mina fiskar trivs inte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pockets

    mina fiskar trivs inte!

    Har nyligen startat ett 375 kar, mitt första. Har varit noga med vad jag lagt ner i karet, följt alla råd jag kommit över. Lät det stå några veckor innan jag la ner fisk. För 5 dagar sedan la jag ner 3 Aulonocara ca: 5cm (ruby red). Något verkade inte stämma, fiskarna var (och är) otroligt skygga, ser dem nästan aldrig, verkar heller inte ha någon aptit. Idag upptäckte jag en av honorna nästintill död simmande med magen upp.
    De andra två har jag sett skymta förbi men gömmer sig ständigt bland stenarna.
    Vad har jag gjort för fel?
    Karet är fyllt med sten längs hela baksidan, gott om gömställen. Stenen ligger på en frigolitskiva. Kan figoliten avge något skadligt? tycker mej ha läst folk haft frigolit likt mej eller som bakgrund. Kan stenen jag har i avge något giftigt? några dagar innan jag skaffade fisken gjorde jag ett delvattenbyte och tillsatte 2 matskedar bikarbonat för att få upp pHt, kan jag överdoserat? har ett pH kring 8.

    Är jag för ivrig? Kan honan varit sjuk redan innan hon kom i karet? Dröjer det några veckor innan fiskarna vågar sej ut?

    jag är helt knäckt och vet inte vad jag ska ta mej till. Snälla kan nån hjälpa mej?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag tycker du ska kolla alla värden i karet och så...Själv har jag haft skyyga fiskar med 2ggr ett gäng på 30 trewavsae som aldrig vart normal iaf inte så länge jag hade dom....Sen för några veckor sen köpte jag 3st aulonocara Blå orkide å dom var liv rädda i början...Kanske var det för att dom var Vilt fångade jag vet inte??...Men nu är dom nästintill tama tar nästan maten ur handen på mig å får aldrig sånna där ryck som förut...Jag har aldrig hört att frigoliten eller sten kan vara giftiga eller så?..Givetvis kan hon ha vart sjuk innan du fick henne eller oxå kan det dröja några veckor då får nog bara vänta och se...

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      var extra sparsam med maten dom första veckorna, håll koll på alla värden så inget skenar iväg... förresten vad matar du med? bikarbonat kan du inte överdosera, det buffrar upp vattnet och höjer ph't till ca 8-8,5 sen spelar det ingen roll om du tillsätter mer, det som dock kan vara farligt är om du inte gör ett delvattenbyte innan du tillsätter bikarbonatet, för om det finns nitrit i vattnet så bildas ammoniak vilket är dödligt för dina fiskar.

      men som sagt, ta det lugnt med matningen, håll koll på vattenvärdena och sköt dina vattenbyten så ska det nog lösa sig.


      / Simon
      MVH Simon

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Hej du.
        Du ska nog inte vara så orolig =) med 3 fiskar i ett sådant stort akvarium så kan du räkna med att dom blir rädda o inte vill visa sig,så det läser sig med mer fisk sedan.
        Frigolit gå bra att ha i utan problem.
        Stenarna ska inte vara nått problem med heller om du inte plockat dom ute och kanske inte rengjort dom innan.Kan vara en del giftiga ämnen på dom då.
        Fiskarna kan mycket väl varit sjuka när du skaffade dom så kolla i burken du tog dom ifrån för att se hur dom mår om det e möjligt.

        Lycka till
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Pockets

          #5
          Tack för alla svar. tyvärr hittade jag min fisk död morgonen därpå.
          förstår inte vad jag kan ha gjort fel. otroligt besviken och arg på mej själv.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ta det inte så hårt,fisken kan mycket väl varit i mycket dålig kondition innan transporten hem till dig o resan blev dödstöten
            så att säga.Ganska vanligt i dessa tider tyvär =(
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...