Phseudoplatystoma Fasciatium, Tigermal Skednos.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Phseudoplatystoma Fasciatium, Tigermal Skednos.

    Tjena, Var på Herkules zoo göteborg idag och inhandlade en Phseudoplatystoma Fasciatium ( Plattnos Tigermal ) Och jag såg att dom hade engelsk sjösten i bottnen av hans kar.

    Tyckte han såg tjock och tung ut så läste lite.. Han har tryckt i sig massa sjösten.. Frågan är, Kan han få ut dom själv eller måste han avlivas ?

    Ska iaff ringa dit imorgon och skälla ut dem okunniga som jobbar där.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har lite svårt att tänka mig att avlivning är nödvändigt. Jag skulle fråga här http://www.planetcatfish.com/
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      #3
      Tycker resonemanget är lite märkligt. Det vore att jämföra med att jag skulle ringa upp dig och skälla ut dig för att du har köpt en fisk som garanterat kommer att bli för stor för ditt akvarium. Hur som helst skulle jag också avvakta om den nu ser frisk ut i övrigt.

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #4
        Ingen källa på det men har för mig att dom sväljer sten (som även andra fiskar) för att hålla sig kvar på botten och motverka flytkraften i simblåsan. Tror verkligen inte att det är någon större fara dock
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • jigsaw
          Användare
          • oktober 2007
          • 134

          #5
          Måste fråga bara. Varför köpte du den om den ej såg ok ut och hur vet du att den har sten i magen?
          MvH Jimmie
          CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av oaken
            Tycker resonemanget är lite märkligt. Det vore att jämföra med att jag skulle ringa upp dig och skälla ut dig för att du har köpt en fisk som garanterat kommer att bli för stor för ditt akvarium. Hur som helst skulle jag också avvakta om den nu ser frisk ut i övrigt.
            Här är en tråd där jag fick hjälp och lyckades få ut över 70 stenar med både bild före, efter och video när vi magpumpade honom.



            Och vem har sagt att han ska leva i den tanken hela sitt liv ? Ska du va smart var det någon annan stans.. Han är i ett 600 liters akvarium nu och där kan han leva ett bra tag innan han behöver större...

            Jag frågade om han precis hade ätit eftersom magen var tjock och då svarade han otrevligt "Han får mat varje dag" och slängde ner han i påsen.

            Tack till Ola Svensson som länkade ett skitbra forum där jag fick gott om hjälp!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Fantastisk räddning av firren!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av oaken
                Tycker resonemanget är lite märkligt. Det vore att jämföra med att jag skulle ringa upp dig och skälla ut dig för att du har köpt en fisk som garanterat kommer att bli för stor för ditt akvarium. Hur som helst skulle jag också avvakta om den nu ser frisk ut i övrigt.
                Jag misstänker att du missade att den käkat sten i affären, inte hemma hos Mreque. Annars blir ditt resonemang helt bakvänt.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Deckard
                  Användare
                  • juni 2012
                  • 51

                  #9
                  Mreque - Råkade precis surfa in på din tråd på Planetcatfish. Väldigt bra gjort att du lyckades rädda malen! Du har inte funderat att söka in på veterinärhögskolan?

                  Posta gärna bilder på honom framöver så vi får se hur han artar sig, vi har ju en avdelning här för "övriga fiskar".

                  Kommentar

                  • Mreque
                    Användare
                    • juni 2011
                    • 348

                    #10
                    Tjenix, Jobbar natt så blir inte så mkt uppdateringar då =)

                    Tack så mkt Wilhelm och Deckard! Fisken lever och simmar runt, Inte börjat äta än men det kommer hoppas jag!

                    Ska posta lite bilder och så när jag får tid nu i helgen!

                    Vetrinär njaa Vem vet, En Akvarie affär kanske =)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...