Sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therapyman
    Användare
    • september 2012
    • 104

    Sten?

    Finns det någon sida på nätet/ nätbutik där man kan få lite tips på olika stentyper att ha i akvariet.... (oj vad torr den frågan lät.... Men det bjuder jag på..)
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Jag har inte sett någon sådan sida, tror det är lättare om du gör tvärtom. Nämn en stensort på forumet så får du snabbt svar om den funkar eller inte.
    På din hemmaort finns det väl mest granit o gnejs (tror jag) o då är det lugnt, förutom tyngden.....
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Therapyman
      Användare
      • september 2012
      • 104

      #3
      Fortsätter på denna tråd...

      När man lägger i sten i ett nystartat Malawi-kar.. ska stenen ligga mot bottenglaset eller kan de även ligga uppe på sanden (har blästersand)??

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Bästa är att lägga frigolit/liggunderlag i botten och lägga stenen på det sedan fylla sand runt. Eftersom fiskarna gräver en del så kan stenhögen rasa och trasigt glas i ett akvarium vill ingen ha.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Therapyman
          Användare
          • september 2012
          • 104

          #5
          Blir till att köpa 1cm frigolit och lägga under... enkelt/billigt material att arbeta med.

          Kommentar

          • Tealac
            NCS Medlem
            • september 2012
            • 31

            #6
            Jag hade liggunderlag i mitt malawikar till för nån vecka sedan.
            de grävde och bökade i sanden så den kom upp hela tiden och de gnagde på underlaget så jag såg ingen annan utväg att ta bort den. Så nu kör jag utan.
            Planerar ett inköp av en större burk och då kommer jag punksilikonafast en frigolitskiva på botten.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Ursprungligen postat av Therapyman
              Finns det någon sida på nätet/ nätbutik där man kan få lite tips på olika stentyper att ha i akvariet.... (oj vad torr den frågan lät.... Men det bjuder jag på..)
              Jag råkade snubbla över denna sida:


              Kanske inte direkt vad du sökte men här kan du i alla fall få ett hum om vad som finns att välja på och hur de ser ut.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              Arbetssätt...