Frågor om 375 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    NCS Medlem
    • juni 2012
    • 83

    Frågor om 375 liters akvarium

    Hur mkt kan ett sådant akvarium väga?

    klarar man de upp för 3 trappor på två?

    Hur är de med när man har aluminimbänk brukar de gå och att höja och sänka??

    Några speciella grejer man ska tänka på när man köper begangnat?

  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Ursprungligen postat av Fjärilsciklid
    Hur mkt kan ett sådant akvarium väga?

    klarar man de upp för 3 trappor på två?

    Hur är de med när man har aluminimbänk brukar de gå och att höja och sänka??

    Några speciella grejer man ska tänka på när man köper begangnat?

    Det bör gå bra om personerna inte är för klena. beror ju lite på hur glaset är dimensionerat. Kar med ram är kättare att bära/få grepp på i alla fall.
    Lyfte ett 350 liters ner i källaren och det kändes inte så farligt. men 3 trappor är ju en bit. Ett tips kan ju vara att ha nåt ställe att vila på vägen (dvs placera bänken strategiskt).
    Aluminiumbänkar brukar ha justerbara fötter av plast, det lär väl vara 6 ben i detta fall (4 för litet). Kolla att gängorna ser friska ut, inte roligt om de plötsligt ger vika och karet hamnar snett med risk för spricka.
    Kolla hur silikonet ser ut, om det har börjat lossna. Kar som ser för sunkiga och gamla ut skulle jag nog undvika.
    Anders L

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Helglasat är avsevärt tyngre, men jag misstänker att du funderar på ett med aluminiumram eller så och där kan man nog bära det på två presoner. Jag och min svåger bar ett 720 en rejäl bit och det känns på men går på två pees.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Bar upp mitt 379L saltkar i helglas på 2 personer upp för trappen utanför mig som Svänger 90 grader och det var inte alls några problem.
        Kan inte väga mycket över 70kg känns det som.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av Fjärilsciklid



          Några speciella grejer man ska tänka på när man köper begangnat?

          Jag brukar kolla om det är mycket repor såklart och om silikonet har torkat eller släpper. Silikonet går visserligen att fixa om karet är fint i övrigt.

          Man kan ju alltid kolla hur gammalt filtret är, men ett trött filter frächar man lätt med en ny impeller.

          Och ljusrampen. en grej som man kan kolla med är vad det är för lysrör. Ibland kan man ju få med riktigt fina grolux eller motsvarande och ibland är det ju "vanliga" philips. Där kan det skilja rätt mycket i pengar.

          Kommentar

          • Fjärilsciklid
            NCS Medlem
            • juni 2012
            • 83

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Helglasat är avsevärt tyngre, men jag misstänker att du funderar på ett med aluminiumram eller så och där kan man nog bära det på två presoner. Jag och min svåger bar ett 720 en rejäl bit och det känns på men går på två pees.
            De är aluminumram på de jag funderar på.. okeey

            Kommentar

            • Fjärilsciklid
              NCS Medlem
              • juni 2012
              • 83

              #7
              Ursprungligen postat av anli
              Det bör gå bra om personerna inte är för klena. beror ju lite på hur glaset är dimensionerat. Kar med ram är kättare att bära/få grepp på i alla fall.
              Lyfte ett 350 liters ner i källaren och det kändes inte så farligt. men 3 trappor är ju en bit. Ett tips kan ju vara att ha nåt ställe att vila på vägen (dvs placera bänken strategiskt).
              Aluminiumbänkar brukar ha justerbara fötter av plast, det lär väl vara 6 ben i detta fall (4 för litet). Kolla att gängorna ser friska ut, inte roligt om de plötsligt ger vika och karet hamnar snett med risk för spricka.
              Kolla hur silikonet ser ut, om det har börjat lossna. Kar som ser för sunkiga och gamla ut skulle jag nog undvika.
              De verkar vara 6 ben på de på (bilden) sen såg jag också på bilden att de var under varje ben en träbit på kanske 3 cm tjock och 10 cm kvadrat varför tror ni man har de? Akvariet har fisk i sig så jag förväntar mig att de är helt. Hur kollar man hur silikonet ser ut på enklaste sättet att de finns mkt kvar? Att de ser slätt och jämt fördelat?

              Kommentar

              • Fjärilsciklid
                NCS Medlem
                • juni 2012
                • 83

                #8
                Ursprungligen postat av HenrikV
                Jag brukar kolla om det är mycket repor såklart och om silikonet har torkat eller släpper. Silikonet går visserligen att fixa om karet är fint i övrigt.

                Man kan ju alltid kolla hur gammalt filtret är, men ett trött filter frächar man lätt med en ny impeller.

                Och ljusrampen. en grej som man kan kolla med är vad det är för lysrör. Ibland kan man ju få med riktigt fina grolux eller motsvarande och ibland är det ju "vanliga" philips. Där kan det skilja rätt mycket i pengar.
                De finns fiskar i akvariumet är de en säkerhet att inte silikonet är bra då? Eller måste man tänka på de då också?

                ljusrampen ja om de står de är ett hemmabygde ljusramp hur är de med försäkringar och sådant? iofs så måste man väl bytta de efter 8 månader alla fall för de inte ska bli extremt mkt alger men förstår vad du menar

                vad är en impeller är de motorn i pumpen/filtret?

                Är grolux de finaste eller är sylvaniwa eller flora glo (för växter alltså) ?

                Kommentar

                • Fjärilsciklid
                  NCS Medlem
                  • juni 2012
                  • 83

                  #9
                  Ursprungligen postat av affealien
                  Bar upp mitt 379L saltkar i helglas på 2 personer upp för trappen utanför mig som Svänger 90 grader och det var inte alls några problem.
                  Kan inte väga mycket över 70kg känns det som.
                  Låter bra att de finns iaf någon som lyckas ok 70 kg då vet man ungefär vad som väntar

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fjärilsciklid
                    De finns fiskar i akvariumet är de en säkerhet att inte silikonet är bra då? Eller måste man tänka på de då också?

                    ljusrampen ja om de står de är ett hemmabygde ljusramp hur är de med försäkringar och sådant? iofs så måste man väl bytta de efter 8 månader alla fall för de inte ska bli extremt mkt alger men förstår vad du menar

                    vad är en impeller är de motorn i pumpen/filtret?

                    Är grolux de finaste eller är sylvaniwa eller flora glo (för växter alltså) ?
                    Om det är vatten i akvariet så är det lugnt enligt mig. Det är om akvariet stått tomt länge, som silikonet kan torka.

                    En impeller är en propeller inne i filtret. http://www.youtube.com/watch?v=iBotnv3xmYQ

                    Vet inte vilka rör som är finast/bäst, men det finns ju speciella lysrör för växter, men vissa gör även att fiskarnas färger framhävs.

                    Kommentar

                    • Fjärilsciklid
                      NCS Medlem
                      • juni 2012
                      • 83

                      #11
                      Ursprungligen postat av HenrikV
                      Om det är vatten i akvariet så är det lugnt enligt mig. Det är om akvariet stått tomt länge, som silikonet kan torka.

                      En impeller är en propeller inne i filtret. http://www.youtube.com/watch?v=iBotnv3xmYQ

                      Vet inte vilka rör som är finast/bäst, men det finns ju speciella lysrör för växter, men vissa gör även att fiskarnas färger framhävs.
                      Ok då är vi på de torra med silikonet då .

                      Jaha propeller okeey

                      Kommentar

                      Arbetssätt...