Hur får man fiskmamman att spotta ut ungarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • augusti 2012
    • 50

    Hur får man fiskmamman att spotta ut ungarna?

    Hej,
    min pojkväns fiskar har fått bäbisar, mamman är i ett eget akvarium med yngel. De kan simma och så, men mamman tar in dem i munnen så fort hon blir rädd över något (typ om man står inom två meter), så man måste smyga ifall man vill titta på dem (eller om man vill mata, man måste liksom kasta in maten gömd bakom en växt). Hon har släppt ut dem i drygt en vecka, annars har bäbisarna bara varit i munnen men har haft något gult på magen så att de inte behöver bli matade (enligt min pojkvän).
    Igår skulle jag flytta mamman bort från bäbisarna tillbaka till det stora akvariet (min karl sa att det var okej), jag fick höra att fisken skulle spotta ut ungarna ur munnen när man tog upp henne, men det gör mamman inte (eller hon släppte ut tre kanske, men har säkert 30 i munnen). Har jag fel teknik eller vill mamman vara kvar längre med småfiskarna? Hur länge vill hon vara där i så fall?
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    #2
    Ursprungligen postat av jettu
    Hej,
    min pojkväns fiskar har fått bäbisar, mamman är i ett eget akvarium med yngel. De kan simma och så, men mamman tar in dem i munnen så fort hon blir rädd över något (typ om man står inom två meter), så man måste smyga ifall man vill titta på dem (eller om man vill mata, man måste liksom kasta in maten gömd bakom en växt). Hon har släppt ut dem i drygt en vecka, annars har bäbisarna bara varit i munnen men har haft något gult på magen så att de inte behöver bli matade (enligt min pojkvän).
    Igår skulle jag flytta mamman bort från bäbisarna tillbaka till det stora akvariet (min karl sa att det var okej), jag fick höra att fisken skulle spotta ut ungarna ur munnen när man tog upp henne, men det gör mamman inte (eller hon släppte ut tre kanske, men har säkert 30 i munnen). Har jag fel teknik eller vill mamman vara kvar längre med småfiskarna? Hur länge vill hon vara där i så fall?
    Hej beror på vilken fisk sort,finns fiskar som går 6 månader med ungarna,men om gulesäcken är borta å du ser dom äta kan man ju plocka bort honan,du får ta honan i handen å trycka försiktigt på sidan men gör det i vattnet hehe så ska du se att hon spottar ut ynglena.

    Kommentar

    • jettu
      Användare
      • augusti 2012
      • 50

      #3
      Hej,
      tack för svar. Jag tror sorten hette något med Gymnofagus..gymnogeofagus kanske eller liknande. Hur som är det jättekrångligt att mata de små liven när man jobbar och hon inte släpper ut dem när man vill, på helgerna är det ju lugnt eller om man är ledig. Men det blir det ju världens jobb med att stänga av cirkulationen, stoppa ner mat, vänta tills hon släpper ut dem och lite till, sen sätta på pumpen igen osv. Flera gånger om dagen, det håller ju inte om man jobbar och har bråttom på morgonen. Det vore ju lättare om hon inte var där. Men gulesäck har de haft och den är borta nu. Så jag ska försöka imorgon igen, när jag testade förra gången fångade jag henne i en lite mindre hink med hennes vatten i, och tagit henne i handen där, men då vägrade hon öppna munnen. Men jag ska alltså peta lite på henne också, man kanske får vara två, en som håller och en som petar lite...

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Kanske kan det vara Gymnogeophagus balzanii du har.

        Om ynglen har gula magar så är det gulesäcken som ger dem protein och näring den första veckan eller så. Modern sköter nog sina yngel på bästa sätt och i allmänhet skulle jag ändå råda till att låta dem gå med sina föräldrar i så stor utsträckning som möjligt. Ynglen hittar mat bland moderns spill och bland de små matbitarna som de andra inte är intresserad av.

        Men visst man kan låta honan spotta och mata ynglen separat i annat akvarium om man så vill.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • jettu
          Användare
          • augusti 2012
          • 50

          #5
          Jag vet inte om det är samma sort, eller så är de bara inte lika snygga i akvarium med dåligt ljus. Den här har mer daskiga färger och är lite så tjock. Men hur som helst är det alltså ingen panik med att ta bort mamman? Ifall bäbisarna äter bajs och annat så är det ju ingen fara om de inte får sån levande mat flera gånger om dagen. Räcker det med att de får specialmat en gång om dagen och äter skit resten av tiden? i så fall slipper man ju ha ångest över att glömma sätta på pumpen på morgnarna. Mamman är ju ensam med ynglen för vi har halvelaka fiskar i stora akvariet och vill inte att de små ska bli uppätna, så jättemycket rester av hennes mat blir det ju inte

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            bajs äter de inte men snarare de små bitarna som de andra inte vill ha samt att de brukar hitta små djur som kan leva i ett akvarium som hålls i skick.

            Det hänger lite på hur trångt det är i akvariet. Finns gott om utrymme så kommer du se att honan och hanen vallar runt på de små för att hitta mat i olika delar av akvariet.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • jettu
              Användare
              • augusti 2012
              • 50

              #7
              Ok, men hon är ensamstående i sitt akvarium eftersom vi inte vet vem som pappan är. Men det känns ju lite ofräsht att äta saker på botten när de kan få levande mat, så det lutar åt att flytta mamman. Nu blev iofs min karl sjuk så han kanske kan fixa med maten trots att mamman är där ett par dagar till. Jag har läst att det är bra att mamman går kvar hos sina ungar så att dom också blir bra mammor och pappor en dag.

              Kommentar

              • jettu
                Användare
                • augusti 2012
                • 50

                #8
                Det finns inte risk för att hon käkar upp ungarna?

                Jag har tittat på lite bilder och tror förresten att det är en Gymnogeophagus gymnogenys som har fått bäbisar. Jag där står det att pappan mest försvarar revir och mamman sköter bäbisar, då har jag mindre dåligt samvete över den förflyttade mamman och förstår att hon är lite rädd utan en karl som fixar reviret.
                Senast redigerad av jettu; 18 september 2012, 15:35.

                Kommentar

                Arbetssätt...