Gammal golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooger
    Användare
    • september 2012
    • 8

    Gammal golden

    Hej! Har några golden som närmar sig 10 år!
    Ett par av cikliderna är väldigt svart, inte bara på fenorna utan även på sidorna.
    Min fråga lyder, är det för att dem är gammla eller pga något annat
    Mvh Roger!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Man brukar säga att helt gula är något att eftersträva och att det är så de ser ut naturligt och att det därmed är "inavel" som lett till sot på sidorna.

    Jag vet inte om detta stämmer men tror inte det har med åldern att göra egentligen även m de färgar ut med åldern, dock tar det inte tio år.

    Har den inte varit svart på sidorna tidigare?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Det är tyvärr vanligt att goldenhanar blir sotiga och ja, det kommer mer och mer med åldern. Det finns fina stammar där hanar inte får något sot så det sotiga är genetiskt men att det skulle bero på inavel tror jag inte. Jag tror att det finns vildfångade hanar som är sotiga också.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Goldenhanar har en tendens att bli svarta med åldern som Pierre skriver. Men inavel har inget med det att göra. Snarare de som man inavlat bort egenskapen att få är bättre men inavel leder också till andra problem och mindre kullar så de bästa som jag kört med är att korsa ihop många olika fina stammar för fina friska fiskar.

        Kommentar

        • Rooger
          Användare
          • september 2012
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Goldenhanar har en tendens att bli svarta med åldern som Pierre skriver. Men inavel har inget med det att göra. Snarare de som man inavlat bort egenskapen att få är bättre men inavel leder också till andra problem och mindre kullar så de bästa som jag kört med är att korsa ihop många olika fina stammar för fina friska fiskar.
          Okej då vet jag det! Tackar

          Kommentar

          Arbetssätt...