Malawisoppa vs flera utfärgade hanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    Malawisoppa vs flera utfärgade hanar

    Hej allsmäktiga forum,

    Efter en period med diskus är jag återigen på väg att bygga upp en malawimiljö i mitt 200x80x70 akvarium. Tanken är att köra lite större grupper av 4-5 arter Haplis/Aulonocara där 4-5 hanar och lika många honor kan stortrivas och alla hanar färgar fullt.

    Jag har nu intoducerat bla 8 st S. Ahli /Iceberg och 8 st Prot. "boadzulu" där hanarna så sakteliga har börjat färga om. Dvs ungdjur och trots att burken är två meter lång så är det bara en Ahli hane som färgar ut fullt. När det gäller Boadzulun är det en som färgar fullt men de övriga 2 hanarna färgar rimligt OK, men inte i närheten av hanne nr. 1. Samma gäller för de ungdjur av Aulonocara som går i burken!

    Frågeställningen:
    Rent allmänt brukar rådet vara (vilket jag instämmer med) att ha ett fåtal arter men många av resp. art för det blir enhetligare, mer intressant beteende och inte en enda stor soppa!

    Meeen hanar av olika arter verkar i mitt akvarium tolerera andra arters fullt utfärgade hanar bättre då de inte konkurrerar om samma honors gunst! Så om man som akvarist vill att samtliga hanar ska få en chans att visa upp sig från sin bästa sida sååå borde tala FÖR en malawisoppa, men många mindre grupper och en "massa" arter!!

    Åsikter/tankar kring hur man kan få det att fungera bättre mottages tacksamt!

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som ett intressant projekt. Testa flera arter tänker jag. Funkar det så funkar det. Det är ju ändå en rätt stor burk så 4-5 arter borde väl gå
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ursprungligen postat av diskus
      Hej allsmäktiga forum,

      Efter en period med diskus är jag återigen på väg att bygga upp en malawimiljö i mitt 200x80x70 akvarium. Tanken är att köra lite större grupper av 4-5 arter Haplis/Aulonocara där 4-5 hanar och lika många honor kan stortrivas och alla hanar färgar fullt.

      Jag har nu intoducerat bla 8 st S. Ahli /Iceberg och 8 st Prot. "boadzulu" där hanarna så sakteliga har börjat färga om. Dvs ungdjur och trots att burken är två meter lång så är det bara en Ahli hane som färgar ut fullt. När det gäller Boadzulun är det en som färgar fullt men de övriga 2 hanarna färgar rimligt OK, men inte i närheten av hanne nr. 1. Samma gäller för de ungdjur av Aulonocara som går i burken!

      Frågeställningen:
      Rent allmänt brukar rådet vara (vilket jag instämmer med) att ha ett fåtal arter men många av resp. art för det blir enhetligare, mer intressant beteende och inte en enda stor soppa!

      Meeen hanar av olika arter verkar i mitt akvarium tolerera andra arters fullt utfärgade hanar bättre då de inte konkurrerar om samma honors gunst! Så om man som akvarist vill att samtliga hanar ska få en chans att visa upp sig från sin bästa sida sååå borde tala FÖR en malawisoppa, men många mindre grupper och en "massa" arter!!

      Åsikter/tankar kring hur man kan få det att fungera bättre mottages tacksamt!

      Björn H
      Kul med såna projekt.
      Säkert är det mycket tillfälligheter som spelar in. Kombinationer som funkar en gång, funkar sämre en annan.
      Jag hade en gång ett liknande malawiprojekt. Hade 7 hanar och 5 honor fryeri. 3 hanar var fullt utfärgade och kämpade om dominansen, 4 höll sig tillbaka, men vara ändå utfärgade. I samma kar gick en grupp wc10, tror det var 4 hanar 4 honor. Där var en hane klart dominant.
      Kanske måste man upp i antal hanar, 6-7 st för att få fler riktigt utfärgade. När antalet är 4-5 tror jag det är lätt att endast en stark hane dominerar.

      Sen beror det ju på artval också. Fryeri hanar är ju ofta ganska färgstarka utan att vara så dominanta.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Min erfarenhet om man ska få flera fina utfärgade hanar är att man har minst 5 st hanar gärna fler. Blått och liknande färger är ju dessutom testosteronstyrda och ju fler hanar man har desto bättre färg. Flera arter kan du nog få bättre priser på om du tar typ 5 hanar per hona på också.

        Kommentar

        Arbetssätt...