Art och könsbestämma malawi. Bild.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Art och könsbestämma malawi. Bild.

    Min dotter har köpt 4 stycken större malawi, jag tror det är 4 hannar hon har fått tag på. Men det vore bra om någon här inne kanske kunde könsbestämma och artbestämma dem, jag är väldigt osäker Kan inte Malawi


    Bild 1.


    Bild 2


    Bild 3


    Bild 4
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Bild 1: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=724 Kan vara ahli också.

    Bild 2+3: http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2217

    Bild 4: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=710 eller nån annan aulonocara. Finns flera som jag knappt ser skillnad på.

    Alla är hanar. Fast dom där OB´na är jag inte säker på.

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Såg nu när jag kontrollerade att länkarna fungerade, att fryerin kallas ahli. Så det är nog den fisken. Har för mig att det finns en del färgvarianter typ "iceberg", "ghost" och sånt. Ruggigt fina fiskar!

      Kommentar

      • Ciklidtok
        Användare
        • september 2008
        • 506

        #4
        Tack. Jo de är jättefina alla fyra. Skall vis min dotter svaren när hon vaknar :9 så får hon börja leta honor åt dem
        www.ciklidtok.weebly.com
        *720 liter
        *375 liter
        *300 liter
        *275 liter
        *112 liter

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ettan är mycket riktigt S. Fryeri, ser ut som en "iceberg" eller "ghost" vilket är framavlade varianter med mer vitt över ryggen. Vissa Ghost kan vara helt vita nästan (när dom "färgar" ut).

          Tvåan och trean ser ut som Aulonocara OB. Skaffar hon honor åt Malerin (fyran) så finns det risk att även OB leker med honorna och tvärtom då de flesta aulonocarahonorna ser likadana ut.

          Fyran skulle jag, som sagt, tippa är en Aulonocara sp. "stuartgranti maleri"

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #6
            Min dotter kommer att kolla tråden Tack för snabba svar
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Fyran skulle jag, som sagt, tippa är en Aulonocara sp. "stuartgranti maleri"
              Kollade här i eftermiddag i Ad Konings Malawibok och jämförde lite. Jag ser inte nån skillnad mellan Baenschin och stuartgrantin. Tur att det finns folk som gör det...

              Kul att jag fick rätt på dom andra. Erik Ö verkar vara rätt proffsig, så jag har inga problem med att ta hans svar som facit.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av HenrikV
                Kollade här i eftermiddag i Ad Konings Malawibok och jämförde lite. Jag ser inte nån skillnad mellan Baenschin och stuartgrantin. Tur att det finns folk som gör det...

                Kul att jag fick rätt på dom andra. Erik Ö verkar vara rätt proffsig, så jag har inga problem med att ta hans svar som facit.
                Proffsig vettifan Är ju inte lätt att se skillnad på dom på en bild. Men "känns" mer som Malerin om man kollar kroppsformen (Baenschi brukar vara lite mindre/slankare i kroppen) och färgen, Baenschin är mer ljusgul, Maleri en mörkare gul ton.

                Men det är EN bild och ljus och felaktig matning kan förändra saker ganska mycket. Din gissning är lika bra som min.

                Kommentar

                • Ravenskog
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 311

                  #9
                  Bild nr.3 är väl en hona om man ser till färg och fenor..

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Ursprungligen postat av snarten
                    Bild nr.3 är väl en hona om man ser till färg och fenor..
                    Jag trodde också att en av de spräckliga, just den på bild 3. var en hona. Men jag är inte inne på Malawi, så jag låter expertisen avgöra åt mig
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Proffsig vettifan Är ju inte lätt att se skillnad på dom på en bild. Men "känns" mer som Malerin om man kollar kroppsformen (Baenschi brukar vara lite mindre/slankare i kroppen) och färgen, Baenschin är mer ljusgul, Maleri en mörkare gul ton.
                      Baenschi har också större ögon än malerin, så det är helt klart den senare på bilden.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...