Gymnogeophagus balzanii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Gymnogeophagus balzanii

    Ja nu har jag hittat ännu en art jag blev nyfiken på att testa och det är Gymnogeophagus balzanii efter bilden som Felipe Cantera la ut på Facebookgruppen.

    Det som sätter käppar i hjulen är när jag läser att de behöver viloperoiod, hur viktigt är det?
    Jag har ingen möjlighet att skaffa de åt dem tyvärr, om jag inte köper en kylare och ett till akvarium i så fall.

    Annars är alla erfarenheter av denna fisk uppskattade.

    EDIT: Hur lätta är dessa att få tag på här i sverige?
    Senast redigerad av affealien; 08 oktober 2012, 10:48.
    Mvh
    //Alf
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    #2
    Har ingen erfarenhet av dessa vackra ciklider men jag har endast sett dom till försäljning i Köpenhamn. Tror det var hos Neonfisken.
    Men Christer borde kunna få hem dom.
    http://naistick.wix.com/photo

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #3
      De är periodvis ganska vanliga i Sverige. Min erfarenhet av dem är att de är fredliga och lite skygga emellanåt. Om du köper några vildfångade så kolla varifrån de kommer. Populationen i Uruguay (Felipes export) behöver nog lite vinter temperaturer, så lämpligast är nog ett ouppvärmt akvarium i källaren eller i garaget under våra sommar månader! 15-20 grader duger säkert.
      Mycket troligt är ändå att de är importerade längre norrifrån, kanske från Pantanal området i Paraguay/ Brasilien, och de populationerna är inte lika påverkade av årstidsväxlingar. De borde kunna hållas relativt konstant i 22-25 gradigt vatten. Mest troligt är ändå att de är odlade i generationer av tjeckiska odlare och blivit domesticerade till akvariemiljön, och även då är ett vatten på 22-25 grader ok.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        De fanns faktiskt inne på akvarielagret för ett par veckor sedan iaf. Några få i bra storlek.

        Just balzanii går i lite varmare trakter och är inte lika beroende av såpass kall viloperiod som andra.

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #5
          Ursprungligen postat av Pabbe
          De fanns faktiskt inne på akvarielagret för ett par veckor sedan iaf. Några få i bra storlek.

          Just balzanii går i lite varmare trakter och är inte lika beroende av såpass kall viloperiod som andra.
          Jag var in på akvarielagret för ca en månad sedan, och jag har för mig att jag såg några fina Balzanii. Men jag tittade just på deras lagerlista på nätet. Men där fanns de inte, så jag undrar.....?

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Får kanske kolla upp om det finns några kvar.
            Hade varit riktigt kul med en hane och 2-3 honor.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • november 2006
              • 253

              #7
              Ursprungligen postat av affealien
              Ja nu har jag hittat ännu en art jag blev nyfiken på att testa och det är Gymnogeophagus balzanii efter bilden som Felipe Cantera la ut på Facebookgruppen.

              Det som sätter käppar i hjulen är när jag läser att de behöver viloperoiod, hur viktigt är det?
              Jag har ingen möjlighet att skaffa de åt dem tyvärr, om jag inte köper en kylare och ett till akvarium i så fall.

              Annars är alla erfarenheter av denna fisk uppskattade.

              EDIT: Hur lätta är dessa att få tag på här i sverige?
              Hei, jeg har flere Gynogeophagus ,og har også hatt G balzani, det går best om du kan holde dem kjølig, da går det best, så om du kan holde 20 til 22 grader vil det nok holde. De balzani som jeg hadde sist var fanget i Santa Fe i Argentina. På fangstplassen hadde det en dag vært is på vannet. Jeg har mine akvarier i tre høyder, så for å holde det kjølig for mine Gymnogeophaguser går de i nedre akvarierekke. Blir det for varmt for fiskenr tyner de bort og har en kort levetid. Du kan jo se på min hjemmeside og på Gymnogeophagus. www.cichlid-power.com

              Cichlid-Power

              Kommentar

              • hollowman
                Användare
                • februari 2006
                • 199

                #8
                Affealien hur gick det för dig köpte du några av dom ?
                Och vad tror ni behöver odlade balzanii kallvattens perioder ? Borde ju inte behöva det tycker man . Vsrt lite sugen på denna häftiga jordätare
                mvh peter

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Det blev inget köp för mig just på grund av att jag inte hade någon vettig lösning på kallperioden och jag ville inte chansa att de skulle klara sig ändå.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #10
                    Jag har bara haft G. balzanii en kort tid i slutet på 1970-talet. Minns inte varför de dog.

                    Jag har däremot fångat dem på många platser i Paraguay. Jag skulle gissa att rumstemperatur borde fungera utmärkt. Temperaturen i luften kan svänga på några dagar mellan 12 och 35 grader (ungefär svensk sommar). Vattnet är mer stabilt. I juli är det ganska kallt (täckjacka inomhus).

                    Så här varierar temperaturen under året:

                    Get monthly, daily, and hourly graphical reports of the average weather: daily highs and lows, rain, clouds, wind, etc. Great for event and trip planning!


                    Ett akvarium utan doppvärmare borde fungera bra. Vill man ge dem lite svalare i mitten av året kan man ju ha dem ute då.

                    Fiskar som lever i samma klimat och på samma platser: Bujurquina vittata , Cichlasoma dimerus , Crenicichla lepidota , Apistogramma commbrae , Apistogramma trifasciata , Apistogramma borellii , Laetacara dorsigera , Corydoras hastatus, Aphyocharax rathbuni, Aphyocharax anisitsi, Aphyocharax paraguayensis, Gymnocorymbus ternetzi, Hyphessobrycon callistus (men akvariestammarna kommer nog mer norrifrån), Moenkhausia sanctaefilomenae, Otocinclus vittatus med flera. Så det borde ju inte vara några konstigheter om importdjuren kommer från Paraguay - och därifrån kommer en hel del akvariefiskar för närvarande.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Vad jag hört så är just balzani bra på att klara sig utan kallperiod. Med klara sig menar jag att de leker i alla fall och inte har en ökad risk för sjukdom eller andra synbara effekter av misstrivsel.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • hollowman
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 199

                        #12
                        Okej tack för info man vart bra sugen på denna ciklid är lite sugen på att testa den om jag lägger om mitt fisk val i akvariet från diskus till något annat .
                        hur är denna fisk på växter ? Får växterna vara ifred?

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Jag har sett akvarium med många växter där arten hållits så det går nog bra.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • hollowman
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 199

                            #14
                            Okej låter ju bra ! ingen här på forumet som håller denna fisk i sitt akvarium och kan lägga upp några bilder vore skoj att se

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ja det vore kul. Jag tror dock den är rejält ovanlig!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...