apistogramma viejita - yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    apistogramma viejita - yngel

    Hej, köpte ett par Apistogramma viejita för några veckor sedan, de gick först i mitt 540 liters. Men efter någon vecka så flyttade jag dom ensam till ett mindre akvarium på 40-50 liter. Hade inte allt för stora förhoppningar på lek, då jag har sett på zoopet att de ska vara svårodlade och jag har aldrig fått lek på ciklider förut.

    Men för någon dag sedan då jag kollade i akvariumet så var det plötsligt 40+ frisimmande yngel som följde efter honan. Honan som jag trodde hade dött, för hade inte sett henne på 3-4 dagar och då är akvariet väldigt litet och bara inrett med två ganska stora rötter. Det är otroligt kul att jag fått lek på dem utan att egentligen försökt, så det var väl inte så svårodlade som jag först trodde.

    Någon som har tips på hur jag ska få så många som möjligt att överleva? Vad är en bra mat och har ni några förslag på hur jag kan bli av med ett gäng, när de blivit några centimeter?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Härligt, grattis!!

    Odla artemia och mata med det.



    kan du få till något foto??
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • wow
      Användare
      • oktober 2009
      • 66

      #3
      Tack! Brukar de flesta djuraffärer ha artemiaägg inne, eller är det något som man oftast måste beställa?


      Är det förövrigt Apistogramma viejita som jag har? de ska tydligen ibland blandas ihop med A. macmasteri.




      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Grattis till ynglen.
        Alltid roligt med yngel och yngelvård.
        Hur tillgången är på artemiaägg är hos dig vet jag ej men finns inte detta kan skalade artemiaägg vara ett alternativ.
        Dessa blötlägger du i någon minut innan matning och är bra yngel mat.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Det är macmasteri du har men fina o grattis till de små
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • FINN
            Användare
            • juni 2010
            • 679

            #6
            Grattis! Som Anders sa så tycker jag skalade artemiaägg funkar utmärkt.
            Har själv gjort i ordning två stycken 144lit kar och beställt två olika sorter av apistogramma till nästa helg.

            Kommentar

            • wow
              Användare
              • oktober 2009
              • 66

              #7
              Tack för alla svar, får åka och köpa lite artemiaägg till de små.

              Ursprungligen postat av kaj.p
              Det är macmasteri du har men fina o grattis till de små
              Hur ser man skillnad på macmasteri och viejita? har googlat, men får oftast upp samma bilder på de två.

              Ursprungligen postat av FINN
              Grattis! Som Anders sa så tycker jag skalade artemiaägg funkar utmärkt.
              Har själv gjort i ordning två stycken 144lit kar och beställt två olika sorter av apistogramma till nästa helg.
              Tack tack, är apistogramma lättodlade? eller har jag bara haft tur?

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                De som finns i Europa är väl hyffsat uteslutande macmasteri om jag inte har förstått det helt galet (och inte vijeta).

                /Jocke

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Inte ens macmasteri utan någon odlad variant på macmasteri. För den skull är de väldigt fina. För äkta Apistogramma viejita -> kolla artregistret.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • plåtis
                    Användare
                    • juni 2002
                    • 212

                    #10
                    Vad jag vet så ser man det tydligt på honorna. Bilden visar en viejita.. Macmasteri har inte det svarta bandet längst med kroppen.
                    Lasse.H

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Korsning mest sannolikt i alla fall. Viejita här inte funnit i handeln. Och troligen är det en korsning många led.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • plåtis
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 212

                        #12
                        Stulen Bild men talar inte om vart
                        Lasse.H

                        Kommentar

                        • plåtis
                          Användare
                          • juni 2002
                          • 212

                          #13
                          Mycket fina Apistos i vilket fall.. Det är en av mina favoriter vad den än heter
                          Lasse.H

                          Kommentar

                          • wow
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 66

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Inte ens macmasteri utan någon odlad variant på macmasteri. För den skull är de väldigt fina. För äkta Apistogramma viejita -> kolla artregistret.
                            Om det inte är en macmasteri heller, vad ska jag då kalla dom när jag säljer ynglena vidare?

                            Dum som jag var så kollade jag inte vad de hette när jag köpte dom.

                            Ursprungligen postat av plåtis
                            Vad jag vet så ser man det tydligt på honorna. Bilden visar en viejita.. Macmasteri har inte det svarta bandet längst med kroppen.
                            Då blev jag lite klokare ialf, tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...