Herichthys bartoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • april 2002
    • 516

    Herichthys bartoni

    Har köpt ett vf H.bartoni par på10-12cm,aldrig haft fisken innan ,någon som har erfarenhet av de?
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Det var som f-n.
    Finns de att få tag på i Sverige...

    Mina erfarenheter av bartoni är; känslig mage!!!
    Det går bra i början, de äter allt som de kan få in i munnen.
    Men efter ett tag (några veckor) så börjar problemen.
    Så var försiktig med maten till de, ge dem små portioner och håll ordning på vattenbyten.

    När du har vant dem vid det som du bjuder på så blir det lättare, men de kommer alltid att ha känslig mage. Så håll dem med lite näringsfattigare mat.
    Jag har funderat på om det beror på någon brist i maten som vi ger dem eller något annat.
    En ide som jag har haft är att ha fin sandbotten och sen ge dem mat som sjunker fort. När de sen letar mat får de också i sig lite sandkorn som kan hjälpa till att rensa upp i tarmsystemet.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Grattis kul att du fått tag i en raritet.

      Att dom skulle vara VF ser jag som väldigt osannolikt, dom är utrotningshotade i nature.

      Annars tror jag mycket på vad Jinnarparen precis skrev.

      Lycka till med dom
      CA

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • april 2002
        • 516

        #4
        Tack för svaren ,jag köpte de på Hobby-Zoo-Duisburg och det ska vara vf men glömde fråga om fångsplatsen .
        Paret i lekdräkten var riktig snygga och kände mig tvungen att köpa de

        Vad äter de i naturen?
        Hur aggresiva? dom går nu i ett 500L med mindre 5st P.polleni ,ska de gå själva i eget kar ?
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          dom är endemiska i Rio Verde valley området (Media luna)
          Om du köpt dom från tillmann hobby zoo så kan det stämma att dom är VF för jinnarp som har varit där nere några gånger har berättat att han har varit i mexico och just detta område o fångat fisk själv, frågan är ju om man verkligen får fånga en utrotningshotad fisk?
          men hur som helst kul att du fick tag i dom vare sig dom är VF eller inte.
          CA

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Läs denna
            Notes on the taxonomy and natural history of this interesting cichlid, endemic from the Rioverde valley of the middle zone of the San Luis Potosi state in Panuco river drainage, Herichthys bartoni
            CA

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ojojoj vad coolt!! Här vill jag se äckligt mycket bilder. En drömfisk helt klart!

              Du får odla och skicka tillbaka några hundra yngel så kanske det bättrar på odsen, fast det kanske man inte får förresten
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Grattis som Robin är jag också dock lite skeptisk till VF, då dom är utrotningshotade! Men du kan ju ha hafft turen, och då är det bara att gratulera och säga, du har ett STORT ansvar för odlingen Givetvis vill vi se bilder!!! Som tidigare nämnts så kan dom ha lite kännslig mage, men beror offtast på att dom får ett foderbyte när man köpt dom, så som sagt mata väldigt sparsamt dom 2 första månaderna!! Dock är dina i bra storlek, dom verkar inte lika kännsliga när dom växt upp, som så många andra CA. Men dock, mata sparsamt första tiden, och lycka till!!
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ja de var nåt extravagant!! Attraktion både i utseende och raritetsgrad.

                  Kommentar

                  • pleco
                    Användare
                    • april 2002
                    • 516

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobinH
                    Tack för länken!
                    De delar vatten med en annan snygg ciklid Herichthys labridens som ligger nu på min vill ha listan
                    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • pleco
                      Användare
                      • april 2002
                      • 516

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Ojojoj vad coolt!! Här vill jag se äckligt mycket bilder. En drömfisk helt klart!

                      Du får odla och skicka tillbaka några hundra yngel så kanske det bättrar på odsen, fast det kanske man inte får förresten
                      Kjell&zoopet besöker oss på lördag så några bilder blir det
                      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • april 2002
                        • 516

                        #12
                        Ursprungligen postat av JockeB
                        Grattis som Robin är jag också dock lite skeptisk till VF, då dom är utrotningshotade! Men du kan ju ha hafft turen, och då är det bara att gratulera och säga, du har ett STORT ansvar för odlingen Givetvis vill vi se bilder!!! Som tidigare nämnts så kan dom ha lite kännslig mage, men beror offtast på att dom får ett foderbyte när man köpt dom, så som sagt mata väldigt sparsamt dom 2 första månaderna!! Dock är dina i bra storlek, dom verkar inte lika kännsliga när dom växt upp, som så många andra CA. Men dock, mata sparsamt första tiden, och lycka till!!
                        Tack ,jag visste inte att de var utrotningshotade ,visste inget alls.....skulle missa de helt om inte paret hade lekfärgerna ,resten av fiskarna i karet var tråkiggråa .

                        Fanns några odlade i ett annat kar som var mycket billigare men jag är inte någon VF-fanatiker ,spelar ingen roll om de är vf eller odlade ,köpte paret bara för de var snygga

                        Japp nu när jag vet att de är utrotningshotade i naturen så är ett stort ansvar att ta hand om de på bästa möjliga sätt och se till att fler kan få möjligheten att ha bartoni
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Riktigt trevlig art, och grattis! Förstår om du föll för lekdräkten . Hade han inte labridens också? (står på listan och han har importerat förut)
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            När jag var nere i Duisburg och köpte mina (2009) så var det F1r som jag fick.
                            Det gick bra under några månader men sen dog honan av de orsaker som jag nämnde i förra inlägget.
                            Hanen levde länge som en strykfisk till mitt stora doviipar.
                            Det var det enda stället där jag kunde ha honom, han var för jävlig mot alla andra fiskar.
                            Nu blir de inte så stora, men de har onekligen attityd så det räcker och blir över.

                            Lekdräkten gör ju de till en av de absolut finaste fiskar som man kan ha. Annars så är de lite tradiga i färgen.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              När jag var nere i Duisburg och köpte mina (2009) så var det F1r som jag fick.
                              Det gick bra under några månader men sen dog honan av de orsaker som jag nämnde i förra inlägget.
                              Hanen levde länge som en strykfisk till mitt stora doviipar.
                              Det var det enda stället där jag kunde ha honom, han var för jävlig mot alla andra fiskar.
                              Nu blir de inte så stora, men de har onekligen attityd så det räcker och blir över.

                              Lekdräkten gör ju de till en av de absolut finaste fiskar som man kan ha. Annars så är de lite tradiga i färgen.
                              Stryk fisk till Umbrifera paret var det väl? hos dovii paret hade han nog inte blivit långvarig
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...