Var tog fenorna vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • augusti 2012
    • 50

    Var tog fenorna vägen?

    Jag kan inte mycket om fiskar, men min pojkvän har ett akvarium med fiskar från sydamerika, jordätare. Jag vill inte ställa massa dumma frågor till honom hela tiden och ibland vet han inte heller så jag tänkte att ni kanske vet här. En fisk har nästan inga fenor. Han har bara fenor på stjärten och en på var sida, det ser jättekonstigt ut och han är dessutom lite elak (kanske för att han är nybliven far..hur han nu kan vara det när han är så ful). Inga problem med att simma eller härja med andra fiskar, men vad kan vara anledningen till att fenorna är borta och kommer dom tillbaka?
  • jettu
    Användare
    • augusti 2012
    • 50

    #2
    Jag bifogar två bilder, den fenlösa gillar att simma bland bubblorna, därför ser bilden lite suddig och smutsig ut

    Kommentar

    • Deckard
      Användare
      • juni 2012
      • 51

      #3
      ...hmmm...

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        De kommer nog inte tillbaka.

        Tråkigt, antingen har den haft en sjukdom eller så finns någon annan fisk som ger sig på fenor i samma akvarium. Det ser ut som en Biotodoma cupido som han har. Ciklider kan upplevas vara aggressiva och det är väl inte helt fel beskrivet, men de är inte elaka för den skull utan det är en del i att de försvarar sina yngel och sitt revir, vilket kanske kan ses som ett bevis på deras förmåga att försvara yngel. Så honorna vet vem de ska välja. Stort revir duktig -> pappa

        En sak som är viktig att tänka på är att sköta vattenbyten ordenligt så fiskarna har så friskt vatten som möjligt. Det minskar risken till sjukdomar och du får gladare rörligare fiskar. Man bör byta 20-30% av vattnet varje vecka.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Om det inte är så att den ständigt har dem hopfällda tror jag att den varit så från början. Ciklider från amerika får ofta ofullständiga fenor om förhållandena är dåliga som små framförallt för lite mat (och tror jag dåligt utrymme och dåligt vatten).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Tycker att den ser ut att ha för grov och stor mun samt fel kroppsform för att vara en B. Cupido... påminner mer om en Geophagus taeniopareius men allra mest ser det ut att vara någon Geophagus ur Brasiliensis komplexet.
            Om inte mina ögon sviker mig allt för mycket
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Gymnoegeophagus står det i annan tråd.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Gymnoegeophagus står det i annan tråd.
                Då måste de va en Brasiliensis.. de benämns ibland som Gymnogeophagus (eftersom artregistret kapar när jag skriver namnet så särskriver jag) brasiliensis .. å den ser inte ut å ha några direkta likheter med andra gymnosar i artregistret
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jettu, är det där pappan till honan som ruvar eller en annan?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • JRB
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 274

                    #10
                    Ursprungligen postat av jettu
                    Jag kan inte mycket om fiskar, men min pojkvän har ett akvarium med fiskar från sydamerika, jordätare. Jag vill inte ställa massa dumma frågor till honom hela tiden och ibland vet han inte heller så jag tänkte att ni kanske vet här. En fisk har nästan inga fenor. Han har bara fenor på stjärten och en på var sida, det ser jättekonstigt ut och han är dessutom lite elak (kanske för att han är nybliven far..hur han nu kan vara det när han är så ful). Inga problem med att simma eller härja med andra fiskar, men vad kan vara anledningen till att fenorna är borta och kommer dom tillbaka?
                    ibland väljer ju honorna (obegripligt nog) de farliga, elaka hannarna framför de välartade, snygga...

                    Kommentar

                    • jettu
                      Användare
                      • augusti 2012
                      • 50

                      #11
                      Oj vad ni är nattaktiva på detta forum. Men vad synd att fenorna inte kommer tillbaka...om de nu någonsin funnits. Den är så ful. Så länge jag har sett den lille krabaten så har han sett ut sådär. Vattnet byts varannan vecka ungefär, halva vattnet tömms ut då, en gång råkade jag tömma ut mer för jag glömde bort vad jag höll på med...men det blev ju inte torrt iaf, en liten skvätt nådde inte slangen till. Jag är ju ingen vatten-expert men det känns lagom på något sätt.
                      Han kan vara pappan, eller så är det en annan fisk (som inte heller är vänligt sinnad), vi har ju varit på semester hela sommaren och bara haft fiskvakt, så i förra tråden så är fiskmamman ensamstående i ett grannakvarium (så bäbisarna inte ska bli uppätna).
                      Jag vet inte annat än att han är från sydamerika och är jordätare, fast vi har ju ingen jord i akvariumet utan tre olika storters sand/småsten (tur det, annars kanske man inte hade sett så mycket).

                      ....Men är slutsatsen att fenorna är borta?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...