Dags för SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnér
    Användare
    • maj 2011
    • 61

    Dags för SA

    Hej!

    Nu har jag fastnat för SA så nu åker mina Malawi ut.

    Har sökt efter info men hittar inte riktigt allt jag är ute efter/vill dubbelkolla så det jag uppfattat är korrekt.

    *Cirkulation på 3-5 x vattenmängden?

    *PH värde på 6-6.5 eller det kanske beror mer på vilken fisk man ska ha? Hur trycker man lättast ner det? Räcker det med rötter eller ska man kasta i torv i ytterfiltret?

    *Jag har sett att vissa har CO2, är det nödvändigt eller är det en "bra bonus"?

    *Just nu har jag vitt ciklidgrus 1-2mm tror jag storleken är, det är bara att kast ut eller? Bättre/snyggare med typ blästersand lite utblandat med grus?

    Sorry att det blir så många frågor på en gång , men har gått och suktat efter det här ett tag nu!

    Jag har ett 600l och vill har rötter och växter.
    Jordätare har jag fastnat för tre sorter (eller jag två och damen i huset en annan) och tänkte kolla med er vilka av dom som passar ihop:
    Geophagus altifrons
    Guianacara geayi
    Satanoperca rhynchitis

    För två sorter borde jag kunna ha väl? Sen blir det lite tetror, malar osv... har inte direkt funderat på det andra så jättemkt utan det är mest jordätarna jag har dreglat över!

    Kom gärna med lite tips om hur ni hade befolkat karet om det var ni som skulle ha det, och vad som funkar med ovanstående arter.

    Tack på förhand!
    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Ha så lågt PH är oftast inget krav om du inte tänkt odla vissa fiskar som då lättare leker i lägre PH. Själv så kör jag mina Jordätare i runt 7 i PH som det blir av rötterna i karet, Har ca 7.5PH i kranen.

    Ciklidgruset innehåller väll kalk för att buffra vattnet så du får högre PH så det kan du kasta ut/sälja. Ska du ha jordätare så är det sand med maxstorlek på 2mm så de inte fastnar i hjälarna när de silar. Själv kör jag 0,8-1,3mm råda sand för jag tycker att Julas blästersand, som många kör med, är alldeles för ljus. Men det är bara en smaksak.

    Co2 är kolkälla för att få växter att växa ordentligt men det är onödigt om du inte tänker gå på avancerade växter men jordätarna gräver gärna fram rötter osv i jakten på mat så det är ingen bra fisk i ett aquascape växtkar.

    3-5 gånger volymen i cirkulation låter utmärkt.

    Får du tag i några Guianacara geayi så tänk på att ställa all inredning på botten och sedan fylla på med sand för de gräver bohålor där de tycker att det passar och det är inte så roligt om stenrös och rötter börja ramla i karet.

    2 sorters jordätare ska nog inte vara något problem i ett kar på 600L.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Ramnér
      Användare
      • maj 2011
      • 61

      #3
      Tack för snabbt svar! Nu har jag lite mer kött på benen, kommer läsa på massa mer.

      Lagt ut Malawina på annons idag så det dröjer väl ett tag innan jag kommer igång men så småningom så!

      Det är till stor del ditt kar jag suttit och dreglat över!
      4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Kul att kunna inspirera.
        Finns mycket kunskap på detta forumet, bara fråga på när du har frågor så är det oftast någon som har ett bra svar.

        Släng upp en projektråd när du kommer igång, alltid roligt att följa hur det går för folk.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Låter som om det blir ett toppenkar!

          Välkommen hit förresten. Vore iofs kul att höra lite vad som hände med ditt Malawi också, hehe
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ramnér
            Användare
            • maj 2011
            • 61

            #6
            tackar!

            har väl inte hänt nåt direkt, bara tröttnat lite på det och blivit sjukt sugen på SA. Sen tycker jag att karet ser lite trevligare ut med växter och lite rötter och sånt. Blir kul med lite ombyte med! Jag har även ett tanganyika kar så jag kommer ändå ha kvar från afrika!
            4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

            Kommentar

            • Ramnér
              Användare
              • maj 2011
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av affealien
              Kul att kunna inspirera.
              Finns mycket kunskap på detta forumet, bara fråga på när du har frågor så är det oftast någon som har ett bra svar.

              Släng upp en projektråd när du kommer igång, alltid roligt att följa hur det går för folk.
              japp det får bli en projekttråd sen! njuter själv av att titta på andras sådana trådar så jag ska bidra med en jag med!
              4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Jag tycker att det blir lite overkill med två arter stora jordätare i samma akvarium. Det är bättre att ha fler individer av samma art. Alltså antingen en Geophagus av surinamensis typ eller en Satanoperca. Guianacaran är ju rätt anorlunda och mycket mindre så den kan man kanske också klämma in.

                Jag skulle också vilja slå ett slag för mångfalden då det gäller SA ciklider (och fisk överhuvudtaget). Ta en titt i artregistret, det finns enormt mycket snyggt och spännande även utanför jordätar gruppen.

                mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Har man jordätare så tycker jag man ska försöka komplettera med något annat som simmar mer i övre delen av karet.
                  Även om jag gillar jordätarna så får det gärna finnas annat i karet med.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • Ramnér
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 61

                    #10
                    Jo jag har tänkt att ha lite andra sorter med så hela karet blir "ockuperat" men har inte hittat exakt vad än.
                    Är lite inne på " Apistogramma cacatuoides Double red" men vad jag läst mig till så vill den ha lite kallare vatten? Så det blir nog att kassera den idén...

                    Går lite frammåt iaf, sålde nyss hälften av mina Malawi. bara resten kvar nu! kom å köp! Fryeri Iceberg, Hongi red och Golden!
                    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                    Kommentar

                    • Ramnér
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 61

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ramnér
                      ../
                      Är lite inne på " Apistogramma cacatuoides Double red" /..
                      Den kanske inte heter Double Red, var ju den jag menade som kom upp från artregistret! hittade namnet på någon annan sida, tror det var nån fiskaffär!
                      4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        double red kan vara en odlingsvariant från den vildform som finns i artregistret. För övrigt är jag inte säker att den bild vi har i artregistret faktiskt är vildformen.

                        Erik Åhlanders bild är definivt vildform dock. Vi borde sätta detta i ordning.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...