahnsen är stor. Följde själv utvecklingen av ett par från yngelstadiet till fullvuxna biffar.
                    Dessa ser ovanligt fina ut redan nu tycker jag, mina såg mer alldagliga ut som ungfisk.
                    En gammal favorit ciklid som jag saknar...
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Ciklidtok
                      Användare
                      • september 2008
                      • 506

                      #11
                      Ursprungligen postat av anli
                      ja, det ser ut som hona och hane. Cahnsen är stor. Följde själv utvecklingen av ett par från yngelstadiet till fullvuxna biffar.
                      Dessa ser ovanligt fina ut redan nu tycker jag, mina såg mer alldagliga ut som ungfisk.
                      En gammal favorit ciklid som jag saknar...
                      Jag har alltid gillat chokladcikliden, men inte hittat någon som jag har tyckt varit snygg förren nu. De är inte speciellt storaa heller, nu är jag kass på ögonmått,. men jag skulle tro att den större är runt 10 cm, och den mindre är runt 8 ....De kan vara något större också, men inte så mycket.

                      jag fick ju lilla choken när lampan tändes morgonen efter, och jag såg vilken färg bägge två hade, det hade jag inte förväntat mig. Hade trott att de skulle vara grådassiga ett bra tag framöver
                      www.ciklidtok.weebly.com
                      *720 liter
                      *375 liter
                      *300 liter
                      *275 liter
                      *112 liter

                      Kommentar

                      • Ciklidtok
                        Användare
                        • september 2008
                        • 506

                        #12
                        jag fick dem naturligt könsbestämda nu :p de har lagt rom på pumpen. Några få ynka romkorn, men de finns där
                        www.ciklidtok.weebly.com
                        *720 liter
                        *375 liter
                        *300 liter
                        *275 liter
                        *112 liter

                        Kommentar

                        Arbetssätt...