Hantelhona leker för sig själv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Hantelhona leker för sig själv.

    Ja, som rubriken lyder. Jag har en "red shoulder" hantelciklid som jag trodde var en hane. Köpte för typ ett halvår sen 2 st som jag trodde var hade + hona. Efter att dom tillsammans hade slagit ihjäl ett 15-tal fiskar i ett 275L akvarium och sen bråkat med varandra, skänkte jag bort den mindre till en kompis. Kvar hade jag alltså denna Hitlerfisk som gick ensam i karet med 2 ancistrusar.
    När jag väl ledsnat på att ha en stor fisk i ett kar, köpte jag en uppsättning nya fiskar och tänkte nacka denna, men när det väl kom till kritan kunde jag inte och snabbstartade ett 222L, där jag tänkte att den får bo tillfälligt. Tanken är att en känd (?) ciklidprofil i Luleå ska få den vid lämpligt tillfälle.

    Nu till saken: Ikväll var jag och kikade lite på karen och upptäckte en romkaka på filtret i karet. Som sällskap har hanteln en "vanlig algätare".

    Hur vanligt är det att hantlar eller ciklider i allmänhet lägger rom utan att ha en motpart? Hon svävar nu där brevid filtret och vaktar rommen.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Haha, det har jag aldrig hört talas om. Knasigt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Det är väl inte ovanligt. Kläcks rommen är det däremot ovanligt, skulle jag säga.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Det är väl inte ovanligt. Kläcks rommen är det däremot ovanligt, skulle jag säga.
        *Haha* Jo, jag har också tänkt på det. Kläcks rommen, så är det ju algätaren som är skyldig, eller så får jag döpa fisken till Maria.

        Hon verkar bra sugen i alla fall. Skulle vara kul att skaffa en kavaljer åt henne och se vad som händer, men karet är för litet. Så Alexander; om du skaffar en hane till henne sen när du har henne, så finns ju chans till lek i alla fall.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Haha, så festligt! Har några fina hanar på jobbet som jag tror skulle falla henne i smaken.
          Mvh Alex

          Kommentar

          Arbetssätt...