Odling av grödor med hjälp av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    Användare
    • april 2011
    • 154

    Odling av grödor med hjälp av fiskar

    Mycket fascinerande video men en kille som berättar om hur han odlar grödor på begränsade ytor och använder "fiskskit" som näring i ett kretsloppbaserat, automatiskt system. Mitt inne i en storstad utan att använda jord. Väldigt enkla konstruktioner men genialt.

    //Emil
  • Gäst

    #2
    Ja, det är ett väldigt intressant koncept som jag tror kommer bli praxis samt allt mer raffinerat i framtiden. Själv har jag aldrig kört hela kretsloppet med "fiskskit" etc (Vilket iofs är en av de större poängerna med videon ovan) men vi har odlat en del grödor här hemma endast i näringslösningar och det är som du skrev fascinerande hur utrymmeseffektivt det är... Plantan på bilden som jag f.ö fotograferade idag är en Ocimum basilicum L och var ett frö för endast en dryg månad sedan... Den har aldrig varit i kontakt med jord.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Intressant! Vad är det i flaska A resp. flaska B?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag vattnar alltid alla blommor med vatten från vattenbyten. Även utomhus.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Konceptet är knappast nytt, snarare uråldrigt. Jag tror att redan Egyptierna körde med detta. Var i kontakt med ett uppstarts företag för ett tag sedan som planerade att köra i stor skala utanför Malmö med Tilapia, färska kryddor och sallad. Det blev inget...

          Hydroponisk odling är också välbeprövat och används i stort sätt i all växthusodling (näringsdropp i ett substrat av glasfiber ull). Det är även väl utprövat av mindre legala hemmaodlare i stor och liten skala...

          Nytt eller gammalt så är det ju i vilket fall en väldigt inspirerande kretsloppstanke.

          mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            På 80 talet körde jag med detta till ett 600l. kar med diskus.Karet stod ca.15 cm. från väggen och på detta hade jag bygget ett lika långt kar 150 + 25+25 med en läp på så att det blev ett vattenfall.Till detta kar var det ett ehiem filter i varje hörn som lyfte upp vattenet.Ljusrampen hängde i kedjor från taket och inga täckglas.Växterna som var klätterfikus och passionsblomma stod i leka.på två månader täckte dom hela väggen.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Intressant! Vad är det i flaska A resp. flaska B?
              A:

              Ca(NO3)2
              Fe - EDTA

              B:

              KNO3
              KH2PO4
              NH4H2PO4
              MgSO4


              Ursprungligen postat av olof
              Konceptet är knappast nytt, snarare uråldrigt. Jag tror att redan Egyptierna körde med detta. Var i kontakt med ett uppstarts företag för ett tag sedan som planerade att köra i stor skala utanför Malmö med Tilapia, färska kryddor och sallad. Det blev inget...

              Hydroponisk odling är också välbeprövat och används i stort sätt i all växthusodling (näringsdropp i ett substrat av glasfiber ull). Det är även väl utprövat av mindre legala hemmaodlare i stor och liten skala...

              Nytt eller gammalt så är det ju i vilket fall en väldigt inspirerande kretsloppstanke.

              mvh

              Olof
              Ingen har ju iofs påstått att konceptet är nytt men jag tror precis som jag skrev att det kommer att vara praxis i framtiden samt mer raffinerat (utvecklat). Synd att det inte blev något med företaget du var i kontakt med...

              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Deckard
                Användare
                • juni 2012
                • 51

                #8
                Precis som DaRe så har jag länge vattnat alla växter i huset med akvarievatten, tex orkidéer verkar gilla det.

                Har länge planerat att starta upp ett "riparium" också (och nej, det är inte ett terrarium med fjällripor i ) googla "riparium" för info.

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  Kommer ev. köra växtfilter till mina diskusar senare, en blomlåda med biomedie som man har tex. fredskalla i

                  Kommentar

                  Arbetssätt...