Någon som har erfarenhet av Ivanacara adoketa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Någon som har erfarenhet av Ivanacara adoketa?

    Fick ett gött ha begär efter denna grymt snygga fisk! Ivanacara adoketa
    MVH

    Kristofer
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    #2
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    Fick ett gött ha begär efter denna grymt snygga fisk! Ivanacara adoketa


    En mycket trevlig och vacker ciklid. Är det något specifikt du vill veta?







    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Hur är de att hålla? Aggressiva, fredliga, känsliga är de lättlekta osv
      Tänkte ev ha dem ihop med Apistogramma Cacatouides, Borelli eller Mikrogeophagus altispinosa isf. Eller allra helst ett par Crenicichla regani men de beror ju på hur de är

      Just denna art har fått mig att seriöst överväga att starta ett kar igen!

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      En mycket trevlig och vacker ciklid. Är det något specifikt du vill veta?







      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Mats Bryzell
        Användare
        • mars 2012
        • 231

        #4
        Ursprungligen postat av Crenicichla
        Hur är de att hålla? Aggressiva, fredliga, känsliga är de lättlekta osv
        Tänkte ev ha dem ihop med Apistogramma Cacatouides, Borelli eller Mikrogeophagus altispinosa isf. Eller allra helst ett par Crenicichla regani men de beror ju på hur de är

        Just denna art har fått mig att seriöst överväga att starta ett kar igen!
        Jag hade faktiskt inte sett denna ciklid (här i Göteborg) men kollat in lite bilder och filmer på nätet. När jag för ett par år sedan var i Tyskland, på Discus-mässan i Duisburg, såg jag en grupp I. adoketa och köpte hem dessa omedelbart.
        Jag har haft ett par (spawn-filmerna i förra inlägget) i ett 112-literskar en period, bara för att kolla hur de betedde sig i enskildhet. Senare gick hela gruppen i ett 540-literskar med Apistogramma sp. "Rio Mamore" och Flaggciklider.
        De är hyfsat fredliga, men blir extra intensiva vid lek (såklart), och "stör" gärna andra ciklider som leker och går med yngel. De uppvaktade ett Flaggciklidpar ganska rejält när de fläktade rom och lyckades sätta i sig en hel del Flagg-yngel senare.
        Men, på det stora hela är de fridsamma. Temperaturen kan gärna hålla sig runt 27-28°C, och lite lägre ph.
        De tycks vara en aning petiga med maten (iallafall mina) och föredrar fryst artemia och hemgjord räkmix. Det som verkligen triggar igång adoketorna är levande mat - vita mygglarver o.s.v. Jag fångar, största delen av året, levande mat i en liten damm i trädgården. Dessa "småkryp", vattenloppor (namn?) o.dyl. får adoketorna att gå loss fullständigt och uppträda mycket spänstigt.

        De har en lite underlig kroppshållning med en aning hoptrykta fenor och ett lite "hoppigt" sätt att röra sig - nästan påminnande om Tanganyikasjöns "Jullar". De uppvisar också ett annorlunda beteende i kroppsspråk vid uppvaktning, där speciellt hanen bokstavligt talat "står på huvudet" och blir ljust beigefärgad. Han ställer sig lodrätt med huvudet nedåt och blir helt blek - väldigt annorlunda, men fascinerande att studera.

        I ett kar med många gömställen och miljöer för revirhävdande och lek - alltså mycket växter, rötter, pinnar o.s.v. blir dessa mycket vackra och intressanta ciklider helt klart en ögonöppnare!

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Man tackar för den matnyttiga informationen!
          Åleds skall enligt deras lista ha odlade exemplar i butik kan de komma från dig månne?
          Å andra sidan så skyltar Åleds Geophagus Sp. Orangehead som Geophagus proximus å endel andra arter vid felaktiga namn så man kanske inte skall ta det som helt säkert att det är just rätt fisk som är med på listan
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Mats Bryzell
            Användare
            • mars 2012
            • 231

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Man tackar för den matnyttiga informationen!
            Åleds skall enligt deras lista ha odlade exemplar i butik kan de komma från dig månne?
            Å andra sidan så skyltar Åleds Geophagus Sp. Orangehead som Geophagus proximus å endel andra arter vid felaktiga namn så man kanske inte skall ta det som helt säkert att det är just rätt fisk som är med på listan
            Nej, de på Åleds kommer inte från mig - jag har aldrig dragit upp några yngel på dom, utan de har fått gå i karen tills de försvunnit...
            Korkat kanske, för de är rätt dyra - iallafall var de som jag köpte dyra (hur man nu ser på saken), 400:- styck (VF). Men jag har sett billigare priser, speciellt i Sthlm, där de tycks dyka upp lite titt som tätt.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              fisksöket på akvarielagret låg mellan 350 å 600 st typ beroende på storlek mm.
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                #8
                Jag har hållit och odlat den. Höll bara ett par för sig själva i ett 80-liters akvarium dock. Men de var väldigt snälla med varandra åtminstone, åt allt som erbjöds. Jag vet dock inte om jag håller med Mats om kroppshållningen och hur de rör sig, men det kanske är jag som är van vid fiskar som rör sig märkligt . Verkar inte allt för svårt att få dem att leka heller, men de lekte inte så ofta i mitt akvarium. Däremot verkade man behöva sänka pH ganska mycket för att äggen ska kläckas och utvecklas normalt. Annars var de exemplariska föräldrar fram till ungefär 2 månader efter lek då honan började tycka att det var dags att jaga bort ynglen.

                Kommentar

                • Mats Bryzell
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 231

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Jag vet dock inte om jag håller med Mats om kroppshållningen och hur de rör sig, men det kanske är jag som är van vid fiskar som rör sig märkligt .
                  Nej, jag kan väl hålla med dig om att de inte på något sätt simmar speciellt annorlunda - jag menar mer deras sätt att litegrand hålla ihop fenorna, och ta snabba simtag framåt och liksom stanna till emellanåt, samtidigt som de liksom doppar ner kroppen framåt - för att sedan simma på igen.
                  Slarvigt uttryckt av mig i det tidigare inlägget!
                  Kolla även in hanens kroppsspråk i andra hälften av film nr.2.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 september 2012, 19:10.

                  Kommentar

                  • Cichlid-Power
                    Användare
                    • november 2006
                    • 253

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Hur är de att hålla? Aggressiva, fredliga, känsliga är de lättlekta osv
                    Tänkte ev ha dem ihop med Apistogramma Cacatouides, Borelli eller Mikrogeophagus altispinosa isf. Eller allra helst ett par Crenicichla regani men de beror ju på hur de är

                    Just denna art har fått mig att seriöst överväga att starta ett kar igen!
                    Hei Crenicichla, om det er disse fiskene som vil få deg til å begynne med kar igjen syntes jeg du bør gjøre det. Jeg har fiskene og oppdrettet de for et par år siden. Jeg har nå flyttet fiskene til et annet akvarium og senket pH'n igjen og håper at de skal leke igjen. Jeg fikk en hel yngel og spredde fisken rundt omkring, men det er ikke mange som har fiskene idag. I fjor i Duisburg hadde Zoosajac fiskene. Og mine første kjøpte jeg i England til 30£ for stk. Jeg syntes ikke prisen var så avskrekkende, men det var en som hadde fisken her og solgte dem for 2400 kr. Det er en stivere pris, jeg håper at jeg kan få kjøpt flere på auksjonen på søndag. Ryktene sier at de vil være og finnes på auksjonen. Det spørs på pris.

                    Cichlid-Power

                    Kommentar

                    • FINN
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 679

                      #11
                      Jag var inne och kollade Ciklidhusets sida i Lerum och den finns med där för 185kr st.
                      Sidan var uppdaterad 18/9

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Lycka till på auktionen!

                        Ja det verkar vara en lite ovanlig ciklid och kan man dra kullar på dem ibland så sprids de ju inom hobbyn vilket vore kul!


                        Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                        Hei Crenicichla, om det er disse fiskene som vil få deg til å begynne med kar igjen syntes jeg du bør gjøre det. Jeg har fiskene og oppdrettet de for et par år siden. Jeg har nå flyttet fiskene til et annet akvarium og senket pH'n igjen og håper at de skal leke igjen. Jeg fikk en hel yngel og spredde fisken rundt omkring, men det er ikke mange som har fiskene idag. I fjor i Duisburg hadde Zoosajac fiskene. Og mine første kjøpte jeg i England til 30£ for stk. Jeg syntes ikke prisen var så avskrekkende, men det var en som hadde fisken her og solgte dem for 2400 kr. Det er en stivere pris, jeg håper at jeg kan få kjøpt flere på auksjonen på søndag. Ryktene sier at de vil være og finnes på auksjonen. Det spørs på pris.

                        Cichlid-Power
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Tack för tipset! =)

                          Ursprungligen postat av FINN
                          Jag var inne och kollade Ciklidhusets sida i Lerum och den finns med där för 185kr st.
                          Sidan var uppdaterad 18/9
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...