Hemma hos - Dogma film

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    Hemma hos - Dogma film

    Hemma hos reportage baserat på Dogmamanifest:

    Dogmamanifestets tio punkter:

    Upptagningar får bara göras villig inspelningsplatsen. Rekvisita samt scenografi får ej tas dit. (Om historien kräver särskild rekvisita plikt en inspelningsplats väljas där dessa redan finns)
    Ljud samt bild spelas in samtidigt. Musik får användas försåvitt den spelas opp när kameran promenerar.
    Kameran ska bäras. Alla kamerarörelser som kan göras med handen är tillåtna. (Filmen ska ej utspela sig där kameran står, skada det ska filmas där filmen utspelar sig)
    Filmen ska göras i kulör. Inga ljussättningar är tillåtna.(Om det saknas skinande får scenen eller bilden utgå, eller filmas samman annat möjlighet. Likväl kan en miniatyr ljuskälla få monteras villig kameran)
    Optisk process är olaglig.
    Filmen får ej innefatta onödigt våld. (Mord, vapen samt dylikt får ej förekomma)
    Filmen utspelar sig här samt omedelbart. Handlingen får ej flyttas mot annan tidrymd eller geografisk plats.
    Genrefilm accepteras inte.
    Filmformatet får bara produkt Academy 35 mm (En ändring har gjort senare - även video är tillåtet som format)
    Regissören ska ej lyftas fram som verkets upphovsman.

    Bara att njuta av upptagningen samt skådespelarprestationerna.

    Självklart med den naturliga frågesporten: Gissa musiken...?


    -------------------
    Mats
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Vilken musik?
    Jag såg bara underbara konstnärligt inredda akvarier, förstklassigt.
    Filmen får rullar.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Suma
      Användare
      • januari 2011
      • 606

      #3
      Ursprungligen postat av tege
      Vilken musik?
      Jag såg bara underbara konstnärligt inredda akvarier, förstklassigt.
      Filmen får rullar.
      Tack Tege för tejprullarna, det kan man aldrig får för många av. Musiken är en definitionsfråga...men inom Dogma så är det ljuden vilka kommer ur högtalare el. dyligt. OBS inledningsljudet är inte dörrgnek utan gummisnoddsdragning.
      -------------------
      Mats

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Håller med Tege om din akvarie samling. Musiken är av B-52´S och det är nog första gången som dom har använts i en akvarie video. Den funkar bra och gör videon roligare att titta på. Några nya projekt på gång?
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          Håller med Tege om din akvarie samling. Musiken är av B-52´S och det är nog första gången som dom har använts i en akvarie video. Den funkar bra och gör videon roligare att titta på. Några nya projekt på gång?
          Bra HåE.Javisst är det B52orna som supportar med musiken...Det glädjer mig att kulturskymningen inte nått Ciklidforumet.Ändock,det är ju lite skamset jag får ersätta att jag bryter mot Dogmamanifestets 3:e tes:

          Musik får användas försåvitt den spelas opp när kameran promenerar.

          För att späka min själ och blotta mina innersta tankar får därför forumet se en förhandskopia på en riktigt avslöjande och spännade Dogmafilm. Innerst inne vågar jag inte hoppas på 5 ruller men även konstruktiv kritik kan ju bryta ner den känsligaste av känsliga konstnärssjälar.

          -------------------
          Mats

          Kommentar

          Arbetssätt...