Odla Kardinaltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Odla Kardinaltetra

    Nu har jag för mycket tid igen

    Har fått för mig att jag ska försöka mig på att odla på kardinaltetran.
    Jag har försökt att söka information om dess lekbeteende och förhållande. Men det finns väldigt lite info om detta. Vissa säger att det ska vara lågt ph, lågt kh, 20*C, andra 28*C. O dom få jag hittat som har lyckats odla på dom har inte haft nån som helst ph,kh sänkning utan lyckats ändå.

    Är det nån som har god kunskap om detta o vill dela med sig av lite erfarenhet inna mitt projekt drar igång?

    Vad jag kommit fram till hittills är
    - Litet akvarium med lågt vattenstånd (kommer ha ett 10L med 6L vatten i)
    - Försöka få fram 2 hanar och 1 hona
    - Hålla 24*C
    - Täcka, mörklägga hela akvariet
    - Fästa ett bottennät som rommen kan falla igenom (om det blir nån )
    - Ha lite växter flytandes i vattnet (typ javaormbunke)

    Sen undrar jag, kan man vara helt utan cirkulering av vattnet?? M.a.o ingen pump?

    Jättetacksam för svar!!
  • endymion

    #2
    Funkar likadant att odla som neontetra bara att det blir mycket färre yngel och därmed nästan omöjligt att få lönsamhet i. Mörkläggning av karet är bara en myt det funkar ändå bara det inte är jätteljust. Pump behöver du inte. Växt kan du skippa, men substitut i plast är bra.

    Kommentar

    • Kryckan
      Användare
      • juli 2012
      • 91

      #3
      Kul!

      Odlade Neontetra tidigare i år.
      Kardinaltetran kan vara lite knepigare.
      En tråd om detta.

      Hallå där! Tänkte försöka ge mig på att odla dessa små rackare. Anledningen till detta är att jag såg dem leka i mitt 160L akvarium där de bor nu. Började läsa på hur odling går till och har bestämt mig för att ge det en eller flera försök. Har förstått att det är en av de knepigaste tetrorna att lyckas med, speciellt att


      Kan givetvis ha gjort en del saker lite svårare än nödvändigt.
      Men det funkade.
      Står lite tokigheter så läs igenom hela.

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #4
        Ok! Har du testat att få fram yngel i olika vatten? Olika ph, kh?
        Jag har försökt att leta på nätet, vet att jag läste en artikel om en gubbe, som titt som tätt fick en jäkla massa yngel ( förmodar att han plockade rommen o la i enskilt kar) i sitt sällskapsakvarie. Vet ej vart han bodde, så vattenvärden vet jag ej, men han gjorde inget med vattnet, utan bara kommunalt vatten, sällskapsakvarium och så blev det mängder av småkardinaler......

        Det brukar ju heta " 1 på miljonen " o han kanske var en sån??

        Kommentar

        • Kryckan
          Användare
          • juli 2012
          • 91

          #5
          Ursprungligen postat av jocke325
          Ok! Har du testat att få fram yngel i olika vatten? Olika ph, kh?
          Jag har försökt att leta på nätet, vet att jag läste en artikel om en gubbe, som titt som tätt fick en jäkla massa yngel ( förmodar att han plockade rommen o la i enskilt kar) i sitt sällskapsakvarie. Vet ej vart han bodde, så vattenvärden vet jag ej, men han gjorde inget med vattnet, utan bara kommunalt vatten, sällskapsakvarium och så blev det mängder av småkardinaler......

          Det brukar ju heta " 1 på miljonen " o han kanske var en sån??
          Har bara odlat en gång.
          Körde enbart torvfiltrerat osmosvatten och ca ph 6, kh 0 borde det bli.
          Rommen kläcks dåligt eller inte alls i normalt kranvatten. Befruktas dåligt.

          En snubbe på PlantSwap körde också en neonodlingstråd innan mig.
          Han körde i kranvatten. Resultat 12st och alla blev honor.
          Troligtvis dog hanarna pga fel vattenvärden.

          Jag fick ihop 54st. Ej räknat fördelningen men det blev några hanar ivf.

          Kommentar

          • jocke325
            Användare
            • januari 2009
            • 138

            #6
            A C-son
            NCS Medlem





            Reg.datum: Aug 2007
            Ort: Vessigebro
            Inlägg: 868
            Odla kardinaltetror

            --------------------------------------------------------------------------------

            Hej... Jag har själv inte försökt odla några kardinaler (än) men likt dig har jag klurat en del kring det och har sparat en rätt bra artikel bland mina favoriter som jag tror kan vara till nytta för dig... Funderade på om jag skulle lägga upp länken direkt i forumet men är tveksam till om det är ok...




            Mvh/Andreas.
            __________________
            Måttet är inte rågat förrän vattnet rinner över...

            Kommentar

            • jocke325
              Användare
              • januari 2009
              • 138

              #7
              Kan fiskarna ta skada om man sänker ph, kh för snabbt?

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av jocke325
                Kan fiskarna ta skada om man sänker ph, kh för snabbt?
                Nej, normalt sett inte

                Kommentar

                • jocke325
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 138

                  #9
                  Har nu släppt ner förhoppningsvis 2+2 i mitt lekkar. Helt ny på dessa, men jag gjorde så att jag tog de 2 som var störst över buken, enligt mig hade de rom i sig, och sen två "slanka" dvs hanar. Jag har använt mig av alkottar för att köra ner ph:t. Hoppas landa runt 5,5-6. 26*C, en kartong över karet, en liten lampa som lyser på avstånd för att få till "månsken". Täckt botten med delar jag hade från några innerfilter. Kunde dela filterhållarna på mitten, lägga på botten med den plana sidan neråt. Så eventuell rom har gott om plats och inte en chans för föräldrarna att komma åt den.

                  Nu är det bara att vänta...

                  Sen en fråga: Kan man mata dessa yngel med skalade artemiaägg? Eller är dessa för stora?

                  Kommentar

                  • diskus
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 276

                    #10
                    Statsa på att odla infusorier....

                    ...om ynglena visar sig.

                    Det matade jag med när det var gurami-odling på agendan och misstänker att tetrayngel inte är större ;-)
                    Lite diskus, mal & malawi bilder
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av diskus
                      ...om ynglena visar sig.

                      Det matade jag med när det var gurami-odling på agendan och misstänker att tetrayngel inte är större ;-)
                      De flesta tetrayngel är större än guramiyngel. Neontetra tar nykläckt artemia direkt så det gör troligtvis kardinaltetra också.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...