Beslutsamhetsångest!! Choklad eller hantlar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • september 2012
    • 142

    Beslutsamhetsångest!! Choklad eller hantlar

    Hej

    Håller som bäst på att starta upp ett 375 liters kar, gott om rötter, sten och en del växter(java, cryptocoryner, jättevalle)

    Har varit helt inne på chokladciklider, men idag så jag ett par "rödprickiga" hantlar.

    Hade tänkt ha ett stim corydoras samt nån större tetra i karet.

    Vilken av cikliderna ska jag välja?
    Vill ha en intressant och vacker fisk med lite "pondus"
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Chokladcikliderna blir rätt stora men hävdar sig inte direkt mot andra fiskar, tjafsar en del inom gruppen dock. Själv tycker jag de är mysiga när de glider runt i alla fall, hos mig åt det varken tetror, corysar eller små flaggciklider även om de bara var runt 10-12cm när jag fick dem. Riktigt matglada och personliga i alla fall kommer till rutan direkt man kommer nära karet och tigger mat, lätta och handmata och äter allt som flyter.

    Nackdelen med Hantlarna är väll att de kan vara ganska bra på äta växter, men dem har jag ingen personlig erfarenhet av alls
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hej Jonas och välkommen till detta eminenta forum!
      Jag skulle välja den rödprickiga hanteln! Har sett dem och de är fina. Jag har en stoooor fet chokladciklid och den gör inte mycket väsen utan står mer eller mindre på samma plats!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Välkommen hit!!

        Jag har bara haft rödaxlad hantel och de brukar anses att de inte är lättlekta men får de utrymme och slipper andra dominanta arter i karet samt har höga grova grenar att hålla till under/kring kommer de att leka. De är grymt vacka i min mening.

        Men, men, jag har definitivt suktat efter chokladciklider, skulle villja hålla ett fullt uppvuxet par, en del bilder man ser är grymt vackra.

        Svårt beslut, men jag själv skulle nog ändå trilla dit på någon hantel i så fall.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          De Chokladciklider jag hade för några år sedan kan mest beskrivas som snälla jättar. Mycket personliga och extremt matglada. Rödprickiga hantlar hade jag något senare tillsammans med Scalarer i ett 720. Dessa var finare att titta på samt att de var lite roligare i beteendet, lite mer "spirit" helt enkelt. Med det är som sagt en smaksak.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #6
            Har både handlar och choklad idag fast olika kar. Min röst går chokadciklider.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av salmberg
              Har både handlar och choklad idag fast olika kar. Min röst går chokadciklider.
              Aha, intressant. Förklara.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Carpus
                Användare
                • september 2012
                • 142

                #8
                Hmmm, båda låter ju som trevliga fiskar. Det som har talat emot hantlarna i mitt fall är att jag vill ha en del växter i karet.
                Hur många av resp art är lämpligt att ha i ett 375 liters?

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ögomåttsmätt är min chokladciklid 25 cm! Men det dröjer nog några år innan de blir så stora. Jag inbillar mig att du kan ha många hantlar (6) eller max 4 chokladbitar!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Fredrik89
                    Användare
                    • mars 2012
                    • 124

                    #10
                    Hej! jag hade några hantlar i mitt gamla akvarium som tyvärr fick en läcka. Jag rekommenderar starkt hantlar. Dom är mycket personliga och kommer fram och hälsar och verkar känna igen den som matar dom. Fast växterna klarade sig aldrig, de växterna dom inte äter gräver dom upp eller sliter sönder.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Ögomåttsmätt är min chokladciklid 25 cm! Men det dröjer nog några år innan de blir så stora. Jag inbillar mig att du kan ha många hantlar (6) eller max 4 chokladbitar!
                      Kan du få till lite bra foton på den där färgerna kommer fram? Jag skulle vilja se en så stor i all sin prakt.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ska försöka mig på det! Men då han är ensam med en stor jaguarhona, så är han inte så intresserad av att visa upp sig!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #13
                          choklad är aldrig fel!!!
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #14
                            Kan ju bidra med två bilder på min hanne. Evert hette han! Lika bra att be om ursäkt för bildkvaliteten redan i förväg :-p
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Snygg bilbo!! Han var hyggligt stor han!

                              OT: ser du fram emot din namne på film om någon månad?

                              .
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...