Svullet och blåvitt öga på Alunocara+Tips om karantäntank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP1
    Användare
    • maj 2012
    • 10

    Svullet och blåvitt öga på Alunocara+Tips om karantäntank

    Jag kom hem precis från jobbet och såg att en av mina Hansbaenchi honors öga är helt pajat, Svullet och blåvitt med en hinna som håller på att lossna, Hänger som en hudflik. Ser obehagligt ut. Provmatade fiskarna och hon åt inte så jag har fångat upp fisken och hon simmar i en 10 liters spann med en "syremus" som jag kopplade en slang till så det blir lite ytcirkulation. Har även saltat litegrann.

    Vet någon hur länge hon en fisk klarar sig i en hink? Bör jag starta igång mitt 100 liters som står i källaren istället? Tog ca 60% akvarievatten och resten färskvatten. Vad kan ha hänt med Ögat? Vill inte förlora den honan. Det är en Hansbaenchi och hanen är sjukt vackert lilablårödturkos någonting

    Glad för alla svar och

    tacksam för alla synpunkter!
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • september 2012
    • 155

    #2
    Ursprungligen postat av JP1
    Jag kom hem precis från jobbet och såg att en av mina Hansbaenchi honors öga är helt pajat, Svullet och blåvitt med en hinna som håller på att lossna, Hänger som en hudflik. Ser obehagligt ut. Provmatade fiskarna och hon åt inte så jag har fångat upp fisken och hon simmar i en 10 liters spann med en "syremus" som jag kopplade en slang till så det blir lite ytcirkulation. Har även saltat litegrann.

    Vet någon hur länge hon en fisk klarar sig i en hink? Bör jag starta igång mitt 100 liters som står i källaren istället? Tog ca 60% akvarievatten och resten färskvatten. Vad kan ha hänt med Ögat? Vill inte förlora den honan. Det är en Hansbaenchi och hanen är sjukt vackert lilablårödturkos någonting

    Glad för alla svar och

    tacksam för alla synpunkter!
    Du kan kurera henne i ett eget akvarium, kör vatten från huvudkaret rakt av till en början, litet gruslager på botten och någon sten, mata försiktigt.

    Det fina i kråksången är ju att de klarar av saltet bra, där är du rätt ute. Fortsätt så i hundralitarn. Du kan ha det kvar i närheten när behandlingen är klar, Malawi har en tendens att skrota varandra i tid och otid.

    En bra regel till...

    Pilla så lite som möjligt med fisk som inte mår bra, stressen gör inte hela grejen bättre.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Allvarliga ögonskador hos fisk har en tendens att sluta med döden. Det optimala är att salta upp vattnet till 0.3 % viktprocent salthalt.

      Kommentar

      Arbetssätt...