Könsfördelning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therapyman
    Användare
    • september 2012
    • 104

    Könsfördelning?

    På tisdag får jag mitt första akvarium... Juwel Rio 300.

    Som första boende hade jag tänkt 10 st Golden och 10 st Lab. Sp. Mbamba.

    Vilken könsfördelning rekomnenderar ni?

    3-7 på båda arter?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit och grattis till första inlägget

    Hittar inget om detta i artregistret för Labidochromis caeruleus detsamma för Labidochromis sp. "mbamba" . Den saknar vi artbeskrivning för för den delen. Någonm som känner sig manad? Är samma text som för Golden lämplig?

    3-7 är ju en siffra jag har hört, men det finns kanske de med mer erfarenhet som kan blåsa in ett svar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      Användare
      • september 2012
      • 155

      #3
      Hej!

      Jag har ända tills nyligen kört på Malawi i ett kar i den storleken du valt. Om du har möjligheten att välja så är 3+7 ett vettigt alternativ i de flesta avseenden. Jag har även haft arter där det inte har fungerat, Metriaclima lombardoi var ett sådant exempel. Det viktigaste med Golden är förmodligen att ta hänsyn till att de är lite mjäkigare än andra arter och de kan således bli lite undergivna. Jag har haft dem och då körde jag med Röd-rubin och Metriaclima callainos, det fungerade skapligt men det slutade ändå med att jag fick byta ut dem.

      Börjar du med yngel eller är det fullvuxna exemplar? Det är alltid spännande att starta upp en Malawibiotop för det kan se helt olika ut från gång till gång. Jag har ofta kört på yngel och hela grupper på en gång, det fungerar i mina ögon bäst.

      Lycka till
      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 23 september 2012, 12:08.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      Kommentar

      • Therapyman
        Användare
        • september 2012
        • 104

        #4
        Tacksam för era svar!

        Vid leverans kommer de troligen vara ca 5-7 cm... vad kallar man dem då? Inte yngel eller fullvuxna... ungdjur?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          ungdjur verkar vettigt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...