Ph-värdet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Ph-värdet

    Jag har en liten fråga om ph-värde. När jag fyller på mitt akvarium med mitt kommunala vatten ( ph 8,5 ) så kommer väl ph-värdet att ändras beroende på vad jag har för inredning? Eller även om jag inte har någon inredning alls?
    Om vi nu säger att jag har ett oinrett akvarium som jag fyller helt med vatten ph 8,5, kommer det värdet att sjunka på några dagar, eller kommer det att hålla sig på 8,5?

    Jag blir inte riktigt klok på det här med vattenvärden...

    Tacksam för svar...
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    En liten fråga, säger du.

    Om INGET påverkar vattnet ändras inte pH. Men redan om du andas på det sjunker pH (vattnet tar upp koldioxid ur din utandningsluft och blir surare).

    Inredningen påverkar, ifall något löser sig ur den. Ifall det finns nåt som ruttnar i vattnet sjunker pH. Fiskarnas ämnesomsättning sänker pH.

    Sen inverkar även det, hur mycket buffrat kranvattnet är. Mer buffrat => att förändringen tar längre tid.

    Så, svar på din fråga: Ja, antagligen.
    (De som kan kemi får gärna kommentera.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Kemi är jag oduglig på men jag tror att de tillsätter lut för att öka PHt?

      Hur som helst så tänkte jag nämna att vi i Linköping har 8.4 i ph ur kran, luftar man det ett par timmar (luftpump i hink med kranvatten) så går det ner till strax över 7. Har du ett PH-test så är det alltså lätt att testa.

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Här är ett par sidor om vattenkemi.

        Mors. hade lite småtråkigt inatt och studsade runt på olika hemsidor som zoopet.com ciklid.se och även google och samlade ihop information och tänkte skulle dela med mej av den. Har även hämtat info från Kramfors Koiklubb. Det som är skrivet är min tolkning av det jag läst men även mina erfarenheter, det som funkar och passar

        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • jocke325
          Användare
          • januari 2009
          • 138

          #5
          Tack för det Håe! Jag får nog knäcka en öl eller två för att läsa detta. Men det är intressant! Tack för svar...

          Kommentar

          Arbetssätt...