Hej på er!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • september 2012
    • 155

    Hej på er!

    Nu när jag har börjat bli lite mer aktiv på forumet så kan det ju vara lite roligt att presentera sig själv. Många av er har redan stött på mig på Facebook – Akvarister eller på Zoopet där jag är väldigt aktiv.
    Jag heter då Mathias som ni ser och jag bor i Kil som ligger en bit utanför Karlstad i Värmland. Jag har studerat litteraturvetenskap vid Karlstad universitet och vidareutbildar mig nu till gymnasielärare i svenska och historia. Vid sidan av detta så arbetar jag som festivalarrangör och försäljare. Jag har även arbetat mycket med bostadspolitik. På fritiden så spelar jag gärna innebandy, lyssnar på musik, håller på med mina akvarier och umgås med min familj som består närmast av en dotter på 4 och en snäll förstående sambo.
    Varför hamnade jag då här?
    Intresset för akvaristik och främst ciklider tar en stor del av min tid då, akvarist är man på heltid och jag kan inte se att man någon gång kan tröttna. Det går inte en dag utan att jag lär mig något nytt och denna ständiga utmaning är väl förmodligen den mest lockande aspekten av dem alla. Jag har befunnit mig i en ständigt utvecklande spiral vilket har gjort så att antalet akvarier ständigt har ökat. Någon som känner igen detta? 
    Nu har en del av små-akvarierna ändå sålts av, vi bor i lägenhet och vi kom fram till att det är bra om vi själva kan bo här hemma. Nu har jag enbart fem akvarier igång, ett SA, 2 Ca, ett Tanganyika och en växtburk.
    Min akvaristiska bana började med att min sambo kom hem med 2 slöjstjärtar i ett akvarium på 2,5 liter, till detta ”akvarium” följde det med grus, en Anubias och syretabletter. Jag tyckte att det såg helt galet ut så jag satte mig direkt och sökte på internet efter hur de borde leva. Jag hittade Zoopet! Samma kväll stod det första ordentliga akvariet i vårt hem. Det blev fel i ett led och detta ledde till att allt blev så otroligt rätt i efterföljande led.
    Nu har jag gaggat på och tagit massa tid från er som läser, det var inte meningen.

    Ha det fint så ses vi!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen Mathias.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Festivalarrangör, spännande. Ciklidfestivaler nästa

      trevligt att veta mer om dig och än en gång välkommen hit.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Välkommen
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          Användare
          • september 2012
          • 155

          #5
          Tack
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Intresset för akvaristik och främst ciklider tar en stor del av min tid då, akvarist är man på heltid och jag kan inte se att man någon gång kan tröttna. Det går inte en dag utan att jag lär mig något nytt och denna ständiga utmaning är väl förmodligen den mest lockande aspekten av dem alla. Jag har befunnit mig i en ständigt utvecklande spiral vilket har gjort så att antalet akvarier ständigt har ökat. Någon som känner igen detta?
            Ja, det är ett märkligt beteende. Till synes normalt fungerande individer som fastnar i denna spiral... Välkommen till forumet - du kvalificerar med råge!

            //Kaj

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              Användare
              • september 2012
              • 155

              #7
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Ja, det är ett märkligt beteende. Till synes normalt fungerande individer som fastnar i denna spiral... Välkommen till forumet - du kvalificerar med råge!

              //Kaj
              Tack för välkomnandet

              Jag har suttit och kollat in forumet ett tag och jag har haft stor nytta av artbeskrivningarna, bland annat. Att det sedan kryllar av fantastiska akvarister här är ju både roligt och lite skrämmande på samma gång.

              Inspiration och utmaningar är det som behövs för att utvecklas och det här forumet är perfekt

              Jag ska starta om min medelstora kub på 260-ish liter till mina Redbacks nu och det vill jag gärna ha massa input på/om.

              Det kommer en projekt-tråd om någon vecka, jag ska hamstra lite grejer först
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Hej Mathias och väkommen till detta formidabla forum!
                det ska bli kul o läsa om din kub med redbacks! Jag har själv redbacks och det är väldigt trevliga skalarer!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  Användare
                  • september 2012
                  • 155

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Hej Mathias och väkommen till detta formidabla forum!
                  det ska bli kul o läsa om din kub med redbacks! Jag har själv redbacks och det är väldigt trevliga skalarer!
                  Ja, visst är de ståtliga!

                  De har varit i min ägo sedan tidigt i våras och jag ångrar inte att jag tog hem dem!



                  Här är två av dem
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...