Heros Severus, farve?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Andersen
    Användare
    • mars 2012
    • 86

    Heros Severus, farve?

    hej
    Jeg købte en flok Heros severus , 8 stk, og de er nu begyndt at parre sig ud. Der var én der fra starten var meget mørk, og den har hele tiden været den mest dominerende. Jeg har hele tiden regnet den for at være en han, da den også har mange røde prikker siden.
    Nu er den fundet sammen med en anden, og nu viser det sig at det er en hun. Hun har tydelig læggerør så jeg er ikke i tvivl.
    Hannen der i med har kun svage røde prikker på siden . Jeg mener ellers at det skulle være et af tegnene på kønsforskellen, at hannen har kraftigere prikker højere op på kroppen end hunnen. Jeg synes også han er meget lys, selv i ynglefarver.
    Her er nogen billeder af dem, og lad mig høre om det er mig der er helt galt på den, eller om fiskene bare ikke ved hvordan de bør se ud.


    Hannen


    Hunnen


    Parret sammen
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Från artregistret:
    Könskillnader
    Hannen har i vuxen ålder tydliga prickar på gällocken, vilket honorna saknar. Den röda teckningen i form av vågräta "linjer" på sidan når på hannen upp till sidolinjen medans på honorna stannar den teckningen i allmänhet under mitten på fisken. Hanarna får också längre fenstrålar på ryggfenan och bukfenorna. Hannarna blir också större än honorna.
    Jag har iofs hört att det kan synas få prickar även på honorna, kanske någon annan som har arten kan komma med bättre ledtrådar?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Hans Andersen
      Användare
      • mars 2012
      • 86

      #3
      Her er beviset på at det er et par. Hannen forrest og hunnen bagved med æggene.

      Kommentar

      • Hans Andersen
        Användare
        • mars 2012
        • 86

        #4
        Her et bedre billede af hunnen med æg

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Grattis till leken.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Och nu är det så ohyggligt spännande att se om de är munruvare!
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Hans Andersen
              Användare
              • mars 2012
              • 86

              #7
              Ja det bliver spændende, men vi får det ikke at vide i denne omgang. De passede æggene i 2 dage, så forsvandt de. Jeg tror de klækkede, for jeg synes jeg kunne se klækkede æggeskaller på stenen, men jeg er ikke sikker. Jeg synes bare at stenen plejer at være helt ren, hvis de selv æder æggene.
              Det er første gang de har æg, og der var nok for meget ballade omkring dem. Der gik 8 stk sammen og dette er det første par i flokken.
              Nu bliver akvariet lagt om, med bedre bundlag og dekorationer, de andre 6 er fjernet, så nu får de lidt fred.
              De er i fin form og der er god harmoni, så der er sikkert snart æg igen.

              Hvis de nu ikke er mundrugere, altså Heros severus , hvilken art kan det så være?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Är du helt säker på att de nte har larverna i munnen!
                Jag tycker det ser ut som severum, men Alf S är den här på ciklid.org som troligen har bäst koll.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Uffe Lindström
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 285

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hans Andersen
                  Ja det bliver spændende, men vi får det ikke at vide i denne omgang. De passede æggene i 2 dage, så forsvandt de. Jeg tror de klækkede, for jeg synes jeg kunne se klækkede æggeskaller på stenen, men jeg er ikke sikker. Jeg synes bare at stenen plejer at være helt ren, hvis de selv æder æggene.
                  Det er første gang de har æg, og der var nok for meget ballade omkring dem. Der gik 8 stk sammen og dette er det første par i flokken.
                  Nu bliver akvariet lagt om, med bedre bundlag og dekorationer, de andre 6 er fjernet, så nu får de lidt fred.
                  De er i fin form og der er god harmoni, så der er sikkert snart æg igen.

                  Hvis de nu ikke er mundrugere, altså Heros severus , hvilken art kan det så være?
                  Det kan vara väldigt väldigt svårt att se om de går med larver i munnen och både honan och hanen brukar munruva larverna. Det har hänt att mina Severus överraskat med att släppa ut yngel efter en 7-8 dagar när jag trott att det inte blivit något.
                  www.youtube.com/user/Uffelimpan

                  Kommentar

                  • Hans Andersen
                    Användare
                    • mars 2012
                    • 86

                    #10
                    Ja det er jeg helt sikker på. Sådan som de går til foderet så er der ikke plads til unger i munden også

                    Kommentar

                    • Hans Andersen
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 86

                      #11
                      Det tog ikke lang tid, idag var der æg igen Så må vi se hvad der sker denne gang. Nu går de alene i akvariet.
                      Det er ikke helt efter planen, jeg ville faktisk have haft tømt akvariet og lagt det helt om her i weekenden, men det må vente lidt nu.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ja det var snabba ryck.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Hans Andersen
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 86

                          #13
                          Kan det passe at de allerede er begyndt at klække? Jeg kan se nogen enkelte skimlede og så igen noget der ligner tomme skalder. Hunnen går rundt med lukket mund og gemmer sig lidt.
                          Kan de være klækket og hunnen så har larverne i munden allerede?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hans Andersen
                            Kan det passe at de allerede er begyndt at klække? Jeg kan se nogen enkelte skimlede og så igen noget der ligner tomme skalder. Hunnen går rundt med lukket mund og gemmer sig lidt.
                            Kan de være klækket og hunnen så har larverne i munden allerede?
                            På beskrivningen låter det som det!
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Hans Andersen
                              Användare
                              • mars 2012
                              • 86

                              #15
                              Det gik så heller ikke denne gang. Hunnen blev jagtet og måtte gemme sig i et hjørne. Jeg tænkte at jeg hellere måtte gøre noget inden hun tog skade. Derfor satte jeg mit ene par "Red Spotted" ned til dem, og det fik hannen på andre tanker. Nu skulle han passe på territoriet i stedet for.
                              De "Røde" vil også lægge æg så de har overtaget stenen, og pudser nu på den. Det har dog ikke sat Severus parret i stå. De har netop her til aften lagt æg et nyt sted, så nu venter jeg spændt på om lidt selskab kan få dem på bedre tanker, og passe ungerne denne gang, i stedet for at æde dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...