Belysningstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #16
    Jag har inte tänkt så mycket på detta innan men nu när det finns en tråd så tänkte jag att det kanske är tänt för länge i mina burkar. De tänds 06:00 och slocknar 22:30 hm 16,5timmar! Jag vill gärna mata fiskarna innan jag går till jobbet och att det ska vara tänt när man är hemma på kvällen.
    Bra eller dåligt vet ej?
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #17
      Ursprungligen postat av Pettap
      Jag har inte tänkt så mycket på detta innan men nu när det finns en tråd så tänkte jag att det kanske är tänt för länge i mina burkar. De tänds 06:00 och slocknar 22:30 hm 16,5timmar! Jag vill gärna mata fiskarna innan jag går till jobbet och att det ska vara tänt när man är hemma på kvällen.
      Bra eller dåligt vet ej?
      //Peter
      Jag har alltid matat runt 17-18 samt en andra gång 21-22. Fiskarna verkar inte sakna den mänskliga vanan "lunch och middag" utan tycker att middag samt en liten vickning på kvällskvisten är helt okej.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Hoffa
        Användare
        • november 2002
        • 406

        #18
        Är det väldigt viktigt med att man använder sig av akvarielysrör eller funkar det med vanliga? Jag har en ny amatur liggandes men dom lysrören är ju längre, eller finns det längra rör en 120cm
        Jimmy

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av Hoffa
          Är det väldigt viktigt med att man använder sig av akvarielysrör eller funkar det med vanliga? Jag har en ny amatur liggandes men dom lysrören är ju längre, eller finns det längra rör en 120cm
          Visst finns det längre rör än 120, har själv aquarell rör i 58watt, 150cm är dom om jag inte kommer ihåg helt fel.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Hoffa
            Användare
            • november 2002
            • 406

            #20
            ok då ska jag kolla i butiken om jag hittar nått.
            Jimmy

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #21
              ställde in belysningen nyss... 2x54 w 11:00-19:00, 2x54 13:00-21:00, eventuellt flyttar jag till en timme senare.
              Då blir det 8 timmar per dag och rör. 6 tim maxljus. 4 tim halvljus. 10 timmar belysning.
              T5 rören dyra så jag hushållar lite ;-)
              Anders L

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Ursprungligen postat av Hoffa
                Så om jag har på min belysning mellan 9-21 är det för länge?
                Nej det tycker jag inte. 12 timmar är nog lagom. Mina akvarier är tända från 10:30 till 22:30.
                Man kan även släcka ner ett antal timmar mitt på dagen om man vill.
                Tända tidigt på morgonen för att mata fiskarna innan det är dags att jobba och sedan släcka några timmar för att ha akvariet tänt till sent på kvällen.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Hoffa
                  Användare
                  • november 2002
                  • 406

                  #23
                  Problemet för min del att tända på morgonen är att jag börjar oftas jobba kl 0500, men nu låter jag det lysa från 10-20, köpte idag 2x58 watt aquarelle rör som är 150 cm till en armatur jag köpt hos en elfirma för 300 kr, blev riktigt bra ljus tycker jag.
                  Jimmy

                  Kommentar

                  Arbetssätt...