Fundering på ombygnation av karet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Fundering på ombygnation av karet.

    Hittade ingen lämplig tråd, så jag startar en egen. Klistrar in inlägget från CA.bilder här under

    Jag leker lite med tanken att omdirigera lite i stora akvariumet, just nu har jag Syd och Centralamerikaner i karet, men jag är lite sugen på att fixa en centralamerikansk biotop. Jag vill gärna ha lite robusta växter, som inte blir uppätna, och jag vill gärna ha lite blandade arter, men jag vet inte riktigt vilka arter man skall ha tillsammans för att det skall fungera bra, och att de inte slår ihjäl varandra. Skulle även vilja ha nån afrikan. handlaren har jättefina Tilapia mariae hemma nu, och jag har kärat ner mig i dem Skulle det kunna fungera ??

    Har ni några bra tips och råd om hur jag skulle kunna få till det på bästa sättet ?? vilka arter som kompar bra, och vilka växter som överlever ??
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Ursprungligen postat av Ciklidtok
    Hittade ingen lämplig tråd, så jag startar en egen. Klistrar in inlägget från CA.bilder här under

    Jag leker lite med tanken att omdirigera lite i stora akvariumet, just nu har jag Syd och Centralamerikaner i karet, men jag är lite sugen på att fixa en centralamerikansk biotop. Jag vill gärna ha lite robusta växter, som inte blir uppätna, och jag vill gärna ha lite blandade arter, men jag vet inte riktigt vilka arter man skall ha tillsammans för att det skall fungera bra, och att de inte slår ihjäl varandra. Skulle även vilja ha nån afrikan. handlaren har jättefina Tilapia mariae hemma nu, och jag har kärat ner mig i dem Skulle det kunna fungera ??

    Har ni några bra tips och råd om hur jag skulle kunna få till det på bästa sättet ?? vilka arter som kompar bra, och vilka växter som överlever ??
    Vad menar du med att fixa en centralamerikansk biotop? Menar du fisk och växter från CA, eller bara fisk, eller bara majoriteten av fisk från CA? Eller är det övrig inredning?
    Det finns ju väldigt många fina centralamerikaner att välja på. Hur stort är ditt kar?

    //Kaj

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Jag är sugen på att ha fiskar från Centralamerika, ciklider då vill säga. evt med inslag av Afrika ( är som sagt sugen på Tilapia mariae )

      Nu vet jag att centaralre är uktiga på att tugga i sig växterna, men jag hoppas att det finns nån växt som de inte filee'ar Växterna behöver inte vara från CA, men jag vill att majoriteten av fiskar skll vara därifrån. Det får gärna vara lite storlek på dem, men helst inte de absolut största, skulle isf vara att de växer segt

      Akvariumet är på 720 liter.
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av Ciklidtok
        Jag är sugen på att ha fiskar från Centralamerika, ciklider då vill säga. evt med inslag av Afrika ( är som sagt sugen på Tilapia mariae )

        Nu vet jag att centaralre är uktiga på att tugga i sig växterna, men jag hoppas att det finns nån växt som de inte filee'ar Växterna behöver inte vara från CA, men jag vill att majoriteten av fiskar skll vara därifrån. Det får gärna vara lite storlek på dem, men helst inte de absolut största, skulle isf vara att de växer segt

        Akvariumet är på 720 liter.

        ska du ha växter ska du nog undvika Tilapia mariae har för mig att den skövlar rätt bra
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #5
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          ska du ha växter ska du nog undvika Tilapia mariae har för mig att den skövlar rätt bra
          Hmmm....Det var ju mindre bra, kanske skall undvika dem då Det finns ju så många snygga centralare, så det skall väl bli bra endå .....tror jag
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag har ännu inte sett någon fisk som äter Crinum thaianum eler Crinum natans.

            Inte ens mina prickiga metynnis, Metynnis maculatus, krubbar dessa även då de varit utan käk upp till 10 dagar som värst var en enda tugga tagen, dock var allt vad heter Anubias uppätet in på bara stammen.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Paraneetroplus argenteus tillsammans med Paraneetroplus breidohri kanske funkar ihop?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • september 2008
                • 506

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Paraneetroplus argenteus tillsammans med Paraneetroplus breidohri kanske funkar ihop?
                Crinumlöken har jag också hört att de inte rör, vare sig de är växtätare och utsvultna eller inte Men jag har fått höra att även anubias skall klara sig mot centralarna ...men det stämmer kanske inte

                Det var snygga fiskrdu viosade DaRe .....och akvariumet räcker ju till. men då är frågan om de är svåra att få tag på, och om de går ihop med andra och inte korsar sig med varandra ??
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  Vallisineria gigantea, funkar kalas i mitt kar

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Dom har jag funderat på men de är svåra att få tag på här uppe
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #11
                      Vilka arter kan du få tag på där du bor?

                      Kommentar

                      • Ciklidtok
                        Användare
                        • september 2008
                        • 506

                        #12
                        Ursprungligen postat av salmberg
                        Vilka arter kan du få tag på där du bor?
                        Vanlig smalbladig vallis, anubias, crinumlök mfl Men inte just Gigantean, handlarna kan ha dem hemma ibland, men då skall man ha tur att komma ditt i princip medans de packar upp grejorna, de tar slut på en gång
                        www.ciklidtok.weebly.com
                        *720 liter
                        *375 liter
                        *300 liter
                        *275 liter
                        *112 liter

                        Kommentar

                        • salmberg
                          NCS Medlem
                          • oktober 2007
                          • 830

                          #13
                          Tänke på vilka ca-ciklider du kan få tag på.

                          Kommentar

                          • Ciklidtok
                            Användare
                            • september 2008
                            • 506

                            #14
                            Ursprungligen postat av salmberg
                            Tänke på vilka ca-ciklider du kan få tag på.
                            Jaha förlåt

                            Jag kan väl egentligen få tag på allt som AT har hemma för tilfället jag beställer genom handlaren och de tar hem åt mig
                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

                            Kommentar

                            • aejohansson
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 432

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ciklidtok
                              Jaha förlåt

                              Jag kan väl egentligen få tag på allt som AT har hemma för tilfället jag beställer genom handlaren och de tar hem åt mig
                              AT har sådär kvalité på sån fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...